ستون چپ پایین copy

این نویسنده گفت: عمده شهرت این شاعر، در سرودن شعر با فن ماده‌تاریخ بوده که به‌جرئت می‌توان گفت این حجم از ماده‌تاریخ و جمع‌آوری آن در این مجموعه، در نوع خود کم‌نظیر است.

نجّار اعرابی درباره فن ماده‌تاریخ نیز اظهار کرد: شاعران، در گذشته اشعاری به‌صورت ماده‌تاریخ می‌سروده‌اند، بدین ترتیب که معمولاً مصراع آخر بیت آخر، علاوه بر لطافت شعری، هر حرف از آن یک عدد بر اساس قانون حروف ابجد (۲۸ حرف عربی) دارد که معمولاً به سال وقایعی ازجمله تاریخ تولد، فوت، ساخت بنای تاریخی و یا رویدادی مهم اشاره دارد. او سپس به نمونه‌ای از ماده‌تاریخ‌های کتاب «سپند مجمر عشق» اشاره کرد و درخصوص ماده‌تاریخ فوت علامه محمدباقر الفت ادیب، شاعر و دانشمند در این کتاب گفت: کلک (برنا) سال فوتش را نوشت: «دیگر از الفت تهی بین جمع ما»

نجّار اعرابی همچنین به ماده‌تاریخ فوت محمدعلی پروانه، فاضل و شاعر در این کتاب اشاره کرد و افزود:

گفت (برنا): «سوی نور حب یار

بال زد پروانه با شوق وصال»

مصحح کتاب «سپند مجمر عشق» اضافه کرد: در حال حاضر ازجمله افرادی که در اصفهان به این شیوه شعر می‌سرایند می‌توان به اساتید بزرگی همچون مصطفی نحوی و وحید عمرانی اشاره کرد. هردوی آن‌ها، ماده‌تاریخ فوت مرحوم (برنا) را نیز سروده‌اند که در کتاب «سپند مجمر عشق» درج‌شده است.

نجّار اعرابی گفت: استاد میرزا فضل‌الله خان اعتمادی همچنین در آزادسازی آرامگاه میرزا محمدعلی صائب تبریزی اصفهانی نقش مؤثری ایفا کرد تا جایی که به‌پاس این خدمت ارزشمند، تابلویی از تصویر صائب اثر استاد محمدحسین مصور الملکی به وی اهدا شد.