صادرات ۱۲۰ میلیون دلاری خراسان رضوی به ترکمنستان

علی غفوری مقدم در خصوص برگزاری چهاردهمین نمایشگاه تخصصی ایران در ترکمنستان، اظهار کرد: ترکمنستان یکی از پنج کشور هدف صادرات از خراسان رضوی است. با توجه به وجود مرز مشترک با ترکمنستان، توسعه تجارت با این کشور برای استان جایگاه ویژه‌ای دارد. در این راستا تلاش شده تا از ظرفیت‌های مختلف این حوزه از جمله برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان استفاده شود. این نمایشگاه از ۲۶ تا ۲۸ بهمن ماه برگزار شد.

وی افزود: استقبال خوبی از این نمایشگاه صورت گرفت و ۹۸ شرکت در آن حضور داشتند. این نمایشگاه در مساحتی در حدود ۲۰۰۰ متر مربع برگزار شد و گروه‌های مختلفی در این نمایشگاه شرکت کردند. اکثر این شرکت‌ها در حوزه مصالح ساختمانی، صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، صنایع غذایی و حوزه خودروسازی فعالیت دارند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت استان با بیان اینکه در این نمایشگاه شرکت‌کنندگان بزرگی از جمله ایران خودرو و شرکت‌های تابعه وزارت نفت و وزارت تعاون شرکت کردند، تصریح کرد: در دو سال گذشته محدودیت‌های زیادی در بحث صادرات به ترکمنستان به‌دلیل شیوع ویروس کرونا داشتیم اما در سال جاری این مشکل رفع شده و ترکمنستان تمهیداتی برای عبور ماشین‌های ایرانی از جمله حذف عوارض ۱.۵ دلاری برای تردد کامیون‌ها در نظر گرفته است.

غفوری مقدم در خصوص میزان صادرات کالا از خراسان رضوی به ترکمنستان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خاطرنشان کرد: طی ۱۰ماه اخیر صادرات استان به ترکمنستان حدود ۱۲۰ میلیون دلار بوده که شامل ۴۵۷ هزار تن کالا می‌شود. به این دلیل که ترکمنستان جزو کشورهای هدف برای توسعه صادرات است؛ این عدد باید افزایش پیدا کند. به صورت میانگین حداقل ۲۰ درصد رشد سالانه صادرات از استان پیش‌بینی شده و برای کشورهای هدف مانند ترکمنستان این عدد قطعا بیشتر است. صادرات استان به ترکمنستان در ۱۰ماه اول سال گذشته حدود ۱۲۲ میلیون دلار بوده است. امسال متناسب با سال گذشته صادرات داشتیم اما با توجه به اینکه در زمینه تجارت با ترکمنستان روند خوبی به وجود آمده درنتیجه صادرات رو به رشدی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این نمایشگاه شرکت‌های خدمات فنی‌مهندسی نیز حضور دارند، عنوان کرد: در بخش خدمات فنی‌ شرکت‌هایی در حوزه مصالح ساختمانی حضور داشتند و  شرکت‌های تابع وزارت نفت نیز خدمات مهندسی ارائه کردند.