آغاز مرمت ۵ اثر تاریخی در اردستان

نرگس بهشاد اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان برای حفظ و مرمت بناهای تاریخی خود قرارداد مرمت و بهسازی برخی از آثار تاریخی ثبت ملی خود را انجام داده است.

وی با اشاره به قراردادهای انجام شده با پیمانکاران، افزود: عملیات بهسازی، مرمت و تعویض تعداد ۱۲ نورگیر حسینیه زواره در حال انجام است. همچنین مرمت، سبک سازی، عایق بندی و آجر فرش پشت بام بازار تاریخی زواره شروع شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان تصریح کرد: مسجد جامع اردستان با توجه به حجم وسیع بنا نیاز بیشتری به مرمت دارد که اکنون قرارداد عملیات مرمت ضلغ غربی مسجد انجام شده است. در این قرارداد سبک‌سازی، عایق‌بندی و مرمت طاق و دیواره‌های این قسمت انجام می‌شود.

بهشاد با بیان اینکه موضوع نم‌زدگی در بناهای تاریخی یکی از معضلات بافت‌های تاریخی است، گفت: با توجه به وضعیت نم‌زدگی که در مسجد خسرو اردستان مشاهده می‌شد قرارداد بعدی اداره میراث فرهنگی در این مسجد شامل مرمت طاق محراب، شبستان و عایق‌بندی دیوارها و گچ کاری زیر زمین مسجد خسرو است.

وی گفت: برای مرمت و بهسازی پنج اثر تاریخی و ثبت ملی در شهرهای اردستان و زواره اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان از طرف اداره کل میراث فرهنگی تخصیص پیدا کرده است.

 سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان گفت: همچنین در حال انعقاد قرار جهت شیب بندی قسمت رختشورخانه تا تقسیم‌بندی آب و لایروبی قنات دوطبقه هستیم که به زودی انجام می‌شود.