علی کرباسی‌زاده رئیس خانه حکمت اصفهان، ضمن اعلام این خبر  گفت: همان‌طور که اطلاع دارید سی‌ام آبان ماه مصادف با روز جهانی فلسفه، در تقویم ملی ایران به‌عنوان روز بزرگداشت حکیم فارابی ثبت‌شده است، اما با توجه به پیشنهاد سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و هنرستان هنرهای زیبا که برگزاری برنامه‌ای به مناسبت نکوداشت حکیم ابونصر فارابی را در فهرست برنامه‌های خود داشتند، ازاین‌رو تصمیم گرفته شد که با همراهی این نهادها برنامه‌ای با عنوان «فیلسوف فرهنگ» برگزار شود تا پیش درآمدی باشد برای برنامه‌های مُفصل‌ ما که آبان‌‍ماه سال آینده در روز بزرگداشت فارابی برگزار خواهد شد.

او افزود: تألیفات فارابی از چند جهت اهمیت بسیاری دارد که بخشی از آن‌ها به موضوع هنر و موسیقی اختصاص دارد و مورد استناد و ارجاع است، به همین دلیل نشست اول از ویژه‌برنامه «فیلسوف فرهنگ» به موضوع «حکمت و هنر نزد فارابی» اختصاص دارد که قطعاً هنر به معنای عام کلمه اقسام مختلفی مانند شعر و موسیقی و ادبیات و غیره را شامل می‌شود.

دانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان یادآور شد: در این ویژه‌برنامه، حسن بلخاری، عضو هیئت‌علمی دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران به ارائه مباحثی در خصوص «تأملی در آرای فارابی پیرامون هنر و زیبایی با تأکید بر موسیقی» خواهد پرداخت و صحبت‌های قاسم پورحسن، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی نیز به موضوع «شعر و استعاره نزد فارابی در کتاب الحروف» اختصاص دارد.

کرباسی زاده افزود: اجرای گروه موسیقی سنتی و ساز قانون (که این ساز نیز بی‌ارتباط با فارابی نیست) بخش دیگری از این ویژه‌برنامه است. درمجموع فرصت بسیار خوبی است تا متخصصان، دانشجویان، دانش‌آموزان و علاقه‌مندان از دیدگاه‌های فارابی در حوزه هنر شامل موسیقی، شعر، تمثیل و ادبیات و مانند آن استفاده کنند، به‌ویژه آنکه در کشور ما کمتر به چنین مباحث و نظریاتی پرداخته‌شده است. نشست اول از ویژه‌برنامه «فیلسوف فرهنگ» به موضوع «حکمت و هنر نزد فارابی»  امروز سه‌شنبه ۱۶ اسفندماه ساعت ۹ تا ۱۲ در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان، واقع در خیابان مطهری برگزار می‌شود.