Untitled-1 copy

شرکت آریان کیمیاتک در تاریخ 11شهریورماه سال 1381 به‌‌‌صورت سهامی خاص در شهر تهران، خیابان جردن، خیابان سایه، پلاک68 تاسیس شد.

مالکان اصلی «کیمیاتک» عبارتند از: گروه صنعتی گلرنگ با 31درصد سهم، گروه صنعتی پاکشو با 8/ 15درصد سهم، فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای افق‌کوروش با 14درصد سهم و صندوق سرمایه‌گذاری.ا.ب.توازن کوروش با 5/ 9درصد سهم.

در مجموع گروه صنعتی گلرنگ به‌‌‌طور مستقیم و غیرمستقیم مالکیت بیش از 50درصد شرکت آریان کیمیاتک را در اختیار دارد. شاخص‌‌‌های سودآوری «کیمیاتک» حکایت از این دارد که در چهارسال گذشته روند حاشیه سود آن روبه رشد بوده است. با این تفاسیر پیش‌بینی می‌شود که این روند در 6ماه دوم سال 1401 نیز ادامه داشته باشد و شرکت مذکور بتواند به حاشیه سود خالص 22درصد دست پیدا کند. با بررسی میزان تولیدات شرکت درمی‌‌‌یابیم که به‌‌‌طور میانگین هرسال 32درصد به مجموع تولیدات شرکت افزوده شده که نشان‌‌‌دهنده رشد حقیقی آن است. ازطرفی میزان فروش «کیمیاتک» ظرف سه‌‌‌‌سال قبل 82درصد افزایش را به ثبت رسانده است. مجموع عوامل ذکرشده موجب می‌شود که در سال 1401 به‌‌‌میزان 66درصد افزایش درآمد و فروش و 32درصد افزایش میزان تولید برای «کیمیاتک» پیش‌بینی شود. در نتیجه این امر سبب تحقق 164تومان سود به ازای هر سهم شرکت می‌شود.

معرفی شرکت

براساس آمارهای منتشرشده، شرکت آریان کیمیاتک از 17شهریورماه 1400 در سازمان بورس اوراق بهادار تهران تحت نماد «کیمیاتک» در بازار دوم بورس عرضه شده و در حال حاضر جزو واحدهای فرعی گروه صنعتی گلرنگ است. بر این اساس، ظرفیت سالانه حال حاضر شرکت مذکور برای محصولات دارویی (مراقبت پوست)، بهداشتی و آرایشی به ترتیب 35میلیون، 57میلیون و 43میلیون محصول است. در این میان طبق اساسنامه، موضوع فعالیت «کیمیاتک» عبارت است از تولید، توزیع، خرید و فروش، واردات و صادرات مواد اولیه و کلیه محصولات و فرآورده‌‌‌های دارویی، آرایشی‌بهداشتی، شیمیایی، مکمل‌‌‌های غذایی و تجهیزات وابسته، اجرای طرح‌‌‌های تحقیقاتی پژوهشی توسعه به‌‌‌طور مستقیم یا از طریق اشخاص ثالث در خصوص کلیه ترکیبات دارویی شیمیایی، بیولوژیکی، بیوتکنولوژی گیاهی، مکمل‌‌‌های غذایی، آرایشی‌بهداشتی، داروهای انسانی و دامی، واردات و صادرات ماشین‌آلات و ادوات مرتبط با صنایع دارویی، اخذ نمایندگی از کمپانی‌‌‌های تولیدی تحقیقاتی یا تامین‌کننده مواد اولیه و محصولات دارویی و تولید کارمزد یا تحت لیسانس محصولات دارویی و سایر عملیات تولیدی، تجاری و بازرگانی مربوط به حوزه دارو مکمل‌‌‌های غذایی.

