آغاز به کار شورای تجاری ایران و روسیه

به گزارش دنیای اقتصاد  این رویداد با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان و رئیس اتحادیه کارآفرینان و صنعتگران روسیه آغاز به کار کرد. شورای تجاری ایران و روسیه با هدف رفع موانع همکاری‌های صنعتی و تجاری میان طرف‌های ایرانی و روس تشکیل شد.

علیرضا پیمان‌پاک رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و روسیه طی ۷ماهه گذشته افزود: بیشترین میزان این رشد در حوزه مراودات صنعتی بوده است. اگر چه روابط چندسال گذشته ایران و روسیه که عمدتا مبتنی بر حوزه غذا و محصولات کشاورزی بوده نیازمند توسعه است، اما در حوزه همکاری‌های صنعتی و فناورانه ظرفیت‌های بالایی در دو کشور وجود دارد که نیازمند توجه ویژه است.

پیمان پاک با بیان اینکه به واسطه چنددهه تحریم ایران، در حوزه‌های مختلف صنعتی و فناوری ایرانی‌ها به پیشرفت‌های خوبی رسیده‌اند، تصریح کرد: امروز در زمینه‌های مختلفی مانند دارو و تجهیزات پزشکی، قطعات خودرو و صنعت ساختمان، آی سی تی و تجهیزات صنعتی، ترانسفورماتور، توربین، پمپ‌ها و تجهیزات حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و در زمینه کاتالیز و پلیمرهای پیشرفته در سطح جهانی دارای فعالیت‌های گسترده ای هستیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران وظیفه وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران را معرفی توانمندی‌های موجود بیان و تصریح کرد: نمایشگاه‌های مسکو فرصت مغتنمی برای معرفی ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های مختلف مانند قطعات خودرو است و ما برنامه جدی برای حضور شرکت‌های برند ایرانی در نمایشگاه‌های سلامت و صنعت ساختمان مسکو داریم.

او انعقاد تفاهم‌نامه با اتحادیه کارآفرینان و صنعتگران روسیه را کمک خوبی برای یافتن متناظرین بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی ایرانی در روسیه دانست و گفت: ظرفیت بالای این اتحادیه کمک شایانی در معرفی صنایع و بنگاه‌های اقتصادی قابل اعتماد برای طرف ایرانی و وسیله‌ای برای پیگیری مشترک مشکلات موجود در روابط تجاری طرفین مانند مسایل حوزه‌های بانکی، گمرکی، حمل و نقل و سایر مسایل مبتلا‌به تجارت میان کشورها است.

معاون وزیر صمت همچنین از دستیابی به توافقات خوبی در خصوص پروژه‌های مشترک طراحی و ساخت با روسیه خبر داد و تصریح کرد: توافق در خصوص طراحی مشترک توربین، ساخت مشترک کشتی، ریل و لکوموتیو، هواپیما و بالگرد، تراکتور و تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی از جمله این توافقات می‌باشد.

پیمان پاک همچنین از آمادگی ایران برای ایجاد منطقه آزاد تجاری اتحادیه اوراسیا و تخصیص منطقه‌ای در بنادر جنوبی ایران با امتیازات منطقه آزاد با محوریت اتحادیه کارآفرینان به این امر خبر داد و افزود: قزاقستان و ازبکستان نیز زمین‌هایی را در چابهار و بندرعباس برای احداث و فعال کردن کریدور شمال -جنوب گرفته‌اند.

وی همچنین پیشنهاد داد با محوریت سازمات توسعه تجارت در حوزه تجارت بین‌الملل و مسایل اقتصادی سازمان شانگهای در ایران، با همکاری اتحادیه کارآفرینان کارگروه صنعت و تولید سازمان شانگهای فعال شود. زیرا این سازمان نیازمند هم افزایی و ایجاد کارگروهی فعال برای همکاری و مشارکت‌های صنعتی و تولیدی میان اعضاء است.

معاون وزیر امضاء تفاهم‌نامه میان سازمان توسعه تجارت ایران و اتحادیه کارآفرینان و صنعتگران روسیه را در رسمیت یافتن بیشتر امور فی مابین حایز اهمیت دانست و آنرا نقطه عطفی در روابط صنعتی و تجاری دو کشور بیان کرد.

استاندار اصفهان نیز در این نشست با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌های خوبی میان دو کشور در جریان این سفر گفت: با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی میان روسای جمهور دو کشور و برنامه‌ریزی‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ایران و طرف روسی، اتفاقات خوبی در این حوزه‌ها در حال رقم خوردن است.

سیدرضا مرتضوی افزود: برای منجر شدن این سیاستگزاری به برنامه‌های عملیاتی و موثر برای دولت، استان‌ها باید به صورت ویژه فعال شوند. در استان صنعتی اصفهان تمامی بضاعت خود را برای پشتیبانی از این سیاست‌ها به ویژه در حوزه علم و فناوری، گردشگری، مدیریت شهری و اقتصاد، بازرگانی و صنعت به کار خواهیم گرفت. امیدوارم با میزبانی از هیات‌های روسی در آینده زمینه ارتباطات میان شرکت‌های ایرانی و روسی را به خوبی فراهم کنیم.

دعوت از حضور اتحادیه کارآفرینان و صنعتگران روسی برای حضور در اصفهان

همچنین رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه میان استانداران اصفهان و سن پترزبورگ به منظور راه‌اندازی دفتر تجاری در این استان‌ها و با توجه به استقرار بنگاه‌های بزرگ اقتصادی به ویژه فولادمبارکه در اصفهان و برنامه‌های توسعه‌ای ایران در صنعت فولاد و از سوی دیگر تمرکز صنعت قطعه سازی و لوازم خانگی ایران در این استان، گفت: معرفی شرکت‌های دو استان به یکدیگر و فراهم ساختن زمینه تعاملات تجاری طرفین، ضروری است.

مسعود گلشیرازی ضمن دعوت از اتحادیه کارآفرینان و صنعتگران و فعالان اقتصادی روسی به میزبانی اتاق بازرگانی برای سفر به اصفهان در راستای عملیاتی نمودن محورهای مورد توافق طرفین، ابراز امیدواری کرد به زودی شاهد اعزام این هیات به اصفهان باشیم.

آلکساندر شوخین رئیس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه نیز در این دیدار امضاء تفاهم‌نامه میان سازمان توسعه تجارت ایران و این اتحادیه را در ارتقاء همکاری‌های دوجانبه موثر دانست و گفت: ما با تمامی پیشنهادات در حوزه ساماندهی و مدیریت شورای مشترک موافق هستیم .