محمد یاسر طیب نیا در صحبت های  خود با تأکید بر اهمیت توجه حداکثری مقوله بهره‌وری تصریح کرد: در ادبیات این حوزه، بهره‌وری را حاصل‌جمع کارایی و اثربخشی دانسته‌اند؛ اما ازآنجایی‌که این دو از یک جنس نیستند بهتر است بگوییم بهره‌وری بهبود کارایی و اثربخشی است. وی گفت: جمع هزینه مواد اولیه به‌اضافه ارزش‌افزوده‌ای که ایجادشده ارزش کالای تولیدشده را نشان می‌دهد؛ اما ارزش یک انسان چگونه تعیین می‌شود در پاسخ به این سؤال، در تشریح کلام امیرمؤمنان علی (ع) در نهج‌البلاغه آمده است، « قیمة کلّ امرءٍ ما یحسنه»؛ قیمت و ارزش هر شخص‌ و احترامش‌ میان‌ مردم‌ به‌اندازه‌ و کاری است که آن را به نحو احسن انجام می‌دهد. در این راستا ارزش یک کارگر، هنرمند، ورزشکار و بازیگر به کاری است که آن را به بهترین نحو انجام می‌دهد.

کار خوب آن است که درست انجام شود

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: باید به‌خاطر داشته باشیم، ارزش کارها و اثربخشی آن‌ها یکسان نیست. ارزش کار ما در کارهایی که انجام می‌دهیم و تصمیماتی که می‌گیریم نهفته است. از سوی دیگر کیفیت انجام کارها نیز یکسان نیست فلذا کار خوب آن است که درست انجام شود.

باید اندیشه کنیم که در این میدان جنگ حق و باطل چگونه می‌توانیم خلق ارزش کنیم

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: ازجمله بهترین و افضل‌ترین کارها احیای دین بود که امام حسین (ع) و یاران باوفایشان با نثار جان خود و خانواده به بهترین شکل ممکن انجام دادند. کاری که منشأ تحولات بسیاری شده و امروز نیز پس از سالیان سال همچنان اثربخش و ماندگار است و حتی در تمامی موارد الگو است. با عنایت به کلام امیرالمؤمنین ارزش انسان‌ها به میزان بهره‌وری و انتخاب‌های آن‌ها، به نحوه انجام کارها و به طور کلی‌تر به میزان خلق ارزشی است که می‌آفرینند و این خلق ارزش همان ماندگاری و ماهیت کار و اثرگذاری آن است؛ ازاین‌رو ما به‌عنوان رهروان این مکتب باید اندیشه کنیم که در این میدان جنگ حق و باطل چگونه می‌توانیم خلق ارزش کنیم.

رسالت ما این است که بدانیم در کجای تاریخ قرار گرفته‌ایم و چگونه می‌توانیم برای آیندگان مؤثر واقع شویم

طیب نیا در همین زمینه افزود: وظیفه و رسالت ما به‌عنوان پیروان مکتب امام حسین (ع) برای خلق ارزش در هر جایگاهی که هستیم این است که درک درستی از این داشته باشیم که تک‌تک ما در کجای تاریخ قرار گرفته‌ایم و بدانیم که چه نقشی می‌توانیم ایفا کنیم و چگونه می‌توانیم برای آیندگان مؤثر واقع شویم. وی تصریح کرد: بنا بر آنچه در آیات قرآن آمده است، فولاد ابزار قسط و عدل و حاوی منافعی برای مردم است. فولاد ابزار توسعه زیرساخت‌ها، توسعه و توزیع ثروت و ابزار خدمت‌رسانی به مردم است ازاین‌رو می‌توانیم در این صنعت از فرصت‌ها به بهترین شکل ممکن برای خدمت به جامعه استفاده کنیم.

باید بیش‌ازپیش به عظمت نقش خود واقف باشیم

مدیرعامل فولاد مبارکه با تأکید بر این‌که امروز در تمامی صنایع و بخش‌های این کشور محصولات فولاد مبارکه به کار گرفته‌شده‌اند، تصریح کرد: به همین دلیل باید نگاهمان را به کاری که انجام می‌دهیم عوض کنیم. باید بیش‌ازپیش به عظمت نقش خود واقف باشیم. کارها را کیفی‌تر و با جدیت بیشتر و برای خلق ارزش بیشتر انجام دهیم. این رویکرد برای همه افرادی که در توسعه‌ها، تولید، تعمیرات، بومی‌سازی و سایر بخش‌های پشتیبانی و ستادی مشغول فعالیت هستند مصداق دارد. از امروز باید با نگاه جدی‌تر به بهره‌وری و خلق ارزش تمرکز کرد.

هدف ما در گام دوم خلق آینده بهتر برای مردم و کشور عزیزمان است

وی با بیان این‌که فولاد مبارکه درسی سال اول و در گام اول خود، کارهای زیربنایی، توسعه‌ای و تولیدی بسیار ارزشمندی انجام داده گفت: هدف ما در گام دوم خلق آینده بهتر برای مردم و کشور عزیزمان است. در مسیر رسیدن به این هدف بزرگ ممکن است با سختی‌های زیادی مواجه شویم و چنانچه با دانایی در این مسیر گام برنداریم، ممکن است به مشکلات بسیار سختی برخورد کنیم و متوقف شویم و چنانچه با برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه حرکت کنیم به لطف خداوند خواهیم توانست در گام دوم نیز کارهای ارزشمندتری برای مردم و کشور انجام دهیم.

