محوری پایین_1 copy

وی در ادامه درباره برنامه‌ها و اهداف مشخص مجموعه در آینده نزدیک افزود:این واحدها همه در طرح جامع بوده‌اند بخشی از آن در حال طراحی است بخشی نیز متوقف مانده بود اما به یک شرکت دیگر محول کردیم که مهندسی تفصیلی آن‌ها انجام می‌دهند.طرح ما در مورد ال.پی.جی و ته‌مانده‌هاست که با توجه به ارزش‌افزوده بالا  پروپیلن در زنجیره ارزش، آن را  به محصولات باارزش‌تر تبدیل کنیم تا  ارزش آ ن از 1100 دلار در هر تنِ فعلی به 2تا3هزار دلار  در هر تن تبدیل شود.برای این کار سه مشاور از ابتدا سال مشغول فعالیت‌اند تا در زنجیره تولید ارزش‌افزوده،تامین نیاز داخل و صادرات به کشورهای منطقه و جهان آماده شود.

او سپس درباره میزان هزینه‌های جاری طرح‌های فوق اشاره کردند:در پروپیلن زنجیره آن‌قدر متنوع است که می‌تواند بالغ‌بر سی درصد محصول تبدیل به ارزش شود اما باید نیازسنجی کنیم که کدام در کشور نیاز هست کدام در کشورهای منطقه نیاز است کدام ارزش‌افزوده بالایی دارد.

RFCCمتوقف‌شده را در مرحله جزئیات وارد کرده‌ایم.این بخش یک میلیارد یورو هزینه دارد.واحد هیدروژن که سی درصد در مهندسی و تامین پیشرفت دارد بالغ‌بر 650میلیون یورو هزینه دارد که جمع آن‌ها یک میلیارد و شش‌صد و پنجاه یورو می‌شود.

سرمدی در ادامه درباره محل تامین هزینه‌های فوق افزود:هزینه‌ها یک سبدی از راهکارها ارائه دادیم.هم‌محل تامین از طریق سود هم بحث فاینانس هم صندوق توسعه ملی هم وام‌های داخل و هم بحث اوراق مشارکت که در سبد ما هست و دو مشاور مالی ما طی چند ماه اخیر مشغول بررسی این مسائل بوده‌اند و با موسسات مالی مختلف نیز همکاری‌هایی داشته‌ایم. امروز با یک شرکت آلمانی برای فاینانس و تامین 115میلیون یورو قرارداد امضا کردیم که بنا است  با ما همکاری کند.

وی سپس درباره عرضه سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار  گفت: صد درصد سهام شرکت ما  متعلق به پتروپالایش اصفهان  است و اگر شرکتی بخواهد از 5درصد تخفیف خوراک وزارت نفت استفاده کند باید 40درصد سود سهام خود را در تکمیل پروژه‌ها و تصفیه نفت کوره ببرد ما نیز ناچار به این کار هستیم.هدف ما نیز همین است  چون بخشی از سود سهام باید صرف تکمیل پروژه‌ها بشود.

سرمدی در پاسخ به این سوال که فعالیت‌های مجموعه تا چه حد به تکمیل پروژه‌های عقب‌مانده خلاصه می‌شود اشاره کرد:ما6پروژه در طرح جامع پالایشگاه اصفهان داشتیم.

واحد RFCCدر بخش‌های مختلف خود که 5واحد هستند یک میلیارد یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد و مهندسی پایه آن انجام‌شده بود اما متوقف مانده بود که ما چند ماه است آن‌ها اجرا کردیم و وارد مهندسی جزئیات آن شدیم.ما به دنبال تکمیل این 6پروژه هستیم.

واحدهای دیگر شامل 14مورد است که الآن بر اساس مشاوره‌ها و بکار گیری چند شرکت که یکی از آن‌ها یک شرکت خارجی  است ،روی این مساله کار می‌کنند.یک مشاور دیگر نیز داشتیم که شرکت دولتی چینی بود که روی زنجیره ارزش ما کار می‌کنند.این مسائل باهدف حداکثر سودآوری و جلوگیری از واردات نهایی می‌شود.اگر ما الآن 1.6میلیارد یورو پروژه فعال داریم بالغ‌بر 2میلیارد یورو پروژه‌های دیگر را نیز در دست طراحی داریم.

سرمدی در پایان درباره تاثیر تحریم‌ها در قراردادهای فوق گفت: باید راهکارها را پیدا کرد.تحریم بالاخره کار را سخت می‌کند اما ما با اخذ ضمانت‌نامه بانکی با شرکت‌های خارجی این کار را انجام می‌دهیم.امیدواریم که تا 1405 فاز 1 این طرح‌ها به بهره‌برداری برسند.