IMG_6883 copy

رکورد جدید تولید تایر

در همین خصوص مدیر عامل گروه صنعتی بارز با اشاره به اینکه مجموعه بارز در سال 65 تاسیس شد و در سال 72 به بهره برداری رسید، به «دنیای اقتصاد» گفت: در سال گذشته مجموعه‌های کرمان و کردستان گروه صنعتی بارز با 130 هزار تن تولید کورد جدیدی را به ثبت رساندند و میزان فروش به حدود 10 هزار میلیارد تومان رسید که امید است این رقم در سال جاری به 13 تا 14 هزار میلیارد تومان برسد.  جمال میرزایی افزود: در صنعت تایر سالانه 100 هزار تن وارد می‌شود و برنامه این است که در گروه بارز افزایش ظرفیت 44 هزار تنی تولید در کرمان، افزایش 50 هزار تنی در لرستان و 15 هزار تنی در کردستان را شاهد باشیم. بر این اساس پیش بینی می‌شود که تا 1.5 سال آینده در کرمان 26 هزار تن، در لرستان ظرف دو سال 15 هزارتن و در کردستان 4 هزارتن تا پایان امسال و 10 هزار تن در سال آینده به بهره‌برداری برسد.  مدیرعامل گروه صنعتی بارز با اشاره به اینکه عمده توسعه شرکت در حوزه تایرهای باری اتوبوسی و تایرهای «اس یو بی» است، اظهار داشت: برنامه‌ریزی به گونه‌ای است که بتوانیم با همت مدیران و منابع سهامداران این پروژه‌ها را اجرایی کنیم.

چگونه «بارز» در مسیر پیشرفت قرار گرفت؟!

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از پیشرفت‌های شرکت بارز از طریق شناخت نقاط ضعف و تغییر سبد تولیدی نسبت به گذشته بوده است، افزود: تولید برخی از محصولات از جمله12.24 و 1000.20 900.20 باری به دلیل تغییر ذائقه مصرف برای مجموعه بارز زیان ده بود، از این رو تصمیم گرفته شد تا تولید این تایرها را متوقف کرده و تولید تایرهای راهسازی و صنعتی را در دستور کار قرار دهیم.  مدیر عامل گروه صنعتی بارز با اشاره به افزایش ظرفیت تولید برخی تایرها ادامه داد: در بخش سواری از 80 تن به 95 تن رسیدیم. همچنین در باری اتوبوسی رادیال حجم تولید را از 82 تن به 92 تن در روز افزایش دادیم و به زودی تایرهای جرثقیل‌های بنادر را به ظرفیت تولیدی بارز اضافه می‌کنیم؛ همچنین برای بالا بردن کیفیت اقدامات قابل توجهی انجام دادیم. به طور نمونه در تولید یکی از تایرهای راهسازی علاوه بر افزایش کیفی محصول، وزن آن 40 کیلوگرم کاهش پیدا کرد که رضایت بالاتر مشتریان و کاهش هزینه‌ها را در پی داشت. بنابراین شاخص‌های اقتصادی گروه صنعتی بارز که در انتهای جدول تایرسازان قرار گرفته بود، در سال گذشته در شرایط بسیار خوبی قرار گرفت و سهامداران می‌توانند عملکرد 1401 را نسبت به 1400 در کدال مقایسه کنند. ضمن اینکه در سال 1401 از نظر شاخص فروش جزء 100 شرکت برتر ایران قرار گرفته و تایر اس. یو. بی مجموعه نیز جایزه نوآوری دانشگاه شریف را دریافت کرده که این نشان از توسعه مجموعه دارد. از این رو می‌توان شاهد بازگشت این شرکت به جایگاه اصلی خود بود.

برای صادرات برنامه داریم

این تولید کننده حوزه لاستیک، با اشاره به اینکه از سال 97 تا 1400 صادرات تایر ممنوع شد، خاطر نشان کرد:  از سال 1401 مجوز صادرات 10 درصدی تایرهای سواری و بخشی از تایرهای کشاورزی را دریافت کردیم اما در ادامه با نوع سیاستگذاری دولت و التهابی که برای صادرات به وجود آمد، صادرات را کاهش دادیم و امروز حجم صادرات نزدیک به صفر است؛ با این وجود برنامه ما این است که در سال‌های آتی که ظرفیت ما به 250 هزار تن برسد، صادرات را افزایش دهیم و جایگاه صادراتی گذشته را به دست بیاوریم؛ در همین خصوص در حال انجام فرایندهای مختلف از جمله دریافت استانداردهای اروپایی در زمینه لاستیک هستیم.

