علی‌محمد طهماسبی بیرگانی در بازدید میدانی مدیران ملی و استانی محیط زیست و خبرنگاران از کانون‌های گردوغبار شرق اصفهان واقع در دشت سگزی افزود: حدود ۳۵ میلیون هکتار مناطق غبارخیز با شدت‌های مختلف در داخل کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: دشت سِگزی اصفهان در شرق کلانشهر اصفهان، یکی از کانون‌های بشدت بحرانی کشور است که در فصول گرم با وزش بادهای شرق به غرب، کلانشهر اصفهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

طهماسبی بیرگانی افزود: علاوه برمحیط زیست، فرودگاه اصفهان، جاده ترانزیت شرق کلانشهر اصفهان و صنایع مستقر در این منطقه از گردوغبار ناشی از دشت سگزی اصفهان آسیب می‌بینند.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت مناطق غبارخیز کشور تنها به وسعت آن ها بستگی ندارد، و عواملی مانند نزدیکی به کانون‌های جمعیتی در شناسایی آن ها به عنوان «کانون‌های بشدت بحرانی» موثر است.

وی یادآور شد: دهه ۵۰ و ۶۰ اقدامات زیادی توسط نهادهای متولی از جمله اداره کل منابع طبیعی در این منطقه انجام شده است و در حدود ۱۰ هزار هکتار، عملیات موفق بیولوژیکی با کاشت گونه‌های مختلف گیاهی انجام شده که نقش مهمی در جلوگیری از توسعه گردوغبار در این ناحیه داشته است.

طهماسبی بیرگانی گفت: کاشت گونه‌های مختلف گیاهی در مناطق غبارخیز، سبب می‌شود که حجم کمتری از ریزگرد و گردوغبار را شاهد باشیم و در این مورد کارهایی انجام شده اما در سطح بسیار وسیع تری از کشور و استان اصفهان این عملیات اصلاحی، پیشگیرانه و احیایی باید انجام شود.

سالانه بیش از ۵.۲ میلیون تُن ذرات کمتر از ۱۰ میکرون در کشور منتشر می شود

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: میزان انتشار گردوغبار در کشور حدود ۵.۲ میلیون تُن ذرات کمتر از ۱۰ میکرون است و اگر حجم کُل انتشار گردوغبار را محاسبه کنیم شاید ۲۰ برابر این حجم گردوغبار و ریزگرد در کشور منتشر می‌شود.

طهماسبی بیرگانی افزود: برای کنترل انتشار گرد و غبار و ریزگرد برنامه‌های عملی را در دستور کار داریم که برای بسیاری از استان‌ها در سال گذشته به تصویب رسید و ما برای تمام دستگاه‌های عضو و تمام استان‌ها برنامه ۱۰ ساله منتهی‌ به سال ۱۴۱۰ را طراحی کرده ایم.

وی اضافه کرد: این برنامه به استان‌ها ابلاغ شده و امروز هم این طرح را تحت عنوان نقشه‌راه گردوغبار به استاندار اصفهان ارائه خواهیم کرد که وظایف گوناگونی برای همه دستگاه‌های عضو ستاد ملی که کارگروه استانی هم‌عرض دارند، تعیین شده است.