به گزارش »دنیای‌اقتصاد» در ابتدای این نشست که نظر به اهمیت انعکاس نظرات فعالان بخش خصوصی و تاکید بر سیاست مشارکت‌محوری دوره فعلی مدیریت شهری برگزار شد، مستندات بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال ۱۴۰۲ تشریح شد.

فقدان تغییر تحول‌گرا یا توسعه‌گرا در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری

در ادامه بهنام ابراهیمی، دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان بابیان اینکه به نظر می‌رسد تدوین بودجه ۱۴۰۲ شهرداری روندی مشابه با بودجه ۱۴۰۱ طی کرده، اظهار کرد: بودجه ابزار توسعه محسوب می‌شود، اما تغییر تحول‌گرا یا توسعه‌گرایی در لایحه پیشنهادی شهرداری دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد روند گذشته به‌خصوص در حوزه جلب سرمایه‌گذاری تکرار شده و تغییر محسوسی در حوزه منابع و مصارف به چشم نمی‌خورد.

شهرداری از ظرفیت شورای گفت‌وگوی استان بهره ببرد

مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد شورای گفت‌وگو ظرفیت خوبی برای کمک به بخش خصوصی و شهرداری‌ها دارد که شهرداری اصفهان باید از این ظرفیت بهره ببرد. وی بابیان اینکه متاسفانه اصفهان از بسیاری از بودجه‌های ملی محروم مانده، ادامه داد: متاسفانه بخش دولتی در کشور تبدیل به بدنه‌ای پرمصرف و پرهزینه شده و گوش شنوایی هم ندارد. به‌عنوان‌مثال میراث فرهنگی اصفهان با مخاطرات زیادی مواجه است، در حالی که شهرهایی مانند تبریز و یزد با تشکیل مثلثی از دولت، مردم و شهرداری به داد میراث فرهنگی و بناهای تاریخی خود رسیده‌اند.

لزوم برند‌سازی برای شهر اصفهان در حوزه گردشگری

همچنین علی کرباسی‌زاده، مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد از اینکه مدیریت شهری از تبلیغات و بازاریابی برای توسعه شهر و مدل‌های استاندارد جلب سرمایه‌گذاری کمتر بهره برده، اظهار کرد: در فقدان برنامه‌ مشخص برای جذب سرمایه‌های سرگردان، این سرمایه‌ها هر بار یک بازار را متلاطم می‌کند. هم‌اکنون مردم اصفهان هزینه آلودگی هوا را با مشکلات گوناگون ازجمله افزایش آمار بیماری‌ها می‌پردازند، در حالی که می‌توان با جلب مشارکت نسبت به توسعه پروژه‌های زیست‌محیطی اقدام کرد. شهرداری باید نسبت به جایگزینی موتورسیکلت، اتوبوس و خودروهای فرسوده با اتوبوس، تاکسی و موتورهای برقی اقدام کند و کارهای ریشه‌ای و درازمدت انجام دهد. همچنین ضمن بندسازی شهر اصفهان در حوزه گردشگری، فرهنگ‌سازی در حوزه مسائل و بحران‌های اجتماعی مانند طلاق بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

شهرداری هم‌اندیشی بیشتری با بخش خصوصی داشته باشد

محمد نور صالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز بابیان اینکه باوجود رشد بودجه ۱۴۰۲ شهرداری قدرت خرید ملزومات شهری با توجه به نرخ تورم ثابت مانده یا کاهش می‌یابد، اظهار کرد: از طرف دیگر نمی‌توان نیازهای شهری و انتظار مردم برای ارتقای کیفیت اداره شهر را نادیده گرفت. این در حالی است که هزینه هر جابه‌جایی مسافر با مترو ۳۲‌هزار تومان و هر جابه‌جایی مسافر با اتوبوس ۲‌هزار تومان برای شهرداری تمام می‌شود، اما نمی‌توانیم و تمایل هم نداریم نرخ بلیت مترو و اتوبوس را به این نسبت افزایش دهیم؛ بنابراین شهرداری باید برای کسب درآمد و جلب مشارکت ابتکاراتی به خرج دهد که در این زمینه می‌توان از نظرات بخش خصوصی به‌خصوص شورای گفت‌وگو برای توجه به موضوعات مغفول‌مانده بهره برد.

تسهیلگری شهرداری برای توسعه‌دهندگان حرفه‌ای شهر

در ادامه محسن رنجبر، معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان بابیان اینکه حدود ۴‌هزار میلیارد تومان از بودجه ۱۴۰۲ شهرداری باید از عوارض آلایندگی، مالیات ارزش‌افزوده و جرائم رانندگی تامین شود، گفت: این در حالی است که دولت در دو سال گذشته مبلغی از محل عوارض آلایندگی و جرائم رانندگی به اصفهان پرداخت نکرده است. دولت در سال‌جاری ۶۰۰ میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت برای پروژه قطار شهری تصویب کرد که سال آینده به دست شهرداری می‌رسد و این در حالی است که دولت به‌جز قطار شهری، برای احیای بافت فرسوده و توسعه اتوبوس‌رانی کمکی به شهرداری نمی‌کند.

نقش‌آفرینی مشارکت‌کنندگان متعدد در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با تاکید بر رویکرد مشارکت‌جویی مدیریت شهری در این دوره بیان کرد: به‌جای بررسی بودجه‌ پیشنهادی شهرداری پشت درهای بسته شورای شهر، آن را با مشارکت مردم بررسی می‌کنیم و مشارکت‌کنندگان زیادی ازجمله اعضای ادوار شورای شهر اصفهان و متولیان بخش مالی و اقتصادی شهرداری در سال‌های گذشته در بررسی بودجه نقش دارند که فکر می‌کنم برای نخستین بار در تاریخ شهرداری اصفهان اتفاق می‌افتد.

راهکارهای پروژه‌های سرمایه‌گذاری مدیریت شهری احصا شود

روح‌الله میرزا امیری، مدیر امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت‌وگوی بخش حکمرانی و بخش خصوصی را یکی از کارکردهای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و وجه تمایز آن با سایر ساختارهای مشابه در نظام حکمرانی کشور دانست و گفت: خوشبختانه در دوره فعلی مدیریت شهری شاهد رویکرد مناسبی در این حوزه هستیم و امیدوارم از این ظرفیت برای تعامل بیشتر مدیریت شهری و بخش خصوصی استفاده شود. همچنین ایجاد ستاد تسهیل پروژه‌های شهری و کارگروه تخصصی احصای نظام مسائل و راهکارهای پروژه‌های سرمایه‌گذاری مدیریت شهری می‌تواند منشأ اقدامات مطلوبی باشد.

همچنین عباس حاج رسولی‌ها، عضو شورای اسلامی شهر بابیان اینکه درگذشته نسبت سهم بودجه جاری شهرداری اصفهان به بودجه عمرانی ۷۰ به ۳۰ بود که هم‌اکنون کاملا تغییر کرده است، افزود: قطار شهری و رینگ چهارم ترافیکی سهم قابل‌توجهی در بودجه ۱۴۰۲ دارند که به‌نوعی پروژه‌های زیست‌محیطی محسوب می‌شوند که متاسفانه از طرف دولت رهاشده است.