موافق «انحصار» و جلوگیری از «واردات» نیستیم

از یک سو تولیدکنندگان تایر نسبت به واردات تایراظهار نگرانی می‌کنند و از سوی دیگر نگرانی از  تامین نشدن نیاز داخلی به عنوان یک دغدغه مطرح است. نظر شما در این باره چیست؟ مدیرعامل گروه بارز در پاسخ به این سوال گفت: واردات و صادرات باید انجام شود و به هیچ وجه موافق انحصار در تولید نیستم بلکه معتقدم تنها از طریق رقابت، رشد و بالندگی اتفاق می‌افتد؛ اگر قرار است از تولیدکننده داخلی حمایت شود، باید تعرفه‌هایی برای واردات وضع شود که تایر به صورت رسمی  و قانونی وارد کشور شود. امروز نیز واردات به‌ویژه در حوزه باری اتوبوسی انجام می‌شود و عمده تولید داخلی که توسط بارز انجام می‌شود، 30 درصد بازار را در این زمینه پوشش می‌دهد و 70 درصد نیاز بازار از طریق واردات با تعرفه 4 درصد تامین می‌شود و ما هیچ گونه مشکلی با این موضوع نداریم. اما در بخش تایرهای پرمصرف میزان تولید بیش از نیاز بازار است و تقاضای کاذبی در بازار به خاطر اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد به وجود آمده که باعث خرید توسط برخی افراد و نگهداری در انبارها شده است.

به همین جهت در این بخش نیز امروز شاهد واردات هستیم.

میرزایی گفت: 70 درصد مواد اولیه در داخل کشور و 30 درصد مواد از طریق واردات باید تامین شود که تحریم‌ها و مشکلات تامین به موقع ارز در این زمینه تاثیر گذارهستند.

بی توجهی بانک‌ها به پرداخت تسهیلات

وی با انتقاد از سیاست‌های بانکی اظهار داشت: با وجود اینکه هزینه‌های تولید بیش از 40 درصد افزایش یافته، اما برای تامین منابع ریالی، بانک‌ها تحت تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی به درخواست‌های ما پاسخگو نیستند. این در حالی است که سود تسهیلات از 18 به 23 درصد افزایش یافته و عملا با سپرده‌ای که برای تامین منابع سپرده گذاری می‌کنیم، بهره بانکی به حدود 26 درصد می‌رسد؛ ضمن اینکه امروز مواد اولیه توسط تامین کنندگان به صورت نقدی عرضه می‌شود و خبری از خرید اعتباری نیست. به همین جهت نقدینگی ریالی بسیار حائز اهمیت است.

میرزایی افزود: متاسفانه تامین ارز به صورت قطره چکانی انجام می‌شود. علاوه بر این مشکلات سوئیفت باعث شده تا تامین کنندگان خارجی مواد اولیه  به نوعی نسبت به شرکت‌های داخلی  نگاه چندان مثبتی نداشته باشند؛ بنابراین در حالی که جنس را تحویل گرفته ایم، برای پرداخت ارز چندین ماه تامین کننده معطل می‌شود.

فشار داخلی بیشتر از تحریم خارجی است

وی با اشاره به اینکه خرید برخی قطعات از خارج کشور زمان بر است، خاطرنشان کرد: زمانی که کالاهای خریداری شده و تجهیزات در زمان تعیین شده وارد کشور نشود، تعزیرات بلافاصله دست به اقداماتی مانند بستن حساب‌های بانکی شرکت می‌زند در حالی که این مساله ناشی از تحریم‌هاست. به طور نمونه ما از ژاپن برخی تجهیزات را خریداری کردیم، اما گمرک ژاپن به محض اینکه متوجه شده این قطعات برای ایران ارسال می‌شود، از ارسال آنها جلوگیری کرده و ما نیز از این ناحیه به شدت متضرر شده ایم؛ اما در حالی که در چنین مواقعی باید دنبال راهکارهای حل مشکلات برای کمک به تولید باشند اما متاسفانه حتی مجموعه‌های داخلی فشار بیشتری نسبت به تحریم‌ها به شرکت وارد می‌کنند.