تشدید بحران خشکسالی در دشت مشهد

میزان منابع تأمین آب مشهد بیش از ۴۵۰ حلقه چاه و چهار سد است که اصلی ترین آن سد دوستی با حجم ۱۲۱۱ میلیون مترمکعب است که با وجود کاهش نزولات آسمانی مقدار آب ذخیره شده فعلی در سد دوستی ۱۹۲ میلیون مترمکعب است و تنها ۱۶ درصد حجم سد آب دارد. همچنین سد کارده یکی از سدهایی است که بخشی از آب شرب مشهد را تامین می‌کند. به گفته کارشناسان طبق شاخص فقر آبی در بازه صفر (فقر مطلق آبی) تا ۱۰۰ (امنیت کامل آبی) برای شهرستان‌های استان، تنها شهرستان بینالود نزدیک ۵۰ درصد بوده و بقیه شهرستان‌ها پایین‌تر از ۵۰ درصد است. این یعنی استان با فقر آبی جدی روبه‌رو است.

امیر سالکی، مدیر دفتر بهره‌برداری از آب‌های شرب شهرستان مشهد در این باره اظهار کرد: حجم کلی سد کارده در تراز نرمال ۳۰ میلیون مترمکعب است اما در حاضر حدود ۵.۵ میلیون متر مکعب آب دارد. معمولا هر سال حدود ۵ تا ۶ میلیون متر مکعب ورودی مخزن داشتیم اما در سال جاری کل ورودی مخزن ۱.۵ میلیون متر مکعب بوده و در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد مخزن این سد آب دارد. یعنی سال جاری یکی از سال‌های خشک مخزن ما است. به دلیل فصلی بودن رودخانه‌های استان و حق‌آبه‌های روستاهای بالادست مخزن سد کارده، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از میزان روان‌آب سالیانه این سد داشت.

در حال حاضر ورودی این سد حدود ۲۰۰ لیتر بر ثانیه است.

سالکی ادامه داد: سال گذشته حدود ۵ میلیون متر مکعب ورودی داشته‌ایم و ورودی سال جاری نسبت به سال گذشته یک پنجم بوده است. ارتفاع سد از بستر حدود ۷۰ متر است که بخشی از آب کشاورزی پایین دست را تامین و مقداری هم برای آب شرب مشهد تخصیص داده شده است.

در حال حاضر کشور ما و به‌ثخصوص خراسان رضوی در وضعیت قرمز حالت هشدار خشکسالی و تشنگی قرار دارد و اگر این شرایط ادامه پیدا کند ما در نهایت زیستگاه خود یعنی خراسان رضوی را از لحاظ آبی، خاکی، تنوع زندگی جانوران و گیاهان به‌ تدریج از دست می‌دهیم.