سرهنگ سید مصطفی مرتضوی با اشاره به اینکه کلاه‌برداری در فضای مجازی در فصل تابستان با افزایش مواجه است، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون شاهد رشد تهدید و آسیب‌ها در فضای مجازی بوده‌ایم که بیشتر این تهدیدات در فضای مجازی در حوزه اقتصادی و مالی همچون برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی شهروندان و کلاهبرداری‌ها ست. وی افزود: با توجه به افزایش کلاهبرداری از حساب‌های بانکی ، به شهروندان توصیه می‌شود از طریق سایت‌های معتبر و یا دفاتر خدماتی دارای مجوز رسمی برای امور بانکی خود اقدام کنند. رئیس پلیس فتای استان اصفهان در پاسخ به ایرنا مبنی بر اینکه بیشترین کلاه‌برداری‌ها در چه بستری از فضای مجازی انجام شده است،تصریح کرد: ارسال لینک‌های فیشینگ تحت عنوان سامانه ثنا، ابلاغ قضایی و سهام عدالت - کلاهبرداری در صیغه‌یابی - فروش موبایل و خودرو و تورهای مسافرتی گزارش شده است.

وی گفت: با شروع فصل تابستان و سفر، کلاهبرداری‌های مرتبط با مسافرت‌های تابستانی ( تورهای زیارتی ) و نیز برای خرید بلیط سفر، ثبت‌نام تورهای مسافرتی افزایش پیدا کرده است.

سرهنگ مرتضوی ادامه داد: به شهروندان توصیه می‌کنیم هنگام مسافرت از بارگذاری عکس‌های سفر در پروفایل شبکه‌های‌اجتماعی خودداری و حین سفر، هنگام استفاده از پایانه‌های فروشگاهی(pos) رمزعبورکارت را «خودشان» وارد کنند.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان گفت: همچنین توصیه می‌شود؛ در زمان اتصال به اینترنت‌های باز و رایگان در اماکن توریستی و اقامتی و بین راهی مراقبت لازم را داشته و از هرگونه تماس و پیامک‌های ارسالی حاوی لینک‌های متفرقه از سرشماره‌های شخصی غیر قابل اعتماد دوری و هرگز بر روی لینک‌های آلوده کلیک نکنند.

وی از دیگر موارد بارز کلاه‌برداری‌ها را مرتبط با سامانه ثنا ، اختصاص سهام عدالت ، یارانه وموارد مشابه عنوان کرد و افزود: توصیه می‌شود پیام‌های ارسالی در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی با این مضامین را نادیده بگیرند و مسدود کنند.

سرهنگ مرتضوی هرگونه تماس و پیامک‌های ارسالی حاوی لینک‌های متفرقه از سرشماره‌های شخصی قابل اعتماد نبوده و هرگز بر روی لینک های آلوده کلیک نکنید. وی همچنین اضافه کرد: پیام‌های ارسالی در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی با این مضامین را نادیده گرفته و باید مسدود کرد زیرا نرم افزارهای معرفی شده در اینگونه پیام‌ها بدافزار است و برای سرقت اطلاعات محرمانه مخاطبان مورد سوء استفاده خلافکاران قرار می‌گیرد.