پت شاپ  مهمان ماندگار اقتصاد خانوار

علاقه به حیوانات خانگی پدیده‌ای بود که بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا اتفاق افتاد و تا جایی پیش رفت که امروز پرورش حیوانات خانگی و تولید ملزومات آن، پنجمین صنعت پردرآمد دنیا به حساب می‌آید. بر اساس آمار اعلام‌شده در یک تحقیق دانشگاهی، کشورهای غربی به طور متوسط سالانه ۳۰ میلیارد دلار از تجارت حیوانات خانگی، سود نصیب اقتصاد خود می‌کنند. لذا طبیعی است که در ایران هم در کنار رونق سایت‌های اینترنتی مرتبط با این محصولات، شاهد افزایش مغازه‌های شیک و لوکس تحت عنوان «پت‌شاپ» باشیم.

اولین مؤلفه موردنیاز برای راه‌اند‌‌ازی یک فروشگاه حیوانات خانگی یا پت‌شاپ، مکان مناسب است که یافتن آن کار خیلی سختی به نظر نمی‌رسد. فروش لوازم جانبی نگهد‌‌اری از حیوانات خانگی مانند‌‌ انواع قفس، خوراک و د‌‌اروها و وسایلی چون قلاد‌‌ه و ابزار بازی و... نیز بسیار سود‌‌آور است و ازآنجاکه به سرمایه اولیه کمی هم احتیاج د‌‌ارد‌‌، به گزینه اول پت شاپ‌ها تبدیل‌شده است. د‌‌ر این میان خد‌‌ماتی چون جفت‌یابی، آرایشگاه، شست‌وشو، د‌‌رمان و پانسیون نگهد‌‌اری نیز از موارد‌‌ی است که به‌عنوان خد‌‌مات جانبی، در این فروشگاه‌ها ارائه می‌شود.

حیوانات که بزرگ‌ترین دوست انسان‌ها هستند به دو دسته وحشی و اهلی تقسیم می‌شوند. امروزه در سراسر کشور ما حیوانات خانگی توسط بسیاری از دوستداران حیوانات نگهداری می‌شوند، چراکه دوستی با آن موجودات زیبا و مهربان و باوفا باعث می‌شود تنهایی خود را فراموش کنیم.

مراقبت از این حیوانات، تفاوت چندانی با مراقبت از یک انسان ندارد. اما توجه داشته باشید که آنها علاوه بر نیازهای اساسی مثل خوردن و آشامیدن، نیازهای مختلفی از قبیل شستشو ، جای خواب و اسباب‌بازی هم دارند.

به منظور برآوردن همه نیازهای این حیوانات دوست‌داشتنی، بایستی به فروشگاه‌هایی تحت عنوان پت شاپ سر بزنید. چراکه همه لوازم و تجهیزات لازم را برای هر حیوان خانگی که قابل مراقبت است، می‌فروشند. تمام کسانی که حیوان خانگی دارند، قطعا با نام و خدمات پت شاپ به طور کامل آشنا هستند. اگر شما نیز به تازگی صاحب یک حیوان خانگی مثل سگ، گربه، طوطی، همستر و ... هستید و با مفهوم پت شاپ آشنایی چندانی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما باشید تا ببینیم که اصلا این فروشگاه‌ها چه چیزهایی می‌فروشند و چرا باید غذای خشک پت خود را از آن‌ها تهیه کنیم. پر واضح است که در این فروشگاه‌ها لوازم موردنیاز حیوانات خانگی مثل غذا، قفس، اسباب‌بازی، خاک و ... به فروش میرسد. در کشور ما نیز همه عزیزان علاقه‌مند به حیوانات خانگی که چندین سال است مسوولیت نگهداری یک یا چند تا از آنها را بر عهده گرفته اند، به‌خوبی می‌دانند که پت شاپ تا چه اندازه می‌تواند کمک حال آن‌ها باشد.

در چند سال‌ اخیر به دلیل افزایش علاقه و اشتیاق مردم به نگهداری از حیوانات خانگی نظیر سگ، گربه، انواع پرندگان، خرگوش، همستر و ...، شاهد این مساله هستیم که خرید غذا و مایحتاج این حیوانات نیز به طور چشمگیری افزایش پیداکرده ‌است و افراد مایل هستند که با خرید محصولات موردنیاز حیوان خود از یک فروشگاه جامع، همه نیازهای آن را برطرف نمایند.

