امید صنایع‌دستی به پساکرونا

این حوزه همزمان با رکود ایجاد شده در بازار توریسم دچار چالش‌های مالی شد که جبران آن برای تولیدکنندگان این صنایع بسیار سخت است. یکی از عواملی که به‌صورت مستقیم بر میزان فروش صنایع‌دستی تاثیرگذار است حضور گردشگران داخلی و خارجی در استان‌ها، شهرها و روستاهایی است که ساکنان آنها به تولید صنایع‌دستی مشغول هستند. بنابراین عدم تردد توریست‌های خارجی و داخلی موجب کاهش میزان فروش تولیدات صنایع‌دستی در کشور می‌شود. علی نوری‌زاده یکی از تولید‌کنندگان صنایع‌دستی، که کار چاپ روی ابریشم (چاپ باتیک) را انجام می‌دهد به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در دوران شیوع ویروس کرونا با وجود اینکه میزان فروش این محصولات کاهش چشمگیری داشته است اما ما میزان تولید خود را کاهش نداده‌ایم بلکه محصولاتی که به فروش نرفته‌اند را انبار کرده‌ایم تا در دوران پساکرونا که احتمالا حجم مشتریان (ورود گسترده توریست به کشور) افزایش می‌یابد به فروش برسانیم. وی افزود: میزان فروش ما امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته در بخش داخلی و خارجی ۹۰ درصد کاهش داشته است به‌طوری‌که ۱۰ درصد باقی‌مانده از مشتریان ما یا توریست‌ها و خریداران داخلی هستند یا اینکه مشتریان خارجی بوده‌اند که در نمایشگاه‌های بین‌المللی قبل از کرونا با محصولات ما آشنا شده و همچنان به خرید می‌پردازند.

وی افزود: از اسفند تاکنون تقریبا تنها سه مشتری خارجی در یک ماه داشته‌ایم که از ما خرید کرده‌اند که علت این کاهش خرید از سوی مشتریان خارجی شیوع ویروس کرونا و ممانعت از سفر به سایر کشورها بوده است. علاوه بر آن تعداد مشتریان داخلی که از محصولات ما خریداری می‌کنند از آبان ماه سال گذشته تاکنون به علت شرایط اقتصادی حاکم بر معیشت خانوارها در ماه ۵ نفر بوده است. علاوه بر آن شیوع کرونا در کشور و برگزار نشدن جشن‌ها و میهمانی‌ها یکی از دلایل کاهش فروش این محصولات محسوب می‌شود. زیرا پارچه‌های ابریشمی که روی آنها چاپ انجام می‌شود قیمت بالایی را به خود اختصاص می‌دهند به همین دلیل اغلب افراد برای جشن‌ها و مراسم خاص خود از آنها استفاده می‌کنند. به‌طوری‌که در یک‌ماه آبان امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته میزان فروش داخلی این صنایع‌دستی حداقل ۸۰ درصد کاهش داشته است.

 

نوری‌زاده عنوان کرد: قیمت پارچه‌های ابریشمی که روی آنها چاپ دستی صورت می‌گیرد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که یکی از عوامل مهم که تاثیر زیادی بر افزایش قیمت تمام شده آن دارد افزایش نرخ دلار در کشور بوده است زیرا پارچه‌های ابریشم اغلب وارداتی بوده و آنها را از سایر کشورها خریداری می‌کنیم. با وجود اینکه قیمت این محصول افزایش داشته اما میزان سود حاصل از آن برای تولید‌کنندگان نسبت به سال گذشته کمتر نیز شده است به‌طوری‌که سال گذشته این محصولات با سود ۳۰ درصد به فروش می‌رسید اما امسال سود حاصل از فروش آنها زیر ۵ درصد درنظر گرفته شده است و همین کاهش سود نشان‌دهنده متضرر شدن تولیدکنندگان این محصول است. همچنین میزان فروش اینترنتی تولیدات این کارگاه چندان فعال نیست و نسبت به سال گذشته تغییر زیادی نداشته است به همین دلیل کاهش آن نیز چندان زیاد نبوده است اما علت اصلی کاهش فروش این محصول وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه است که معیشت افراد و خانوارها را تحت‌تاثیر قرار داده است.