برگزاری بیستمین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان اصفهان

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در حاشیه این نشست در خصوص مباحث مطرح‌شده اظهار کرد: در این جلسه ۳ دستور کار موردبررسی قرار گرفت، گزارشی در خصوص مجموعه اقدامات به‌عمل‌آمده در حوزه بازآفرینی شهری ارائه شد و مباحثی نیز جهت اجرا و پیگیری‌های آتی به تصویب رسید.

وی بیان کرد: نخستین موضوع مطرح‌شده در این جلسه تدوین وظایفی بود که در حوزه‌های بازآفرینی طبق قانون جهش مسکن در بافت فرسوده داریم.

قاری قرآن افزود: مطابق با برنامه طرح نهضت ملی مسکن از ۳۴ هزار واحدی که می‌بایست در سطح بافت فرسوده کل استان ساخته شود، برای ۹ هزار واحد تاکنون پروانه ساختمانی صادرشده است و در این راستا هدف‌گذاری و تقسیم‌بندی صدور پروانه ۲۵ هزار واحد باقی‌مانده طی دو سال آینده به تفکیک شهرهای مختلف استان تبیین شد.

وی با اشاره به طرح‌های تشویقی ابلاغی از سوی ستاد بازآفرینی شهری و شورای عالی شهرسازی و معماری مرتبط با نوسازی بافت‌های فرسوده، گفت: لازم است از این بسته تشویقی به‌منظور افزایش عملکرد نوسازی در بافت فرسوده حداکثر بهره برده شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بررسی و ارزیابی وضعیت چگونگی عملکرد بانک‌ها در ارائه تسهیلات بانکی در زمینه نوسازی بافت فرسوده، دومین دستور کار جلسه بود که مطابق با گزارشی که در این رابطه ارائه شد به این نتیجه می‌رسیم، تسهیلات تعریف‌شده به‌طورقطع جوابگوی مساله نیست و حتماً باید تمهیدات دیگری در نظر گرفته شود.

وی افزود: دستور کار سوم جلسه موضوع خاص بافت فرسوده و تاریخی شهر نجف‌آباد و ضوابط و مقررات لازم برای تسهیل ساخت و نوسازی است که بر اساس تأکیدهای استاندار اصفهان، مقرر شد به‌ویژه برای شهرهای بزرگ که معمولا بافت تاریخی دارند اخذ مشاور شود و بازنگری در محدوده‌های تاریخی به عمل آید و تا حدودی محدودیت‌ها کمتر شود.

قاری قرآن خاطرنشان کرد: در این نشست بر هدف‌گذاری تخصصی، کارشناسی شده و دست‌یافتنی در حوزه بازآفرینی پایدار شهری تاکید شد همچنین ارائه بسته‌های تشویقی و تسهیلاتی برای عموم مردم جهت مشارکت در بازآفرینی پایدار شهری، بسته رسانه‌ای مشخص و در نظر گرفتن همایشی برای شهرداران از دیگر مباحثی بود که در این جلسه مطرح شد.