توسعه زیرساخت‌ها، همپای جهش تجارت ایران و روسیه

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه بر اساس تحقیقات به‌عمل‌آمده توسط کارشناسان بین‌المللی، ایران یکی از مهم‌ترین اقتصادهای رو به رشد، با ثبات و تأثیرگذار در منطقه خاورمیانه خواهد بود، تصریح کرد: ایران با برخورداری از شرایط ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی قابل‌توجه، جایگاهی مهم در میان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) داشته و در تأمین امنیت اقتصادی و انرژی جهان نقش مهمی را ایفا می‌کند. همچنین قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب، باعث شده تا شاهراه‌های بزرگ تجاری جهان در دریا و خشکی از ایران و یا نزدیکی ایران عبور کند. شافعی ادامه داد: ایران با ۱۵ کشور دارای مرز آبی و خاکی است و درنتیجه به‌عنوان مسیری امن، کوتاه و ارزان به‌عنوان سکویی برای دسترسی کشورها نه‌تنها به بازار داخل ایران، بلکه بازار ۴۰۰ میلیون نفری منطقه مطرح است.

او اظهار کرد: در سال‌های اخیر قوانینی ازجمله قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین بهبود مستمر محیط کسب‌وکار برای نیل به این هدف در ایران به تصویب رسیده‌اند و درواقع پیدایش فضای مثبت پس از برجام در کنار موقعیت ویژه ایران، چشم‌اندازی پایدار و رو به رشد برای سرمایه‌گذاری و همکاری‌های اقتصادی بالأخص با کشورهای اروپایی ایجاد کرده است.

شافعی با اشاره به ظرفیت‌های توسعه روابط اقتصادی با ایران، تأکید کرد: ایران پتانسیل‌های هم‌ردیف مصرف ترکیه، ذخایر نفتی عربستان، ذخایر گازی روسیه و ذخایر معدنی استرالیا را در خود جمع کرده و این یک موهبت بزرگ است که بن‌مایه و توجیه توسعه روابط در هر حوزه‌ای محسوب می‌شود. در ادامه نشست، علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اقداماتی که برای توسعه تجارت ایران و روسیه انجام شده است، گفت: اینکه چرا ما نتوانستیم در یک سال اخیر باوجود اقدامات، از ظرفیت بازار دو کشور استفاده کنیم دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها ناآگاهی تجار دو کشور از ظرفیت‌های متقابل است. او ادامه داد: با هماهنگی وزارت صمت و بخش خصوصی تلاش شد زمینه آشنایی کشورهای دو کشور فراهم شود و حضور شرکت‌های دارویی ایران در روسیه و پذیرش هیات‌های مرتبط در روسیه، به فعالان روسی اثبات کرد که ایران در این حوزه‌ها پیشرفت قابل‌توجهی داشته است.