محمدشریف زارعی  در همایش گلاب گیری سنتی در باغ فین کاشان افزود: گردشگری کاشان نباید محدود به یک فصل یا چند ماه باشد، این شهرستان با برخورداری از جاذبه های تاریخی و تنوع اقلیم و طبیعت زیبا باید به یک منطقه گردشگری ۳۶۵ روزه تبدیل شود و باید برای تحقق این مهم تلاش شود تا هر روز در این شهر زیبا گردشگر داخلی و خارجی داشته باشیم.

او اظهار کرد: بذر گل محمدی تاریخ هفت هزار ساله در کاشان دارد، هزار سال است که گلاب گیری به شکل سنتی در این منطقه انجام می شود و یکی از ویژگی های منحصر به فرد کاشان که در جهان شناخته شده، آیین گلاب گیری سنتی است.

فرماندار ویژه کاشان بیان کرد: آیین گلاب گیری سنتی متعلق به کاشان است و سابقه هزار ساله دارد، خانه کعبه با گلاب کاشان شستشو داده می شود و آیین گلاب گیری باید به نام کاشان ثبت جهانی شود.

زارعی گفت: بسیاری از گردشگران و مسافران از سراسر دنیا برای دیدن آیین سنتی گلاب گیری به کاشان سفر می کنند، این مهم به رونق اقتصادی منطقه کمک می کند و گردش مالی بالایی برای شهرستان ایجاد می کند.

وی افزود: توسعه گلاب گیری سنتی موجب تقویت اقتصاد روستایی شده و افرادی که در چند سال اخیر از روستا به شهر مهاجرت کرده اند دوباره به روستا برمی گردند چون ثروت بین روستاییان توزیع خواهد شد و از توسعه گردشگری برخوردار می شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان هم گفت: این شهرستان با جغرافیای فرهنگی و اجتماعی گره خورده و به نام گردشگری مزین شده و از هر سو که به اقتصاد این منطقه نگاه می کنیم باید به گردشگری توجه کنیم. احمد دانایی نیا افزود: گردشگری پایدار از معیارهای اصلی برنامه ریزی ماست و جغرافیای کاشان اقلیم متنوع داشته و این ظرفیت ها شرایطی را فراهم می کند که برای برنامه ریزی مطلوب مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهار کرد: بنا داریم سال آینده رویداد گلاب گیری سنتی را به نام ایران در سازمان یونسکو ثبت کنیم. عزم مسوولان باید برنامه ریزی برای به فعلیت رساندن ظرفیت های بالقوه کاشان باشد.

کاشت گل محمدی در ایران قدمتی حدود هفت هزار ساله دارد و گلاب گیری آیینی هزار ساله است که در طول زمان تغییراتی بسیار جزئی داشته است.

گلاب قمصر، نیاسر و برزُک کاشان که از نظر مرغوبیت بهترین گلاب جهان به شمار می ‎روند از نظر مذهبی نیز دارای اجر و قرب زیاد بوده و برای معطر کردن فضاهای مذهبی به کار می‎ روند به طوری که شست وشوی خانه خدا با آن در ۹ ذی‎ الحجه از سابقه طولانی برخوردار است.

هر سال با آغاز فصل بهار و شکفتن گل های محمدی، گردشگران داخلی و خارجی بسیاری برای تماشای مراسم جذاب گلاب گیری به منطقه کاشان سفر می کنند و علاوه بر گلاب گیری از طبیعت زیبا، بکر و هوای مطبوع آن لذت می برند.

قمصر، نیاسر و برزُک مهم ترین قطب های گلاب گیری منطقه کاشان هستند که شهر قمصر در ۳۰ کیلومتری، برزُک در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی و نیاسر به عنوان کهن باغ شهر ایران در ۳۰ کیلومتری غرب کاشان قرار دارند و گردشگران می توانند با سفر به این شهرها از قدم زدن در باغ های گل محمدی لذت برده و همزمان ضمن بازدید از کارگاه های گلابگیری، سفری لذت بخش و به یاد ماندنی را تجربه کنند.

آیین گل چینی و گلاب گیری در منطقه کاشان هرسال از اولین روزهای اردیبهشت ماه شروع شده و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد.

شهرستان کاشان با یکهزار و ۶۵۰ دیگ سنتی و همچنین ۳۰ واحد صنعتی بیشترین تولید گل محمدی و گلاب را در کشور دارد.

شهرستان کاشان با جمعیت ۳۶۵ هزار نفر در ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.