باید باهمت بلند، مشکلات را از پیش رو برداریم

به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه امروز موانع بسیار زیادی پیش پای صنعتگران و به‌ویژه فولادسازان و فولاد مبارکه است؛ قیمت حامل‌های انرژی ازجمله برق طی سه سال گذشته ۸.۸ برابر و همچنین قیمت گاز نیز ۸ برابر و قیمت آب ۲.۳ برابر شده است که اگر در هر یک از این حوزه‌ها نتوانیم مشکلات خود را حل کنیم شاید مجبور شویم روزی این صنعت را از این استان به‌جای دیگری منتقل کنیم. علاوه بر موارد یادشده مشکلات بسیار زیاد دیگری در تأمین مواد اولیه، حمل‌ونقل و سایر حواشی مواجه باشیم و هر یک از این‌ها می‌توانند به‌تنهایی همچون سد محکمی در برابر ما قرار گیرند؛ اما قدرمسلم این است که باید باهمت بلند تمامی این مشکلات را از پیش رو برداریم.

وی در ادامه با بیان این‌که امروز فولاد مبارکه در بالاترین میزان اثربخش در رشد تولید فولاد کشور است و صرف‌نظر از بخش توسعه در حوزه بهره‌وری به عدد ۴۶۵ تن به‌ازای هر نفر رسیده است گفت: اما در برخی شرکت‌ها مانند تاتا استیل هند ۷۰۰ تن به‌ازای هر نفر و در پوسکوی کره جنوبی نیز ۱۰۰۰ تن به‌ازای هر نفر تولید انجام می‌شود که چنانچه بخواهیم به این میزان تولید به‌ازای هر نفر دست یابیم راهی جز افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت نداریم. اگرچه در رویکرد مدیریت شرکت به‌هیچ‌عنوان تعدیل یا کاهش نیرو وجود ندارد؛ اما اگر بخواهیم مطابق با استانداردهای جهانی کارخانه را اداره نماییم، باید با اجرای طرح‌های توسعه و غلبه بر مشکلات و موانع بهره‌‌وری را در شرکت افزایش دهیم.

وی با تأکید بر این‌که بدون افزایش بهره‌وری نمی‌توانیم در کورس رقابت جهانی باقی بمانیم، تصریح کرد: بهره‌وری موضوعی است که تمامی اقتصادهای جهان با تمامی رویکردها و نظام‌های حاکمیتی بر آن اتفاق‌نظر دارند بهره‌وری مسیری است که باید در آن با جدیت بیشتر حرکت کنیم. همچنان که در دین مبین اسلام نیز بر آن تأکید فراوان شده است. امروز بهره‌وری در تمامی دنیا یک حرکت لوکس و لاکچری نیست؛ یک الزام حیاتی برای بقای سازمان‌ها و ازجمله فولاد مبارکه است به همین دلیل ما نمی‌توانیم و مجاز نیستیم در انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌هایمان هر انتخاب یا تصمیم‌گیری داشته باشیم. امروز نمی‌توانیم به هر روشی کارکنیم.

طیب نیا گفت: امروز بسیاری از مشکلات که در حوزه تولید فولاد وجود دارد، منحصر به کشور ما و فولاد مبارکه نیست؛ بلکه بسیاری از صنایع با آن مواجه هستند. متأسفانه در حال حاضر صنایع ما فقط با ۳۰ درصد میزان بهره‌وری در حال کارکردن هستند در کشورهای پیشرفته مانند ژاپن یا برخی کشورهای اروپایی این میزان به ۶۰ تا ۷۰ درصد رسیده است. به تعبیر بهتر اگر بخواهیم خود را با این کشورها مقایسه کنیم باید با امکانات موجود دو تا سه میزان فعالی تولید کنیم. تا بتوانیم در کورس رقابت باقی بمانیم. وی با اشاره به این‌که امروز تولید در فولاد مبارکه بالاتر از ۱۰۰ درصد ظرفیت است، گفت: در پی عملکرد خوب گروه فولاد مبارکه ضریب بهره‌برداری در صنعت فولاد کشور ۶۸ درصد است.

بهره‌وری انتها ندارد

وی در سی‌امین جشن بهره‌وری فولاد مبارکه گفت: امروز دور هم جمع شده‌ایم تا این را خاطرنشان کنیم دستیابی به بهره‌وری بالاتر دست‌یافتنی است؛ بهره‌وری انتها ندارد و ما مصمم هستیم که هر روز آن را در فولاد مبارکه بهبود بخشیم همچنان که پیش‌ازاین در حوزه تولید کمی، کیفی و توسعه‌ها ثابت کردیم که این امر امکان‌پذیر است اینکه طی ۱۶ ماه در آستانه بهره‌برداری از فاز اول نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی قرار گرفته‌ایم، ثابت کرده‌ایم که در این مدت‌زمان کم رسیدن به این میزان پیشرفت و بهره‌وری امکان‌پذیر است. اینکه بیش از ۹۰ درصد تجهیزات موردنیاز را بومی‌سازی کرده‌ایم و کاهش هزینه‌ها را به بار آوردیم، ثابت کرده‌ایم که این کار امکان‌پذیر است.