محصولات شرکت

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که محصول اصلی شرکت آریان کیمیاتک در پایان شهریور1401 شامل محصولات بهداشتی، دارویی (مراقبت پوست) و آرایشی بوده است. در این میان فروش صادراتی «کیمیاتک» در چهارسال گذشته، مجموعا یک‌درصد از درآمد شرکت را تشکیل داده است. بر همین اساس می‌‌‌توان گفت شرکت مذکور بیشتر محصولات خود را در بازار داخل به فروش می‌‌‌رساند. با بررسی مواد مصرفی شرکت درمی‌‌‌یابیم که حدود 31درصد از مواداولیه و ملزومات بسته‌بندی آن به‌‌‌صورت داخلی و 69درصد آن به‌‌‌صورت وارداتی تامین می‌شود. در این میان کشورهای تامین‌کننده مواد اولیه «کیمیاتک» عبارتند از: ایران، آلمان، چین، ترکیه و سوئیس. با توجه به اینکه حدود 88درصد از بهای تمام‌شده شرکت مربوط به مواد مستقیم است، کوچک‌ترین تغییری در نرخ یا میزان آن می‌‌‌تواند بر سودآوری شرکت موثر باشد. بر این اساس با توجه به ‌درصد بالای مواداولیه وارداتی در «کیمیاتک» می‌‌‌توان گفت با تشدید تحریم‌‌‌ها شرکت از نظر تامین این مواد می‌‌‌تواند با ریسک مواجه باشد که این مهم موجب افت تولیدات و به‌رغم آن کاهش درآمد شرکت خواهد شد. از طرفی با توجه به اینکه میزان فروش صادراتی شرکت همواره یک‌درصد بوده است، رشد نرخ ارز نیز می‌‌‌تواند بر افزایش نرخ مواد مصرفی و به دنبال آن رشد بهای تمام‌شده شرکت تاثیرگذار باشد. البته این موضوع را باید در نظر داشت که زیرساخت‌‌‌های لازم برای شرکت‌های تولید مواداولیه دارویی فراهم نیست تا بتوانند تمامی مواد اولیه موردنیاز شرکت‌ها را تامین کنند. به همین خاطر در بیشتر شرکت‌هایی که فعالیت مشابه با «کیمیاتک» دارند، حداقل بخشی از این مواد به‌‌‌طور وارداتی تامین می‌شود. بر این اساس می‌‌‌توان گفت، شرکت مذکور توانسته است نسبت تامین مواد اولیه داخلی خود را حفظ کرده و در کشورهای تامین‌کننده مواد مصرفی وارداتی تنوع ایجاد کند. از طرفی شدیدترین نوع تحریم‌‌‌ها در حال حاضر بر ایران سایه افکنده، اما «کیمیاتک» همچنان ارتباط خوب خود را با زنجیره تامین حفظ کرده است. براین اساس مجموع عوامل ذکرشده موجب می‌شود تا حدودی از ریسک تامین مواد مستقیم شرکت کاسته شود.

بررسی آمار تولید، فروش و سودآوری «کیمیاتک» می‌‌‌تواند نقشه‌‌‌ای از عملکرد آن در گذشته به تحلیلگران ارائه دهد. بر این اساس بررسی آمارها نشان می‌دهد که در سه‌سال اخیر به‌‌‌طور میانگین 32درصد به میزان تولیدات شرکت افزوده شده است. با این حال در سال1400 به میزان 8درصد از تولیدات کاسته شد که با توجه به اینکه شرکت مذکور در 6ماه 1401 نسبت به دوره مشابه سال قبل، موفق به رشد 32درصدی شده است، می‌‌‌توان افت تولید در سال1400 را رویداد تکرارناپذیر قلمداد کرد.

یکی دیگر از آمارهای مهم شرکت آریان کیمیاتک، مبلغ فروش است. بررسی‌‌‌ها حکایت از این واقعیت دارد که شرکت مذکور در سه‌‌‌سال گذشته رشد خوبی را در مبلغ فروش به ثبت رسانده و به‌‌‌طور میانگین 82درصد به این مبلغ افزوده شده است. بر همین اساس در 6ماه اول 1401 «کیمیاتک» موفق شده است نسبت به دوره مشابه سال قبل 60درصد به مبلغ فروش خود بیفزاید که این امر در واقع رشد درآمدی بسیار خوبی را برای این شرکت نشان می‌دهد. بررسی‌‌‌ها حاکی از آن است که دلیل عمده افزایش درآمد فروش شرکت مذکور، رشد تولیدات در کنار افزایش نرخ فروش شرکت بوده است.

آخرین موردی که باید در «کیمیاتک» به بررسی آن بپردازیم، حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص است. بر همین اساس در سه‌‌‌سال اخیر میانگین حاشیه سودهای شرکت مذکور به‌ترتیب برابر با 47درصد، 29درصد و 20درصد بوده، این در حالی است که در دوره 6ماه اول 1401 حاشیه سودها به 47درصد، 30درصد و 24درصد رسیده است. بررسی روند حاشیه سودهای مذکور نشان می‌دهد، با توجه به ‌‌‌اینکه بیش از 60درصد مواداولیه شرکت وارداتی است، رشد نرخ ارز موجب افزایش مواد مستقیم و به دنبال آن بهای تمام‌شده شرکت شده، اما متناسب با آن نرخ فروش شرکت افزایش نیافته است. بر این اساس موارد ذکرشده باعث شده است همواره روند حاشیه سودناخالص شرکت ثابت باشد. در عین حال روند حاشیه سودهای عملیاتی و خالص «کیمیاتک» نیز با توجه به رشد هزینه‌‌‌ها در کنار عدم‌افزایش نرخ فروش موجب شد تا سال 1399 روند روبه رشد داشته‌‌‌ باشند، در حالی که از آن سال روند این دو کاهشی شده است و ادامه این روند می‌‌‌تواند برای سودآوری شرکت در دوره‌‌‌های آتی نوعی تهدید باشد.

