احیا و مرمت بافت تاریخی اصفهان با برنامه مشخص و نگاه به آینده انجام شود

سید رضا مرتضوی  در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان اصفهان در استانداری افزود: احیای بافت تاریخی به مولفه‌های فرهنگی و تمدنی ایران زمین باز می گردد که یک ضرورت است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ در این باره برنامه‌هایی که در استان مصوب می‌شود باید با نگاه به آینده، پیوست تحویل و پشتیبانی اقتصادی داشته باشد.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: برای احیا و مرمت بافت‌های تاریخی اصفهان طرح‌های مختلفی دنبال شده اما بدلیل در نظر نگرفتن شرایط آینده و نداشتن پیوست های تحویلی و اقتصادی ناتمام مانده است.

وی با اشاره به ظرفیت بخش خصوصی در مرمت و احیای بافت تاریخی استان اصفهان گفت: می‌توان بخش‌های خصوصی که در عملیات مرمت و احیای بافت تاریخی کوشا و فعال هستند را با تعریف نشانه‌هایی خاص به‌عنوان دوستداران فرهنگ و آثار میراثی در دنیا معرفی کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان نیز با بیان اینکه اطلاعات بافت فرسوده و تاریخی استان جمع بندی شده اما زمان اجرای برنامه ها به زمین مانده است، گفت:: در کمیسیون ماده پنج و کمیته بازآفرینی شهری درباره پهنه بندی بافت‌های تاریخی به جمع بندی رسیدیم.

مهران زینلیان ادامه داد: اطلاعات استان اصفهان درباره بافت تاریخی و فرسوده از چند سال گذشته جمع‌بندی شده و تنها در برخی موارد نیاز به بروزرسانی اطلاعات دارد، خلائی که در این خصوص احساس می شود عملیاتی کردن برنامه هاست زیرا در سال های گذشته حمایت، مرمت و احیای بافت های تاریخی و فرهنگی استان مغفول مانده است. معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان نیز برضرورت تغییر نگاه در حوزه مرمت و احیای بافت های تاریخی از کالبد به نرم افزار و از عمرانی به اقتصادی تاکید کرد.

مصطفی خضری با اشاره به اینکه جنس بافت تاریخی با بافت فرسوده متفاوت است، گفت: باید رکن اصلی مواجهه با بافت تاریخی نرم افزاری و اقتصادی باشد. وی افزود: اگر تاکنون در حوزه احیا و مرمت بافت تاریخی اصفهان اتفاق چشمگیری نیفتاده به این دلیل بوده که نگاه و رویکرد به این حوزه کالبدی و فیزیکی بوده است، در احیای بافت تاریخی مباحث اقتصادی و اجتماعی مغفول مانده اگر مردم و مالکان حس کنند در بافت تاریخی فعالیت اقتصادی سودآور است، بافت زنده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تغییر نگاه از کالبدی به نرم افزاری و از عمرانی به اقتصادی می‌تواند موثر باشد و مردم به عنوان ذی نفعان واقعی و بخش خصوصی می توانند در این اتفاق مثمرثمر باشند.

نشست گزارش اقدامات دستگاه‌های اجرایی درباره استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه ارائه شد و مصوبات کارگروه اقتصادی اشتغال و سرمایه‌گذاری استان و بند (ه) تبصره ۹ قانون بودجه ۱۴۰۱ (یک درصد اعتبارات پژوهشی) مورد بررسی قرار گرفت. استان اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور دارای ۱۰۷ شهر و یکهزار و ۹۳۴ روستاست؛ بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی در این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.