images copy

چرا فکر می کنید که رای دادن در انتخابات اتاق بازرگانی اهمیت دارد؟

بخش خصوصی باید حضور فعالی در این انتخابات داشته باشد تا بتواند مطالبه گری کند. کار اتاق بازرگانی، مطالبه گری و مبارزه با مشکلات و مسائل مبتلابه اقتصادی کشور است. حضور اعضا و بخش خصوصی می تواند به قدرت و حقانیت اتاق کمک کند. بنابراین مشارکت در این انتخابات بسیار مهم و موثر است. اگر این حضور کمرنگ باشد، مشکلات حل نمی شود. با وجود اینکه مشکلات اقتصادی باعث نا امیدی فعالان اقتصادی شده است، اما امیدواریم که با حضور پررنگ پای صندوق های رای، بخشی از این مشکلات به دست فعالان بخش خصوصی حل شود.

به نظر شما مشارکت در انتخابات اتاق با توجه به جوی که از آن یاد کردید چگونه توجیه پیدا می‌کند؟

هر کسی مخیر است که با توجه به شرایط و نظرات خودش تصمیم بگیرد و حق هم دارد. ما به عقاید افراد احترام می گذاریم، اما آنچه مسلم است اینکه اتاق قدرت اجرایی ندارد، اتاق، جایگاه مشورتی درباره مسائل جاری اقتصادی و بخش خصوصی دارد. وزارتخانه ها و ارکان دولتی با قوانین فی البداهه و لحظه ای، مشکلات اقتصادی را به وجود آورده اند. بی برنامه بودن وزارت اقتصاد، وزارت صمت و وزارت کشاورزی، مشکلات زیادی را برای فعالان اقتصادی و بخش خصوصی کشور به وجود آورده است. یکی از مشکلات اتاق این است که هیچ قدرت اجرایی ندارد. فقط می تواند مشورت و راهکار بدهد اما به دلیل اینکه تعداد آرای بسیار محدودی دارد و در بسیاری از حوزه ها هم نمی تواند ورود کند، تاثیر کمی دارد. اتاق در حد توان و اختیاراتش، حضور پررنگی داشته است و بسیاری از مسائل را به چالش کشیده، اما متاسفانه آنقدر مشکلات اقتصادی زیاد است و تفکر سیاسی بر اقتصادی حاکم شده که اتاق عملا نمی تواند کاری بکند.

به نظر شما اتاق مشهد در دوره نهم چطور عمل کرده است؟

ترکیبی که هیات نمایندگان دوره قبل اتاق داشته، ترکیب خیلی خوبی بوده است. ما در اتاق جناحی و سیاسی نیستیم که بگوییم فلانی اصولگراست یا فلانی اصلاح طلب، شاید تنها جایی که در این مملکت، جناحی نیست و ملی فکر می کند اتاق بازرگانی است. بنابراین حضور همه را می طلبد به ویژه افراد جوان و پویا که فعالان اقتصادی جدید کشور هستند. حضور جوانها تاثیر زیادی در این دوره دارد. نمایندگانی که در اتاق انتخاب می شوند از همه اصناف و صنایع هستند و اقشار مختلف را در برمی گیرد.

به موضوع ورود جوانان و افراد خلاق به هیات نمایندگان اتاق اشاره کردید، به نظر شما جوانگرایی و جایگزین پروری می تواند در بهبود جایگاه و عملکرد اتاق موثر باشد؟

قطعا حضور جوانان در هیات نمایندگان اتاق موثر است. اما باید ببینیم که گوش شنوا هست؟ متاسفانه گوش شنوا نداریم. من به حضور جوانان اعتقاد دارم و جوانان باید حضور پرشور داشته باشند. البته صحنه برای حضورشان باید مهیا شود چون اثرگذار هستند.

با توجه به اینکه تغییراتی در آیین نامه ایجاد شده و تعدادی از صاحبان رای دوره پیش حق رای ندارند، به نظر شما این موضوع تاثیری در میزان مشارکت این دوره دارد؟

بعید می دانم که تاثیری در مشارکت داشته باشد.

...من نمی توانم پیش بینی کنم که مشارکت در انتخابات این دوره چطور است، اما مساله جدیدی اتفاق نیفتاده است. یکسری قوانین و تغییرات در آیین نامه برای کل اتاقهای بازرگانی کشور تصویب شده است. این قوانین ممکن است با توجه به شرایط تغییر کند و فکر نمی کنم که این تغییرات آیین نامه ای تاثیری روی حضور و مشارکت داشته باشد. امیدوارم که حضور پای صندوق های رای پرشور باشد اما نمی توان پیش بینی کرد. چون شرایط سختی را از سر می گذرانیم. به ویژه اینکه فعالان اقتصادی کشور، بدترین شرایط اقتصادی را بعد از انقلاب، در این یکی دو سال اخیر متحمل شدند و هیچ دوره ای این فشار اقتصادی به مردم و فعالان اقتصادی وارد نبوده است. متاسفانه افرادی که توانمند نیستند و تفکر اجرایی نداشتند بر مسند مسوولیت قرار گرفتند و نتیجه همین شده که می بینیم.

به آینده اتاق بازرگانی و وضعیت بخش خصوصی در سال آینده امیدوار هستید؟

من همیشه امیدوارم. چهل سال است که در بخش اقتصادی فعالیت می کنم و همیشه امیدوار بودم. هیچ وقت ناامید نیستم، اما تاکید می کنم شرایط بسیار سختی بر ما می گذرد و این باعث فرار سرمایه، مهاجرت متخصصان و افراد توانمند و کناره گیری مدیران لایق (به صورت بازنشستگی) می شود، همین مدیران هرکجا بروند برایشان فرش قرمز پهن می کنند. ما در شش ماهه دوم امسال با شرایط بسیار سختی روبرو شدیم. من ناامید نیستم ولی این شرایط هم تاثیر زیادی در وضعیت بخش خصوصی دارد.