نسبت سهامداران شرکت

گروه صنعتی گلرنگ 31درصد، گروه صنعتی پاکشو 8/ 15درصد، فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای افق‌کوروش 14درصد، صندوق سرمایه‌گذاری.ا.ب.توازن کوروش 5/ 9درصد، شرکت پدیده شیمی قرن ا/ 4درصد، گروه سرمایه‌گذاری کوروش 4/ 4درصد، سرمایه‌گذاری توسعه صنایع پایدار 9/ 3درصد، کیان الماس مهر 4/ 2درصد و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک پیشتاز یک‌درصد مالکیت این شرکت را در اختیار دارند. بر این اساس شناوری سهام «کیمیاتک» 25درصد بوده و مالکان عمده آن همگی حقوقی هستند و مالک عمده حقیقی که حداقل یک‌درصد سهام شرکت را داشته باشد در این شرکت وجود ندارد.

تحلیل سود سال آینده

اگر بخواهیم سهم سود سال 1401 «کیمیاتک» را تخمین بزنیم، ابتدا باید مفروضات و متغیرهای موثر بر سودآوری شرکت را مشخص کنیم. مهم‌ترین متغیر اثرگذار بر سودآوری این شرکت، نرخ محصولات تولیدی آن است. محصولات اصلی آریان کیمیاتک که تمامی درآمد شرکت را شامل می‌‌‌شوند عبارتند از محصولات دارویی (مراقبت پوست) و محصولات بهداشتی و محصولات آرایشی که نرخ آنها براساس آخرین گزارش فعالیت ماهانه (آذرماه) برای فروش داخلی به‌ترتیب 31هزار و 654تومان، 36هزار و 577تومان و 65هزار و 643تومان به‌ازای هر قوطی در نظر گرفته شده است. در این میان برای فروش صادراتی شرکت نرخ محصولات دارویی 33هزار و 298تومان، محصولات بهداشتی 32هزار و 553تومان و محصولات آرایشی 32هزار و 84تومان در نظر گرفته شده است. از طرفی نرخ‌های مهم دیگر عبارتند از: افزایش حقوق، تورم و افزایش هزینه‌‌‌های حمل‌ونقل که به‌ترتیب 55درصد، 40درصد و 35درصد برآورد شده‌‌‌اند. همچنین نرخ دلار آزاد برای سال 1401 به‌‌‌طور میانگین برابر با 34هزار تومان در نظر گرفته شده است. با فرض این متغیرها، فروش شرکت آریان کیمیاتک در سال 1401 برابر با 2هزار و 857میلیارد تومان خواهد شد. از این میزان فروش، ‌هزار و 311میلیارد تومان سود ناخالص، 808میلیارد تومان سود عملیاتی و 656میلیارد تومان سود خالص برآورد می‌شود. این در حالی است که در 6ماه اول 1401 «کیمیاتک» توانسته است به میزان یک‌هزار و 226میلیارد تومان فروش به ثبت برساند. با این مفروضات سود خالص به‌ازای هر سهم شرکت آریان کیمیاتک برای سال 1401 برابر با 164تومان پیش‌بینی می‌شود. همان‌طور که در بخش مبلغ فروش به بررسی روند سالانه پرداخته شده، «کیمیاتک» در دوره 6ماه اول 1401 موفق به افزایش درآمد فروش به میزان 60درصد شده است. بررسی‌‌‌ها آمارها نشان می‌دهد که شرکت «کیمیاتک» در سه‌سال اخیر به‌طور میانگین 32درصد به تولیدات خود افزوده و در پیش‌بینی خود رشد 27درصدی تولیدات را برای 6ماه دوم در نظر گرفته است. بر این اساس تحلیل ارائه‌شده بر مبنای مفروضات محافظه‌‌‌کارانه‌‌‌تر نسبت به پیش‌بینی ارائه‌شده خود شرکت بوده و برای 6ماه دوم سال 1401رشد 20درصدی تولیدات در نظر گرفته شده است. با توجه به آخرین قیمت هر سهم «کیمیاتک» در تاریخ تحلیل سهم که برابر با یک‌هزار و 44تومان بوده، نسبت قیمت به سود هر سهم شرکت برای سال 1401 برابر با 4/ 6 می‌شود.

