تقویت پاسخگویی اتاق با پایش مستمرعملکرد

به گزارش «دنیای اقتصاد» اولین جلسه هیات نمایندگان دوره دهم اتاق بازرگانی خراسان رضوی بالاخره در نیمه دوم اردیبهشت ماه برگزار شد و دستور کار مهم آن یعنی انتخاب رئیس و اعضای هیات رئیسه پس از دریافت اعتبارنامه حاضران به انجام رسید تا پس از سه دوره سکانداری غلامحسین شافعی و با حضور او، کلید ساختمان سفید تحویل محمدرضا توکلی زاده شود.

اسامی عهده داران دیگر سمت های هیات رئیسه اتاق مشهد هم در همان جلسه اول با اجماع ۱۳ عضو منتخب هیات نمایندگان دوره دهم مشخص شد تا محمد علی چمنیان و احمد اثنی عشری به ترتیب عنوان نواب رئیس اول و دوم، محمدحسین روشنک به عنوان خزانه دار و محمود امتی هم به عنوان منشی، کارشان را آغاز کنند. چند روز بعد هم مشخص شد که علی شریعتی مقدم به عنوان تنها نماینده خراسان رضوی برای عضویت در هیات رئیسه اتاق ایران معرفی شده است.

گمانه زنی درباره تغییرات

محمد علی چمنیان، نایب رئیس اول اتاق مشهد با بیان اینکه صحبت درباره تغییرات در بدنه اجرایی اتاق زودهنگام است، گفت: اصلی ترین فرد در بدنه اجرایی اتاق دبیر آن است و مسوولیت های زیادی بر عهده اوست. بنابراین با ابقای دبیر، بحث های اجرایی اتاق تا حدی مشخص شده است، مگر اینکه تغییراتی به واسطه سیاستهای جدید انجام شود. ولی عمده بحث های اجرایی با دبیر اتاق است، چون باید پاسخگو باشد. هیات رئیسه هم می تواند نظراتش را به دبیر بگوید ولی تصمیم به تغییرات از سوی دبیر اتاق اتفاق می افتد. بنابراین با ابقای دبیر، اصلی ترین اتفاق در حوزه اجرایی اتاق مشهد رخ داده است.

چمنیان درباره خواسته ها و مطالبات فعالان بخش خصوصی از نمایندگانشان در اتاق بازرگانی مشهد خاطرنشان کرد: درخواست های بخش خصوصی مختلف و متنوع است اما براساس آیین نامه های تشکیل کمیسیون ها، در ابتدا باید کمیسیون ها مشخص شود و با توجه به بررسی های اولیه احتمال اضافه شدن چند کمیسیون جدید وجود دارد. اولویت انتخاب رئیس کمیسیون ها هم از میان اعضای هیات نمایندگان است اما چنانچه داوطلبی از سوی هیات نمایندگان برای ریاست کمیسیونی نباشد از میان متقاضیانی خارج از هیات نمایندگان، انتخاب رئیس کمیسیون ها انجام می گیرد.

به گفته چمنیان، ظرفیت خوبی برای ریاست کمیسیون ها در هیات نمایندگان وجود دارد، ولی چند جلسه دیگر نیاز است تا این بحث شفاف تر شود. او با اشاره به تمایل اعضای هیات نمایندگان برای ریاست کمیسیون ها خاطرنشان کرد: اما باید از ظرفیت سایر بخش ها و تشکل ها در ریاست و عضویت در کمیسیون ها استفاده شود، بنابراین طی فراخوانی از علاقه مندان و دغدغه مندان دعوت به حضور می کنیم و از میان متقاضیان، بهترین افراد برای ریاست کمیسیون ها انتخاب می شوند. اما پیش نیاز ماجرا، داوطلب شدن افراد است.

این عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد یادآور شد: گاهی افرادی که در انتخابات هیات نمایندگان و هیات رئیسه ها فعال هستند بعد از اینکه رای نمی آورند تمایلی به حضور در کمیسیون ها هم ندارند، پس در گام اول باید این دغدغه مندی و داوطلب شدن در این افراد وجود داشته باشد. اگر در میان داوطلبان افراد شایسته ای از جوانان و زنان حضور داشته باشند، ترجیح ما استفاده از آنهاست.

