photo_2023-02-19_15-37-41 copy

به گزارش روابط عمومی اتاق خراسان رضوی، علی کبیر، دبیر اتاق مشهد در این نشست در تشریح عملکرد 4 ساله پارلمان بخش خصوصی استان در دوره نهم اظهار کرد: 51 جلسه هیات نمایندگان، 70 جلسه هیات‌رئیسه، 37 نشست شورای گفتگو، 385 جلسه کمیسیون‌ها و کمیته‌ها و 37 مجمع تشکل‌ها در این دوره برگزار گردید. 165 جلسه ستاد تسهیل 179 جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگو، 39 نشست کمیته حمایت از کسب‌وکار، 28 جلسه کمیته پایش تعهدات ارزی و 94 نشست شوراهای راهبردی نیز در این دوره برگزار شد.

به گفته کبیر، اتاق مشهد در 4 سال اخیر، میزبان 132 نشست و 17 همایش بوده و از 8 هیات خارجی پذیرایی کرده است. همچنین، 17 ملاقات خارجی در این مدت صورت گرفته است. ارائه ۳۸۵۵ مورد مشاوره، برگزاری ۳۴۴ دوره آموزشی، ارائه ۴۸۷ گزارش کارشناسی، حضور در ۵۵۲ مجامع و شوراها، ایفای ۲۸ مورد مسوولیت اجتماعی، صدور ۴۷۲۱ کارت، تمدید ۸۶۲۸ کارت صدور ۲۴هزار و ۸۷۳ گواهی مبدأ و فروش ۲۰۹۸ کارنه تیر، در این دوره از فعالیت اتاق استان، صورت پذیرفته است.

دبیر اتاق مشهد در توضیح عملکرد اتاق در حوزه مشاوره ابراز کرد: ۱۱۵ مورد مشاوره در حوزه قوانین کار و امور قراردادها، ۲۵۹ مورد در زمینه توسعه تجارت و تحقیقات بازار  ۶۰۵ مشاوره امور مالیاتی، ۳۵۶ مشاوره امور بانکی و تسهیلات، ۲۲۴ مورد مشاوره در حوزه تأمین اجتماعی، ۸۰۴ مشاوره در زمینه امور حقوقی و داوری و ۲۱ مشاوره در زمینه اقتصاد بازارهای مالی در این مدت ارائه گردیده است.

ارائه ۶۰ مشاوره در زمینه توسعه بازار محصولات صنعتی، ۵۱۸ مورد در حوزه توسعه بازار محصولات کشاورزی، ۱۲۷ مشاوره قوانین و مقررات صادرات، ۷۹ مشاوره در حوزه بانکداری بین‌الملل، ۱۲۱ مشاوره امور گمرک، ۴۱ مورد در زمینه بازاریابی و خدمات الکترونیک و ۳۴۹ مشاوره در حوزه بین‌الملل از دیگر اقدامات اتاق مشهد در این حوزه بوده است. کبیر با اشاره به حضور نمایندگان اتاق در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی و هیات‌های تشخیص مطالبات تأمین اجتماعی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین خدمات اتاق در حمایت از فعالان اقتصادی اظهار کرد: در دوره نهم، ۳۹ نماینده در ۳۰۳۱ جلسه هیات‌های حل اختلاف مالیاتی حضور یافتند و در این جلسات ۱۰۰۵ پرونده بررسی گردید. همچنین ۴۷ نماینده در هیات‌های تشخیص مطالبات تأمین اجتماعی در ۱۰۵۹ جلسه حضور یافتند و ۸۳۵۲ پرونده را بررسی نمودند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات کارگروه ستاد تسهیل در اتاق خراسان رضوی گفت: در دوره نهم ۱۶۵ جلسه کارگروه با بررسی ۲۴۴۳ پرونده و ۲۵۰۴ مصوبه برگزار گردید.

دبیر اتاق خراسان رضوی در توضیح عملکرد اتاق مشهد در حوزه امور تشکل‌ها نیز با اشاره به فعالیت ۲۹ تشکل وابسته به اتاق اظهار کرد: هفت تشکل از این تعداد، در دوره نهم هیات نمایندگان تأسیس شد.

