تحولاتی که عموم آن‌ها در قالب سرفصل‌های همایش، سخنرانی‌ها، ارایه‌ها و میزگردهای مفصل به کانون پیشنهادات فنی و توصیه‌های سیاستی بدل شده است. طی این مدت بانیان همایش تلاش کردند در کنار برگزاری گردهمایی مدیران و فعالان این صنعت، تصویری از واقعیت‌های فعالیت در این بخش نیز ارایه دهند و نیز چشم‌انداز آینده را با مشارکت همه نیروهای اثرگذار در بخش فولاد ترسیم کنند.

بررسی توسعه پایدار در حوزه فولاد و سنگ آهن، ظهور صنعت نسل۴ و معدنکاری هوشمند، همکاری با شرکای خارجی و جذب سرمایه و فناوری بین‌المللی، اهمیت تامین مواد خام و سنگ آهن، بحران انرژی و مقوله بهینگی در مصرف سوخت، حضور فعالانه در بازارهای جهانی در کنار مداخلات دولتی و الگوی تنظیم‌گری معقول از جمله مهمترین مواردی است که طی دوازده دوره گذشته پیوسته مورد تاکید مجریان و برگزارکنندگان این همایش بوده است. در دوره حاضر نیز «همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ آهن با نگاهی به بازار» در تلاش است تا با بررسی اطلاعات و بازخوانی گزارش‌های رسمی به آسیب‌شناسی بخش معدن و صنایع معدنی در حوزه فولاد و سنگ آهن بپردازد و فرصت‌ها و چالش‌های این بخش از اقتصاد ایران را مورد بررسی قرار دهد. بدیهی است دعوت از مدیران و سیاست‌گذاران، همکاری با نهادهای پژوهشی و مطالعاتی، به مشارکت جستن مهمترین بازیگران این بخش، در کنار دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فرصتی را در طول دوره برگزاری همایش برای تعامل و تفاهم ذینفعان بخش فولاد و سنگ آهن فراهم می‌کند.

فرصتی که حالا پس از ۱۲دوره برگزاری منظم، درجه‌ای از پختگی در تعاملات معدنی را ایجاد کرده که مثال‌زدنی است. جنس مطالبه‌گری بازیگران معدنی طی سالیان اخیر ارتقای قابل‌توجهی یافته و کیفیت روابط به سطحی قابل قبول از رقابت همکارانه رسیده است. ایران در حالی امروز از ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برخوردار است که این عدد تا پیش از شروع همایش«گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد» در سطح چندانی قرار نداشت. افزایش چشمگیر تعداد بازیگران در دو بخش تولید فولاد و استخراج سنگ آهن در کنار رشد صادرات، تکامل زنجیره و بهبود بهره‌وری و کیفیت محصولات تولیدی از مهمترین دستاوردهای بخش فولاد و سنگ آهن است که دغدغه بانیان و برگزارکنندگان این همایش بوده است. این روند در سیزدهمین دوره همایش با قوت بیشتری ادامه دارد و همسو با تحولات جهانی از جمله اثرات سیاست کربن صفر در جهان، به‌روزرسانی شده است.