امید شریفی اظهارکرد: متاسفانه اصفهان تاکنون فاقد منطقه ویژه اقتصادی بوده و اکثر استان‌ها در این زمینه پیش‌تاز بوده‌اند.

وی افزود: مناطق ویژه اقتصادی در توسعه اقتصادی به‌ویژه در محصولات صادرات محور نقش به‌سزایی دارد؛ از مزیت‌های مناطق ویژه اقتصادی بهره‌مندی سرمایه‌گذاران از مشوق‌های بسیار زیاد از جمله معافیت‌های مختلف، قوانین خاص مناطق ویژه، معافیت‌های گمرکی، ترانزیت مواد اولیه، صادرات معکوس و بسیاری مزیت‌های دیگر است.

به گزارش دنیای اقتصاد و به نقل از روابط عمومی اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، شریفی با بیان اینکه اصفهان تاکنون در این زمینه محروم بوده، عنوان کرد: ایجاد و توسعه مناطق ویژه اقتصادی به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی استان مطرح است و در مدیریت جدید استان پیش‌بینی شده که در ۴ نقطه استان مناطق ویژه اقتصادی را داشته باشیم.

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان اصفهان پهناور است و با ۹ استان دارای مرز مشترک است، از جایگاه خاصی برخوردار است و پیش‌بینی شده تا صنایع با اولویت آمایش سرزمینی و صنایعی که کم‌آب‌بر هستند بتوانند در مناطق ویژه اقتصادی استان مستقر شوند.

وی ادامه داد: همچنین صنایعی که دارای ارزش افزوده بالا هستند و از طرفی تکمیل‌کننده زنجیره‌های ارزش افزوده در استان اند می‌توانند در این مناطق ویژه اقتصادی مستقر شوند تا استان اصفهان از این مزیت بهره‌مند شود.

شریفی اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی کاشان اولین منطقه اقتصادی بود که در شمال استان اصفهان درحال تکمیل است، منطقه ویژه اقتصادی شهرضا هم یکی از مناطق ویژه اقتصادی است که در جنوب استان پیش‌بینی شده، منطقه ویژه اقتصادی شرق استان نیز در شهرستان‌های کوهپایه و هرند پیش‌بینی شده و یک منطقه ویژه اقتصادی هم در شاهین‌شهر به‌صورت مشترک با هسا طراحی شده تا بتواند شمال و غرب استان را پوشش بدهد.

سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان تاکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی شهرضا حداقل ۲ الی۳ کیلومتر خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری کلانشهر اصفهان است و ارتباطی با شهرک رنگ‌سازان ندارد؛ البته مقابل شهرک رنگ‌سازان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: این منطقه ویژه اقتصادی در زمینی به مساحت حدود ۳۸۰ هکتار پیش‌بینی شده و در هرصورت استقرار و زوم‌بندی آن براساس آمایش سرزمینی خواهد بود و صنایع غیرآلاینده در آن مستقر می‌شوند.

شریفی با بیان اینکه برای احداث این منطقه در طول فرآیند قانونی و اجرایی جانمایی، موافقت اولیه سازمان محیط زیست استان اخذ شده، تصریح کرد: کارگروه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور برای ارائه چنین مجوزهایی ابتدا همه استعلام‌های لازم را بررسی می‌کند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها موافقت سازمان محیط زیست است.