اقدامات اتاق در حوزه امور تشکل‌ها

اتصال تشکل‌های وابسته به اتاق به اتوماسیون اداری جهت تسهیل و تسریع در ارتباطات، ایجاد کانال اطلاع‌رسانی در بستر فضای مجازی ویژه هیات‌مدیره و دبیران تشکل‌ها، رایزنی و جلسه با اداره ثبت شرکت‌های استان به‌منظور تسهیل در فرآیند ثبت تشکل‌های وابسته اتاق، ایجاد بانک اطلاعاتی تخصصی تشکل‌ها باهدف رصد لحظه‌ای از آخرین وضعیت و عملکرد هر یک از آن‌ها، ارزیابی عملکرد تشکل‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها جهت تخصیص بودجه بر مبنای عملکرد آن‌ها و... ازجمله اقدامات اتاق استان در حوزه امور تشکل‌ها در این دوره بوده است.

کبیر در بخش دیگری از سخنانش در تشریح افتخارات کسب‌شده توسط اتاق استان در دوره نهم گفت: کسب رتبه برتر عملکرد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان رضوی در سطح کشور طی سال‌های 1398 و 1399در ارزیابی وزارت کشور، کسب جایگاه دوم اتاق مشهد در بین اتاق‌های شهرستانی (پس از اتاق کرمان) طبق ارزیابی اتاق ایران، تجلیل از اتاق مشهد به‌عنوان یکی از اتاق‌های پیشرو در حوزه تشکل‌گرایی در مراسم دومین همایش ملی «تشکل‌های اقتصادی، راهبران توسعه»، کسب عنوان برتر «شایسته و در حد انتظار» شورای گفت‌وگوی استان خراسان رضوی طی شش‌ماهه دوم 1400 مطابق ارزیابی وزارت کشور، ازجمله این افتخارات است.

دبیر اتاق خراسان رضوی در ادامه، از حضور هیات‌های تجاری در اتاق استان و حوزه روابط بین‌الملل سخن گفت و اظهار داشت: نشست مشترک رئیس اتاق مشهد و سفیر قرقیزستان در ایران و جمعی از فعالان اقتصادی استان، نشست با استاندار اوش قرقیزستان و سفیر این کشور در ایران، دیدار با سفیر اندونزی در ایران و جمعی از فعالان اقتصادی و تجاری دو کشور، دیدار سفیر اوکراین با رئیس اتاق مشهد و... ازجمله این رویدادها به شمار می‌رود.

برگزاری سلسله نشست‌های «ارزش‌آفرینان»، نشست فعالان اقتصادی استان با مدیرعامل صندوق توسعه ملی در محل اتاق بازرگانی مشهد با حضور استاندار خراسان رضوی، نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، نشست هم‌اندیشی رئیس اتاق بازرگانی و رؤسای تشکل‌ها با اعضا کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی و جلساتی با روسای سازمان‌های امور مالیاتی و تأمین اجتماعی کشور و معاون اقتصادی وزارت امور خارجه و اعضای کمیسیون‌های صنایع و معادن و برنامه‌وبودجه مجلس، برخی از مهم‌ترین نشست‌هایی است که در دوره نهم اتاق استان رقم خورد و کبیر بدان‌ها اشاره نمود.

همایش‌ها و رویدادهای مهم

کبیر از برگزاری نخستین اجلاس هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور (دوره نهم)، همایش «اقتصاد ایران در پیچ‌وخم توسعه»، راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار در اتاق مشهد، افتتاح بخش آموزش تخصصی دیجیتال مارکتینگ در مرکز آموزش اتاق مشهد و همایش مشترک فعالان اقتصادی و کارآفرینان ایران و تاجیکستان، به‌عنوان برخی از رویدادها و همایش‌های شاخص دوره نهم اتاق خراسان رضوی نام برد.  به گفته دبیر اتاق مشهد،  برگزاری لیگ کسب‌وکار دانش‌آموزی در راستای پرورش نسل نو کارآفرینان، مشارکت در طرح آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان به‌منظور مشارکت در زمینه تربیت نیروی کار، مشارکت با مرکز پژوهش‌های اتاق ایران جهت بیان نظرات بخش خصوصی در خصوص برنامه هفتم توسعه و ارائه احکام پیشنهادی و نیز، ارائه پیشنهاد‌های اصلاحی آئین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور و... برخی از اقدامات شاخص اتاق خراسان رضوی طی دوره نهم بود.

وی در ادامه به برخی اقدامات اتاق در حوزه مسوولیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: افتتاح دبستان امیر عطاء اهل طائفی شاندیز، تأسیس و بهره‌برداری یک مدرسه در روستای «گندم خواب» و یک پایگاه اورژانس جاده‌ای در شهر «سیدآباد» از توابع شهرستان چناران و تأمین بخشی از نیازهای حاد در بخش درمان و سلامت استان در دوره پاندمی کرونا و اقدامات پرشمار دیگری در دوره نهم رقم خورد.

