به گزارش دنیای اقتصاد و  به نقل از دبیرخانه همایش انرژی در صنعت فولاد، تفاهم نامه “احداث ۶۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه خورشیدی توسط فولاد مبارکه و انتقال توان الکتریکی به گروه فولاد مبارکه” به عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه متمرکز خورشیدی کشور، دوشنبه هفته جاری ۲۸ آذرماه ۱۴۰۱، در همایش تخصصی انرژی در صنعت فولاد و بین شرکت فولاد مبارکه و سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) منعقد می‌شود.

طبق این گزارش، تفاهم‌نامه احداث ۶۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه خورشیدی با حضور دکتر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان و دکتر کمانی معاون وزیر نیرو منعقد می‌گردد.

همایش تخصصی انرژی در صنعت فولاد، دوشنبه هفته جاری با حضور مدیران هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ فولادی، معدنی و نیروگاهی، وزارتخانه های نفت، نیرو و صمت و فعالان حوزه انرژی برگزار می شود.

همچنین در رویدادی مرتبط با محیط زیست، احمدرضا لاهیجان‌زاده مدیرکل اداره محیط‌زیست استان اصفهان، علاوه بر خطوط تولید فولاد مبارکه، از دستاوردها و پروژه‌های در دست اقدام این شرکت در حوزه محیط‌زیست بازدید کرد.

وی در این بازدید گفت: بازدید از واحد تصفیه‌خانه پساب فولاد مبارکه و آگاهی بیش‌ازپیش از اقدامات این شرکت در این زمینه گواه این است که فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی که در حوزه جمع‌آوری پساب‌های شهری مناطق هم‌جوار انجام داده، هم‌اکنون بخش اعظمی از آب موردنیاز خود را از محل تصفیه و بازچرخانی همین پساب‌ها تأمین می‌کند و این دستاورد بسیار ارزشمند است.

لاهیجان‌زاده خاطرنشان کرد: گزارش‌ها و بازدیدها نشان می‌دهد در فولاد مبارکه اقدامات ارزشمندی در حوزه جمع‌آوری غبارهای ناشی از تولید و مدیریت پسماند صورت گرفته است که می‌توان در قالب بازدیدهای گسترده‌ای از فولاد مبارکه، قشر دانشجو و نخبگان کشور را با این فعالیت‌ها آشنا کرد و به آن‌ها در این خصوص آموزش داد.

او گفت: برنامه‌ریزی‌ها، اقدامات و دستاوردهای فولاد مبارکه در حوزه‌های یادشده را به همه مدیران، کارکنان و ذی‌نفعان این شرکت تبریک می‌گوییم. بدون شک تفکر فولاد مبارکه برای نهادینه کردن بالاترین استانداردهای جهانی در خطوط تولید و تلاشی که موجب به بار نشستن این دستاوردها شده، ارزشمند و قابل‌تقدیر است.

لاهیجان‌زاده پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مکمل زیست‌محیطی در فولاد مبارکه را خوب توصیف و اضافه کرد: به نظر می‌رسد با تفکر و عزم زیست‌محیطی مدیریت شرکت، در آینده‌ای نزدیک، پروژه‌های باقی‌مانده هم به ثمر می‌رسد و فولاد مبارکه در حوزه محیط‌زیست همچنان الگویی برای سایر سازمان‌های کشور و غرب آسیا خواهد بود.

همچنین در این بازدید مدیرعامل فولاد مبارکه: با اشاره به  بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های زیست‌محیطی از سوی این شرکت  گفت: طی یک برنامه جامع پنج‌ساله و در ادامه فعالیت‌های خود در این حوزه، ازجمله اجرای طرح پایش آنلاین که در دو فاز در حال اجراست و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان به پیشرفت‌های خوبی دست یافته است، بر اساس مدل تعالی EFQM ۲۰۲۰ در حوزه‌های مدیریت آب، جلوگیری از انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی، مدیریت انرژی، اقتصاد چرخشی، استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر اقدامات بسیار گسترده‌ای انجام داده است؛ به‌نحوی‌که در برخی از شاخص‌ها مانند مدیریت آب و انرژی و کنترل میزان غلظت انتشارات مونواکسیدکربن در حال حاضر مطابق با شاخص استانداردهای جهانی و بعضاً کمتر از آن است.

تبدیل شدن به صنعت سبز؛ یک تکلیف اجتماعی و اخلاقی برای فولاد مبارکه

وی خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه رعایت موازین زیست‌محیطی را تکلیف اجتماعی و اخلاقی خود می‌داند و به‌عنوان مجموعه‌ای که در مدل‌ها و الگوهای مدیریتی سرآمد سایر سازمان‌های داخلی و بعضاً بین‌المللی است، الگو بودن و تبدیل شدن به صنعت سبز در حوزه محیط‌زیست را به‌عنوان یکی از اهداف اصلی در دستور کار خود قرار داده و هیچ‌گاه با حوزه محیط‌زیست به‌عنوان مسوولیتی که از بیرون به شرکت تکلیف شده باشد، برخورد نکرده است.

تأکید فولاد مبارکه بر توسعه پایدار

به گفته طیب‌نیا حداقل ۵ هزار شرکت بزرگ و کوچک یا در حوزه تأمین فولاد مبارکه فعالیت می‌کنند یا به‌نوعی از محصولات میانی فولاد مبارکه در تولید محصولات نهایی خود بهره‌مند می‌شوند. این شرکت برای حدود ۳۵۰ هزار نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در بالا و پایین‌دست فولاد مبارکه فرصت شغلی ایجاد کرده و چندین میلیون نفر در خانواده‌ها معاش خود را از طریق چرخه فولاد مبارکه تأمین می‌کنند؛ بااین‌حال مدیریت شرکت بر این باور است که این فرایند وقتی ارزشمند است که نگاه توسعه پایدار بر آن حاکم باشد و خوشبختانه فولاد مبارکه بر این اصل تأکید دارد.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه توسعه در فولاد مبارکه تعریف و در حال اجرا شدن است ادامه داد: به‌واسطه شروع همین پروژه‌های جدید حدود ۵۰۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد شده و به‌محض به بار نشستن این پروژه‌ها قطعاً تعداد بیشتری از جوانان در شرکت مشغول فعالیت خواهند شد و فولاد مبارکه ارزش‌آفرینی در کشور را با رعایت استانداردهای زیست‌محیطی به پیش برده و خواهد برد.