 ضرورت چابک سازی بدنه اجرایی اتاق

محمدحسین روشنک، دیگر عضو هیات رئیسه اتاق مشهد، اولویت های جدید اتاق را ارتباط بیش از پیش با اعضا و رسیدگی به مطالبات آنها، کمک به اقتصاد استان و کشور و دفاع از حقوق فعالان اقتصادی بخش خصوصی می‌داند و می‌گوید: محور اصلی مذاکرات هیات رئیسه جدید در اولین جلسه این بود که چه تصمیماتی برای مشارکت بیشتر اعضا داشته باشیم و چطور مشارکت اعضا را در کمیسیون های اتاق پررنگ تر کنیم. فعال تر کردن شورای گفتگو برای طرح و پیگیری مشکلات بخش خصوصی و شنیده شدن صدای فعالان این بخش از عمده برنامه های هیات رئیسه و هیات نمایندگان در دوره جدید است.

او درباره تغییرات احتمالی در بدنه اجرایی اتاق با بیان اینکه قطعا تغییراتی اتفاق خواهد افتاد، افزود: باید تحولی در کارآیی افراد و تقویت نهضت پاسخگویی رخ دهد. برای ابقای آقای کبیر در کرسی دبیری اتاق مشهد، بحث و بررسی شد و اعضای هیات رئیسه به این نتیجه رسیدند که عملکرد ایشان در دوره قبل خوب بوده است، اما بدنه اجرایی اتاق باید چابک تر و فعال تر شود و ارتباطش با فعالان اقتصادی استان را تقویت کند. از تشکل های بخش خصوصی نظرخواهی شود و اگر قرار است اعضای کمیسیون های اتاق انتخاب شوند، فعالان بخش خصوصی هم در این حوزه مشارکت کنند.

روشنک اتاق بازرگانی را نقطه امید فعالان اقتصادی برای پیگیری مطالبات و اموراتشان دانست و گفت: پیاده کردن نظرات رهبری درباره افزایش تولید و جلوگیری از تورم بایستی سرفصل برنامه های اتاق باشد. اگرچه کنترل تورم به بخش خصوصی برنمی گردد و نقش اصلی را در افزایش تورم، دولت دارد، بخش خصوصی هم متاثر از شرایط اقتصادی کشور است.

روشنک اضافه کرد: بیش از۸۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت و بخش های خصولتی است و اتاقهای بازرگانی نمی توانند در راستای مطالبات رهبری، نقش آفرینی جدی داشته باشند. در دولت هم اراده ای برای اجرای منویات رهبری دیده نمی شود. اتاق بازرگانی در چنین شرایطی فقط می تواند مطالبه گر باشد، اما وقتی دولت پای خواسته ها و مطالبات رهبری نیست از بخش خصوصی چه کاری برمی آید؟!

 اصلی ترین اتفاق در حوزه اجرایی اتاق مشهد

احمد اثتی عشری، نائب رئیس دوم هیات رئیسه اتاق هم با بیان اینکه ابقای علی کبیر به عنوان دبیر اتاق مشهد از تصمیمات هیات رئیسه در اولین جلسه بود، درباره اولویت های هیات نمایندگان در دوره جدید گفت: در حال تدوین برنامه ها هستیم و قرار است استراتژی ها و راهبردها را تعیین کنیم که کادر اجرایی هم بر این اساس انتخاب می شوند.

