6

 مقایسه آمار اعلام شده از سوی ارگان رسمی پایش تجارت استان نسبت به دوره هفت ماهه سال گذشته نشان می‌دهد که وضعیت تجاری خراسان رضوی در حوزه واردات تقریبا بدون تغییر بوده به شکلی که واردات کالا به استان از 291 میلیون دلار در شش ماهه نخست سال گذشته به 282 میلیون دلار در هفت ماهه اول امسال رسیده است. همچنین بر اساس اعلام ناظر وقت و فعلی گمرکات، صادرات کالا از 742 میلیون دلار با 509هزار تن در نیمه نخست سال گذشته به 544 میلیون دلار با 974هزار تن در هفت ماهه اول 1401 رسیده است. تصویری که نشان می‌دهد ارزندگی کالای ارسال شده برحسب کیلوگرم هم در سال گذشته بالاتر بوده است؛ این کاهش محسوس صادرات کالا از خراسان درحالی رخ داده است که رئیس سازمان صمت خراسان رضوی از هدف گذاری ۹ میلیارد دلاری صادرات تا سال ۱۴۰۴ خبر داده است.

به گزارش ایسنا، ناظر گمرکات خراسان رضوی با اشاره به کاهش صادرات خراسان رضوی در شش ماهه نخست امسال از مثبت شدن تراز تجاری استان خبر داد و گفت: با توجه به مقایسه ارقام صادراتی و وارداتی به استان طی ۶ ماه ابتدای سال جاری تراز بازرگانی خارجی گمرکات خراسان رضوی در این مدت مثبت و معادل ۲۶۲ میلیون دلار بوده است. آمار نیم‌ساله تجاری خراسان رضوی در حالی از سوی جواد جعفری اعلام شده که آبان‌ماه 1400 و بر اساس اعلام ناظر پیشین گمرکات خراسان رضوی، تراز هفت ماهه ابتدایی سال گذشته با وجود محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا 451 میلیون دلار بود و آمار جدید نشان می‌دهد که رشد تراز تجاری استان در بازه شش ماهه سال جاری نسبت به دوره پنج و هفت ‌ماهه سال 1400 منفی است و در مجموع با حدود 50 درصد کاهش همراه بوده است.

به گفته جعفری براساس نتایج حاصل از آمار مقدماتی، میزان صادرات کالا از گمرکات خراسان رضوی طی ۶ ماه ابتدای ۱۴۰۱ معادل ۹۷۴ هزار تن و به ارزش ۵۴۴ میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۳۱ درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۹درصد کاهش داشته است. همچنین در ۶ ماهه سال ۱۴۰۱ میزان واردات استان ۱۴۲ هزار تن و به ارزش بالغ بر ۲۸۲ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۵۸ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۹درصد رشد داشته است.

ناظر گمرکات درباره اقلام صادراتی و وارداتی خراسان رضوی هم گفت: عمده اقلام صادراتی از استان طی این مدت بر اساس بیشترین ارزش، زعفران در  بسته‌ بندی بیش از ۳۰ گرم، میله‌های آهنی یا فولادی، پسته‌ها با پوست تازه و خشک و سیب تازه و همچنین عمده کشورهای مقصد صادراتی استان افغانستان، ترکمنستان، عراق و تاجیکستان است. جعفری عمده اقلام وارداتی به استان طی ۶ ماه ابتدای سال جاری را پنبه حلاجی نشده، گوشی تلفن همراه، گندم معمولی و برنج کامل سفید شده صیقلی یا براق شده اعلام کرده و عمده کشورهای وارداتی را هم امارات متحده عربی، ترکیه، چین و تاجیکستان اظهار کرده است.

مقایسه اقلام صادرشده در نیمه اول 1401 از مبدا خراسان رضوی با نیمه اول 1400 هم نشان دهنده نبودن مصالح ساختمانی در سبد عمده کالاهای صادر شده امسال و قرارنداشتن زعفران در سبد پارسال است که با توجه به موعد برداشت زعفران و همچنین تحولات بازارهای جهانی قابل توجیه به نظر می‌رسد و درباره مصالح ساختمانی و با توجه به مقصد عمده آن یعنی بازار افغانستان و کاهش محسوس صادرات به این کشور، قابل فهم است. درباره اقلام عمده وارداتی هم جایگزین شدن گوشی تلفن همراه، گندم و برنج در سبد امسال به جای تجهیزات الکترونیکی و ماشین آلات واحدهای تولیدی حائز اهمیت است و به نظر می‌رسد باتوجه به نیاز بازار مصرف کالاهای اساسی و همچنین کاهش سرمایه گذاری در حوزه صنعت، منطقی است.