ریسک‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های شرکت

اولین ریسکی که می‌‌‌تواند بر سودآوری آریان کیمیاتک تاثیر بگذارد، نوسانات نرخ ارز است. بر این اساس با توجه به اینکه بیش از 60درصد مواد اولیه موردنیاز شرکت به‌‌‌صورت وارداتی تامین می‌شود، افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیم و شدیدی بر نرخ مواد اولیه شرکت و در نتیجه سودآوری آن می‌‌‌گذارد. همچنین از آنجا که سهم شرکت از فروش صادراتی ناچیز است، در نتیجه رشد نرخ ارز برای شرکت سودآوری نداشته و موجب رشد بهای تمام‌شده آن می‌شود و به دنبال آن موجب کاهش حاشیه سود شرکت خواهد شد.

در این میان باید این مهم را در نظر گرفت که ایران از لحاظ مصرف دارو جزو 20کشور اول دنیا محسوب می‌شود و هر ایرانی به‌‌‌طور متوسط در سال 339بار دارو مصرف می‌کند که این رقم چهاربرابر آمارهای جهانی است. از طرفی داروهای تزریقی در ایران حدود 4/ 11درصد است که تقریبا چهاربرابر رقم مشابه در جوامع توسعه‌یافته است. در مجموع سرانه مصرف دارو در کشور سه‌برابر استاندارد جهانی است که این مهم نشان می‌دهد تقاضای صنعت دارو پایدار و در عین حال روبه رشد است. پس می‌‌‌توان گفت از منظر تقاضا ریسکی متوجه شرکت نیست.

از طرف دیگر با توجه به اینکه «کیمیاتک» در زمینه محصولات متنوعی از جمله دارویی، بهداشتی و آرایشی فعالیت می‌کند نسبت به رقبای خود که فقط در زمینه تولید محصولات دارویی فعالیت می‌کنند دارای مزیت نسبی است. بر اساس این مزیت «کیمیاتک» می‌‌‌تواند در صورت ‌سودآور نبودن یا رکود در تولید یکسری از محصولات، تولید آنها را کم یا جایگزین با محصول سودآور کند.

از منظر دیگر با در نظر گرفتن اینکه شرکت دارویی، آرایشی و بهداشتی آریان کیمیاتک از شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ است، بنابراین می‌‌‌تواند از مزیت‌‌‌های بسیار مطلوب این هم‌افزایی از جمله تامین برخی مواد اولیه پرگردش توسط شرکت‌های عضو گروه صنعتی گلرنگ و استفاده از ظرفیت‌‌‌های فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای افق‌کوروش برای عرضه محصولات شرکت بهره‌مند شود.

جمع‌‌‌بندی

اگر به روند سود به‌ازای هر سهم شرکت آریان کیمیاتک نگاهی بیندازیم، درمی‌‌‌یابیم که در سال‌های اخیر همواره روند رو به رشدی داشته، به‌‌‌طوری که در 6ماه 1401 توانسته است 73تومان به‌ازای هر سهم سود ثبت کند که این عدد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد 44درصدی را به ارمغان آورده است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که برای سال 1401 شرکت مذکور بتواند 164تومان سود برای هر سهم شناسایی کند که این عدد نسبت به سال گذشته 59درصد رشد نشان می‌دهد. از طرفی با توجه به محاسبات انجام‌شده، نسبت قیمت به ازای هر سهم برابر با 4/ 6 برای سال 1401 برآورد شده است. در نهایت با توجه به مجموع این عوامل می‌‌‌توان گفت شرکت از نظر میزان تولید و فروش، حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص در حال رشد است که این موضوع از پتانسیل شرکت برای گسترش زیرساخت‌‌‌ها به‌‌‌منظور تولید بیشتر و افزایش میزان سودآوری خبر می‌دهد. البته باید این مهم را در نظر گرفت که شرکت همواره با ریسک تامین مواد اولیه مواجه است و از آنجا که بیش از 60درصد مواد مستقیم وارداتی است، عدم‌تامین مواد مصرفی می‌‌‌تواند فعالیت شرکت را مختل کند. در مجموع با توجه به موارد ذکرشده می‌‌‌توان افق روشنی را از منظر رشد درآمدی و تولیدات برای «کیمیاتک» متصور بود.