برگزاری ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان اصفهان

به گزارش دنیای اقتصاد جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان اصفهان در محل سالن اجتماعات استانداری اصفهان به ریاست سید رضا مرتضوی استاندار و با حضور علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و دیگر اعضا برگزار شد.  

در این جلسه به بررسی سه دستور کار پرداخته شد و به‌صورت اجمالی مبحث بسته ۱۹ بندی تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده و مناطقی که در سطح استان امکان استفاده از این مشوق‌ها  را دارند موردبررسی قرار گرفت.   

در ابتدای جلسه گزارشی از عملکرد شهرستان نجف‌آباد و شهرهای تابعه در خصوص برگزاری جلسات ستاد بازآفرینی شهری و جلسه‌های کارگروه‌های تخصصی ذیل ستادها ارائه شد و به بررسی روند اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری، میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک، برنامه‌های در دست اقدام سال ۱۴۰۲ و ... پرداخته شد.  

در ادامه گزارشی از بودجه و اعتبارات بازآفرینی شهری و تسهیلات وام بافت فرسوده ارائه شد و توزیع بودجه بازآفرینی شهری استان در سه سال متوالی و جذب اعتبارات موردبررسی قرار گرفت.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در این جلسه اظهار‌کرد: مبحث مداخله دولت برای بازآفرینی شهری جنبه‌های مختلفی دارد که بخش عمده آن تحت عنوان ضوابط تشویقی و نوسازی محله‌ای است، در دوران مختلف هم اقداماتی اعم از اینکه آماده‌سازی و به‌طورکلی فضاسازی محیطی انجام تا افراد ساکن در یک محله در همان محل بمانند و مهاجرتی صورت نپذیرد تا مداخله برای ساخت‌وساز انجام‌شده است.  

وی افزود: پس از ابلاغ بسته تشویقی ۱۹ بندی شهرسازانه، جلسات میدانی با شهرداری‌ها در این چارچوب برگزار شد تا بتوانیم به هدفی که در نظر داریم به عبارتی ساخت‌وساز در بافت فرسوده دست پیدا کنیم و به‌جای استفاده از اطراف محدوده و الحاق زمین به محدوده شهری از ظرفیت‌های بافت فرسوده استفاده شود.  

قاری قرآن بابیان اینکه هدف اصلی ارتقاء سطح زندگی و کیفیت زندگی افراد ساکن در این مناطق است گفت: بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری استان اصفهان شامل بیش از هفت هزار و ۳۰۰ هکتار بافت‌های فرسوده شناسایی‌شده، بالغ‌بر سه هزار و ۷۰۰ هکتار سکونتگاه‌های شناسایی‌شده و سه هزار هکتار بافت‌های تاریخی است و هدف ما این است که بتوانیم در این بافت‌ها در قالب این ضوابط تسهیل‌کننده شاهد ارتقاء سطح زندگی افراد باشیم.

وی بابیان اینکه این بسته‌های تشویقی به‌هیچ‌وجه شامل بافت‌های تاریخی نمی‌شوند عنوان کرد: مالکان مستقر در بافت‌های تاریخی از این بسته‌های شهرسازانه نمی‌توانند استفاده کنند لیکن بسته مخصوص به بافت‌های تاریخی نیز در شورای عالی شهرسازی معماری در حال تهیه است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: به‌منظور تسریع و تسهیل نوسازی و ایجاد انگیزه برای توسعه گرها، سرمایه‌گذاران و مالکان اراضی محدوده بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مشوق‌های کالبدی برحسب چهار گروه‌بندی قابل‌اعمال است.  

وی افزود: در محلاتی که فقر شدید خدمات دارند و کمتر از یک‌سوم سرانه استاندارد خدمات روبنایی آن‌ها تامین نشده مشمول بسته تشویقی شهرسازانه نمی‌شوند لذا شهرداری‌ها با تعیین مشاور در حال شناسایی محدوده‌های مشمول و غیرمشمول هستند.  

قاری قرآن در خصوص تسهیلات ارائه‌شده جهت بازآفرینی محلات هدف گفت: در سطح استان اصفهان بیش از ۸۰۰ پروژه برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی‌شده‌اند همچنین برای افزون بر چهار هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی اقدامات نوسازی انجام پذیرفته است.  

وی گفت: گزارش و پیشنهاد‌های پروژه‌های مشمول بند د تبصره ۱۱ بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در خصوص اعتبارات سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرهای نجف‌آباد و آران و بیدگل ارائه شد و در رابطه با آن تصمیم‌گیری لازم به عمل آمد.