به گزارش «ایسنا»، بر اساس این آمار در ۹ماهه امسال بیش از ۱۴‌هزار میلیارد تومان در قالب ۳هزار و ۷۰۷فقره تسهیلات برای تامین مالی بنگاه‌‌‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌‌‌های نیمه‌تمام با پیشرفت بالای ۶۰درصد، در راستای اقتصاد مقاومتی و بیش از ۲۰۶۴میلیارد تومان تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) در قالب ۲۳۷فقره به استان‌‌‌های مختلف پرداخت شده است. در این مدت ۱۴‌هزار و ۳۹۲مورد ثبت‌نام برای استفاده از تسهیلات رونق تولید انجام شده که ۷هزار و ۵۱۳مورد برای دریافت بیش از ۴۲‌هزار میلیارد تومان تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند و در نهایت ۳هزار و ۷۰۷فقره تسهیلات به ارزش بیش از ۱۴‌هزار میلیارد تومان پرداخت شده است؛ یعنی حدود ۷/ ۲۵‌درصد از کل ثبت‌نام‌کنندگان در ۹ماهه امسال موفق به دریافت این تسهیلات شدند. همچنین در ۹ماهه امسال هزار و ۷۷۸مورد ثبت‌نام برای استفاده از تسهیلات برنامه تولید و اشتغال انجام شده که ۳۴مورد برای دریافت تسهیلات ۵۵۷میلیارد تومانی به بانک معرفی شده‌‌‌اند. در نهایت ۲۳۷مورد پرداخت تسهیلات به ارزش ۲۰۶۴میلیارد تومان صورت گرفته است؛ یعنی حدود ۳/ ۱۳‌درصد از کل ثبت‌نام‌کنندگان موفق به دریافت این تسهیلات شدند. ضمنا تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه با بهره ۱۴‌درصد پرداخت می‌شود که متقاضیان می‌‌‌توانند با ثبت‌‌‌نام در سامانه بهین‌یاب از این ظرفیت در راستای تامین سرمایه در گردش، نوسازی و بازسازی یا تکمیل واحدهای تولیدی بالای ۶۰‌درصد پیشرفت فیزیکی استفاده کنند. در این میان بر اساس جزئیات آمار هشت‌ماهه، خراسان‌رضوی بیشترین تسهیلات رونق تولید و اصفهان بیشترین تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) را دریافت کرده‌‌‌اند، اما خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان در حوزه تسهیلات رونق تولید و در زمینه تسهیلات تولید و اشتغال، مناطق آزاد هیچ تسهیلاتی دریافت نکردند.

آخرین آمار از تسهیلات صادراتی

از آغاز پرداخت تسهیلات به واحدهای صادراتی، یعنی خرداد ١٣٩٩ تا آخر آذر، نزدیک به ۴۰‌درصد متقاضیان موفق به دریافت بیش از ۴۲۵۶میلیارد تومان از این تسهیلات شدند و تا پایان آبان‌ماه، تهران، اصفهان و آذربایجان‌شرقی بیشترین تسهیلات را به خود اختصاص داده‌‌‌اند.

به گزارش «ایسنا»، در ۹ماهه امسال بیش از ۳۰۰۳میلیارد تومان تسهیلات در قالب ۱۵۸فقره به واحدهای صادراتی پرداخت شده است. البته در این مدت ۳۰۶مورد ثبت‌نام برای دریافت این نوع تسهیلات انجام شده بود که یعنی حدود ۶/ ۵۱‌درصد متقاضیان در این مدت موفق به دریافت تسهیلات شدند.  البته اطلاعات مربوط به تسهیلات به واحدهای صادراتی از آغاز اعطای آن یعنی خرداد ١٣٩٩ تا آخر آذر امسال هم منتشر شده که نشان می‌دهد در این مدت بیش از ۴۲۵۶میلیارد تومان در قالب ۲۳۲فقره پرداخت شده است.

طی مدت یادشده ۵۸۶فقره ثبت‌نام برای دریافت این تسهیلات انجام شده بود که ۳۱۳ مورد از آنها برای دریافت بیش از ۶۳۹۱میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شدند، اما ۲۳۲فقره تسهیلات به واحدهای صادراتی پرداخت شد؛ یعنی حدود ۶/ ۳۹‌درصد متقاضیان موفق به دریافت این تسهیلات شدند.

اولویت‌‌‌های اعطای تسهیلات بر اساس اولویت‌‌‌های کالایی، اولویت‌‌‌های کشوری، واحدهای تولیدی-صادراتی، اشخاص حقوقی، صادرکنندگان کالا از طریق توسعه زنجیره ارزش در صنایع منتخب و محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده است.