شرایط داخلی و خارجی ایران سبب رشد «کارآفرینان تاب‌آور» شده است

به گزارش دنیای اقتصاد و  به نقل از روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، «فیلیپ کارِرا» پروفسور و مشاور کارآفرینی و کسب‌وکار در دانشگاه لیسبون پرتغال که در هفدهمین دوره جشنواره ملی شیخ بهایی در اصفهان شرکت کرده بود، تاکید کرد: تحت تاثیر عملکرد کسب و کارهای ایرانی قرار گرفته است.

«کاررا»در باره توانمندی کسب و کارهای ایرانی اظهار‌کرد: در مدتی که در ایران بویژه در جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی حضور داشتم، این فرصت را یافتم که با تعدادی از کسب‌وکارهای ایرانی آشنا شوم و از عملکرد آنها تحت تاثیر قرار گرفتم.

وی افزود: وقتی شما محیطی را که کارآفرینان ایرانی باید در آن کار کنند، نگاه کنید درمی‌یابید که فعالیت در این فضا با در نظر گرفتن شرایط داخلی و خارجی این کشور راحت نیست، اما در مقابل، همین شرایط باعث شده است تا یکسری کارآفرینان تاب‌آور در ایران بوجود بیایند که عملکرد بسیار موفقی هم از خود نشان داده‌اند.

وی اضافه کرد: توانایی این کارآفرینان به اندازه‌ای است که به محض بهبود شرایط داخلی و خارجی، عملکرد به مراتب موفق‌تری هم از خود نشان خواهند داد.

مشاور کارآفرینی دانشگاه لیسبون تصریح کرد: این افراد در شرایط فعلی مجبورند خلاقیت بسیاری از خود بروز دهند تا بتوانند با چالش‌های موجود رویارویی کنند به همین دلیل وقتی شرایط بهبود پیدا کند، عملکرد موفق‌تری را هم از آنان شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: آنچه امروز برای این گروه چالش اصلی به شمار می‌رود، در آینده و پس از بهبود اوضاع، یک مزیت بزرگ برای ورود موفق و موثرشان به بازار جهانی به شمار می‌رود.

«کاررا» توضیح داد: برای مثال فرض کنید شما یک کوله پشتی ۸۰ کیلوگرمی دارید و مجبورید هر روز ۱۰ کیلومتر را با با خود حمل کنید، حالا فرض کنید شما همان کوله پشتی را در اختیار دارید اما هیچ وزنی در آن نیست و باید همان ۱۰ کیلومتر را طی کنید، در حالت دوم براحتی می‌توانید حتی مسیر خود را بدوید زیرا با حذف یک وزن سنگین، حرکت شما هم بسیار آسان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز کارآفرین ایرانی مجبور است همان کوله پشتی ۸۰ کیلویی را با خود حمل کند بنابراین به محض حل مشکلات موجود و کاهش وزن، او می‌تواند بسیار موفق‌تر از شرایط کنونی عمل کند و به نظر من این موفقیت حتی قابل وصف هم نیست. وی در باره اینکه کارآفرینان ایرانی چگونه می توانند با وجود تحریم‌های جاری در زمینه فناوری پیشرفت کنند و خود را پا به پای جهان توسعه دهند، گفت: کارآفرینان ایرانی تاکنون بخوبی موفق شده‌اند این کار را انجام دهند، وجود این شرکت‌ها و زنده ماندنشان در شرایط فعلی گواه این ادعاست و وجود آنها و رویارویی‌شان با شرایط فعلی، یک تجربه عالی و آموختنی به حساب می آید. وی تصریح کرد: ما اگر با کارآفرینان پرتغالی صحبت کنیم، آنها می‌گویند همه چیز بسیار سخت است در حالی که آنها هرگز با مشکلات کارآفرینان ایرانی دست و پنجه نرم نمی‌کنند.

این کارشناس پرتغالی خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که می‌تواند در چنین شرایطی در ایران، زمینه‌ساز توسعه فناوری شود، وجود شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است زیرا این شهرک با تشریک مساعی میان کارآفرینان، بستر لازم برای توسعه فناوری را ایجاد می‌کند و من بسیاری از این مشارکت‌ها را در نمایشگاه ارائه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در هفدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی مشاهده کردم.

کاررا افزود: وقتی منابع در اختیار شما بسیار محدود باشد، مجبورید خود را رشد و ارتقا دهید تا بتوانید با همکاری یکدیگر، فعالیت‌ بیشتری انجام دهید و بهره‌ورتر عمل کنید، این نوع عملکرد به مراتب موفق‌تر از شرایطی است که بخواهید به تنهایی عمل کنید بر همین اساس، کارآفرینان ایرانی باید از بستر ایجاد شده توسطه شهرک اصفهان و ظرفیت‌های تشریک مساعی ایجاد شده، نهایت استفاده را ببرند.

وی همچنین «بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس» را برای ایرانیان بسیار مناسب دانست و گفت: ورود فناوران ایرانی به این بازارها آسان‌تر و مشکلات آنها کمتر است بنابراین ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی و عربستان سعودی، یک فرصت ویژه برای ایرانیان است که باید بخوبی از آن استفاده شود.

وی اضافه کرد: تحریم‌ها هنوز پابرجاست و هیچ پایانی هم برای آن مشخص نشده است، اگرچه شرایط مطلوب این است که تحریم‌ها بسرعت تمام شود اما برای این رُخداد، کارهای بسیاری باید انجام شود. کاررا در باره استفاده از ظرفیت مشارکت در سرمایه‌گذاری توسط صنایع بزرگ نیز گفت: کسب و کار فقط نوشتن یک طرح روی کاغذ نیست، وقتی شما تصمیم می‌گیرید روی یک شرکت سرمایه‌گذاری کنید، درواقع هدفتان سرمایه‌گذاری روی کارآفرینانی است که می‌خواهند این طرح را عملیاتی کنند و این خیلی مهم است که سرمایه‌گذار و سرمایه پذیر با یکدیگر ملاقات و همدیگر را درک کنند.

وی افزود: برای یک سرمایه‌گذار بسیار مهم است که بداند کارآفرین تا چه حد می‌خواهد خود را درگیر کار کند و تا چه اندازه به کارش تعهد دارد و تا چه حد در این زمینه فعال است، بنابراین برگزاری برنامه‌های حضوری مانند جشنواره شیخ بهایی برای عملیاتی شدن این رویکرد بسیار مناسب است و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز بخوبی آن را اجرا می‌کند.