او درباره اینکه آیا تغییرات دیگری در بدنه اجرایی اتاق خواهید داشت؟ پاسخ داد: مسوولیت بدنه اجرایی با دبیر اتاق است و اگر دبیر پیشنهادی داشته باشد بررسی می کنیم یا اگر تشخیص بدهد که برنامه های جدید نیاز به نیروی انسانی جدید دارد، جذب نیرو داریم. ضمن اینکه وضعیت نیروهای موجود هم از نظر کارآیی و بهره وری مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی درباره استفاده از ظرفیت اعضای دیگر لیست های حاضر در انتخابات اتاق بازرگانی استان یادآور شد: معمولا در زمان انتخابات، رقابت هایی وجود دارد ولی وقتی انتخابات تمام شود این رقابت ها تبدیل به رفاقت می شود. در اولین جلسه هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق، این موضوع مطرح شد که کاندیداهای این دوره از انتخابات اتاق، افراد مسوولیت پذیر و دغدغه مندی هستند، ما هم تصمیم گرفتیم در هر جا زمینه های همکاری وجود دارد، بستر همکاری با آنها مهیا شود.

اثنی عشری افزود: در این جلسه تصمیم گرفتیم برنامه ها و اهدافی که در زمان انتخابات درباره آنها قول داده بودیم و شعار انتخاباتی ما بود، جمع آوری و طبقه بندی کنیم و اجرای بخشی از آن توسط دبیرخانه اتاق، بخشی توسط کمیسیون ها و بخشی هم توسط هیات نمایندگان تقسیم کار شود تا این وعده ها تحقق یابد و شرمنده موکلینمان در پایان دوره نباشیم.

 ضرورت پاسخگویی و پایش دوره ای عملکرد

حسین متین راد، فعال پیش کسوت بخش خصوصی، انتخاب محمدرضا توکلی زاده به عنوان رئیس اتاق مشهد را مناسب توصیف می‌کند و به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اعضای هیات رئیسه این دوره در کمیسیون های دوره پیش اتاق هم فعال بودند و با مشکلات بخش خصوصی آشنایی دارند اما آنچه اهمیت دارد این است که بایستی نسبت به عملکرد گذشته خودشان، پاسخگو بوده و کارهایی که در چهار سال قبل انجام دادند را برای فعالان بخش خصوصی استان تشریح کنند.

متین راد اضافه کرد: اگر بنا به ادامه فعالیت رئیس کمیسیون های دوره قبل در دوره جدید است، باید این روسا کارنامه فعالیت هایشان در دوره قبل را عرضه کنند. اینکه در چهار سال گذشته چه کارهایی انجام داده اند.

به گفته متین راد، فعالان اقتصادی استان انتظار راهبردها و استراتژی های جدید را در بدنه اجرایی اتاق مشهد دارند و افزود: اتاق مشهد به واسطه ریاست همزمان آقای شافعی در اتاق ایران و استان، با کم توجهی روبرو بود و اگر این تیم قرار است که تحولی را ایجاد کنند بایستی در بدنه اجرایی تغییراتی ایجاد کنند که اولین سطح این تغییرات، رئیس کمیسیون ها هستند.

متین راد ادامه داد: بعد از مشخص شدن کمیسیون ها باید استراتژی ها و برنامه های کمیسیون ها مشخص شود و برنامه و عملکرد کمیسیون ها به صورت دوره ای و هر شش ماه یکبار پایش شود. یعنی آقای توکلی زاده بعد از شش ماه به عنوان رئیس اتاق مشهد پاسخ دهد که از کارهای کارشناسی کمیسیون های اتاق چه استفاده هایی شده است؟ آیا این کارهای کارشناسی در مباحث توسعه استان مورد بهره برداری قرار گرفته است؟ آیا گزارش کمیسیون های اتاق در جلوگیری از انحرافات و تصمیمات غلط مدیران دولتی موثر بوده است؟

متین راد یادآور شد: رئیس اتاق و هیات نمایندگان این دوره بایستی یکسری شاخص های استان را در بعد اقتصادی، بررسی و موانع پیش روی آن را احصا کرده و راهکارهایی را تدبیر کنند. اگر اوضاع بخش هایی همچون تولید، صنعت، معدن و خدمات، خراب است و دولت مسبب آن است، اما بخشی از تقصیر هم بر گردن بخش خصوصی است؛ چون جایی که باید می ایستاد، به خاطر منافع اش مماشات کرد.