کبیر اذعان داشت: اجرای 15 دوره طرح پایش محیط کسب‌وکار، تهیه کتابچه اصلاح و تجمیع قوانین مخل کسب‌وکار، برگزاری سلسله وبینارهای تخصصی تجارت ایران با کشورهای هدف با رویکرد ثبت برند بین‌المللی و تهیه گزارش‌های تحلیلی در حوزه تجارت و... ازجمله اقدامات اتاق مشهد در حوزه امور بین‌الملل و توسعه تجارت خارجی بود. به گفته دبیر اتاق خراسان رضوی، پیگیری مشکلات اعضا در حوزه‌های تأمین اجتماعی، دارایی، گمرک و استاندارد در قالب کارگروه ستاد تسهیل، تشکیل کارگروه بررسی و پاسخ‌گویی مشکلات فعالان حوزه تجارت خارجی، افتتاح قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی استان، تشکیل کارگروه ویژه امور مالیاتی استان، تشکیل کارگروه ویژه تأمین اجتماعی استان و... ازجمله خدمات مهم اتاق در این دوره به اعضا بود.

ارتقاء زیرساختی و نرم‌افزاری اتاق

استقرار سامانه مدیریت ارتباط با اعضا (CRM)، دوزبانه شدن سایت اینترنتی اتاق مشهد، ایجاد پایگاه خبری اتاق مشهد، طراحی و استقرار سامانه تالار گفتمان اتاق استان، ایجاد میز خدمت به‌منظور تجمیع ظرفیت‌های خدماتی، مشاوره‌ای و پیگیرانه و راه‌اندازی اپلیکیشن اتاق بازرگانی مشهد به همت واحد روابط عمومی اتاق استان و...، ازجمله اقداماتی است که در حوزه ارتقاء زیرساختی و نرم‌افزاری صورت گرفته است.

کبیر اضافه کرد: امضاء تفاهم‌نامه همکاری با مرکز آموزش‌های عالی آزاد دانشگاه فردوسی مشهد برای دوره‌های MBA و DBA تفاهم‌نامه بین اتاق و آموزش فنی و حرفه‌ای در خصوص ارائه خدمات مهارتی به اعضاء اتاق و فعالین اقتصادی در قالب اجرای پروژه مرکز و ارتقاء مهارت شهرک صنعتی توس و برگزاری مشترک دوره‌های آموزشی، برخی از اقدامات مهم حوزه آموزش اتاق مشهد بود.

وی از اقدامات اتاق استان در حوزه پژوهش سخن گفت و اظهار کرد: طی دوره نهم، 37 گزارش تحلیلی، 159 گزارش آماری و 22 گزارش تحلیل- آماری تهیه گردید. «وضعیت اقتصاد ایران»، « حاشیه‌نشینی تولید و بخش خصوصی»، « صنعت نارس و بن‌بست اشتغال‌زایی»، « جایگاه ایران در اقتصاد جهانی» و «خلق نقدینگی بانک‌ها» و... ازجمله عناوین پژوهش‌های تحلیلی اتاق مشهد است.

کبیر خاطرنشان کرد: گزارش تحلیلی لایحه بودجه 1401 در خصوص وضعیت لایحه بودجه، مقایسه با بودجه سالیان گذشته و.... در سطح ملی و استانی، گزارش تحلیلی اثرات اجرای طرح حذف ارز ترجیحی به همراه راهکارها و پیشنهاد‌های، گزارش جامع به همراه راهکارهای پیشنهادی در موضوع خشکسالی و کم‌آبی استان، گزارش جامع مشکلات حوزه بانکی فعالان اقتصادی به همراه راهکارهای پیشنهادی و تهیه پیشنهاد‌های برنامه هفتم توسعه (بیش از 200 حکم برنامه در بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت، فضای کسب‌وکار، اقتصاد کلان و...) از دیگر پژوهش‌های صورت گرفته طی دوره نهم در اتاق مشهد است. به گفته دبیر اتاق خراسان رضوی، برگزاری نشست فعالان پسته کشور پیرامون چالش‌های بازار ایران در سال 98، برگزاری سلسله نشست‌های هم‌اندیشی تدوین سازوکار اجرایی برنامه ارتقاء بهره‌وری آب کشاورزی استان، تهیه چهارچوب اجرای الگوی کشت به‌صورت پایلوت در استان و... نیز از اقدامات اتاق استان طی دوره نهم، در حوزه آب و کشاورزی است.