تفاوتی هم ندارد که شما چه حیوانی داشته باشید! ممکن است هرکسی بنا به علاقه یا شرایط خود علاقه‌مند به نگهداری از سگ، گربه، پرندگان، جوندگان و یا آبزیان باشد. از همه پت شاپ‌های معتبر شما می‌توانید محصولات موردنیاز برای همه این حیوانات را تهیه کنید. این روزها احتمالاً شما نیز به علت اوج‌گیری پی‌درپی پیک های ویروس منحوس کرونا، بارها و بارها تجربه خرید اینترنتی را داشته‌اید. می‌توان گفت که این نوع خرید نسبت به خرید حضوری دردسرهای کمتری به همراه دارد!

پت شاپ های اینترنتی نیز که در حیطه فروش غذای خشک حیوانات خانگی فعال هستند، در این روزهای کرونایی بیش از پیش، مشتریان فراوانی را به‌سوی خود جذب کرده اند. جالب است بدانید که در بیشتر شهرهای کشور ما اصلا فروشگاه لوازم حیوانات خانگی وجود ندارد و یا ممکن است فاصله فروشگاه شهر تا محل زندگی شما زیاد باشد. مثلا ممکن است در کلان‌شهرها برای خرید از یک پت شاپ، مجبور باشید چندین ساعت‌ در ترافیک طاقت‌فرسا بمانید و در نهایت هم احتمال دارد فروشگاه مد نظرتان غذا یا لوازم دلخواه شما را نداشته باشد! این دلایل موجب می‌شوند که افراد بیشتر به خرید آنلاین لوازم موردنیاز حیوانات خانگی خود تشویق شوند و با مراجعه به یک فروشگاه اینترنتی و معتبر، مایحتاج حیوانات خانگی‌شان را فراهم سازند.

در ادامه گفتگو کردیم با سپهر سلیمی،فعال حقوق حیوانات،که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

وسایل حیوانات از غذا و خاک و...تا چه حد وارد یک چارچوب اقتصادی شده و پول در آن تعیین‌کننده‌تر از حقوق حیوان است؟

قطعا همه جا همینطور است و هرکجا موجود زنده ای باشد اقتصاد به وجود می آید و بسته به فرهنگ استفاده مردم متغیر است. البته حجم اقتصاد آن مشخص نیست و مراجع دامپزشکی باید اعلام کنند که آن را ربط دهیم به حجم هزینه‌های آن‌ها و یا واردات وسایل این حوزه یا مراکز فروش باید اعلام کنند.صنعت حمایت از حیوانات با اقتصاد آن متفاوت است مثلا دام‌پروری و باغ وحش و سیرک ربطی به حمایت از حیوانات ندارد مثلا سیرک مثل سینماست اما از حیوانات استفاده می‌کند من هیچ‌گاه نمی‌توانم بگویم من که صد گوسفنددارم حامی حیوانات هستم.بهره اقتصادی در این بین مطرح است که عده می‌خواهند پول دربیاورند صنعت پت شاپ ها نیز همین است حتی اگر یک فرد حیوان خانگی داشته باشد نیز حتما حامی حیوانات نیست.صنعت پت وسایل حیوانات را تولید می کند و خیلی وقت‌ها تجارت غیرقانونی نیز در آن دخیل می‌شود و حتی اگر بتواند سوسمار و مار نیز پرورش می دهد و آن را می‌فروشد.

پت شاپ ها چه تعریف متفاوتی در حوزه حقوق حیوانات دارند؟

حیات وحش حیواناتی هستند که در زیستگاه‌های طبیعی زندگی می کند پت هم تعریف خاص خود را دارد یعنی حیوانی که بتواند با انسان هم‌زیستی مسالمت امیز داشته باشد ولی بطور کلی صنعت پت صنعت تجاری و در خدمت سود بیشتر است.

چیزی تحت عنوان مافیای پت شاپ ها تا چه حد حقیقت دارد؟آیا تجاری شدن این مساله باعث حیوان آزاری می‌شود؟

البته من از مافیا پت شاپ خبر ندارم اما هرکجا بیزینس وجود دارد این مسائل هم هست.هر صنفی در ایران این مشکل را دارد از صنایع‌دستی تا پت شاپ!ولی اینکه این مسائل به سمت حیوان آزاری می‌رود درست است چون صنعت پت شاپ در خدمت حیوان نیست بلکه در راستای تجارت و بعضا حیوان ازاری است.این صنعت زمانی رونق می‌گیرد که مردم حیوانات بیشتری بخرند تا وسایل جانبی بیشتری فروش برود و تبلیغات گسترده صورت می‌گیرد.حامیان حیوانات نقدشان این است که شما به عنوان حامی نباید حیوان بخرید که به این تجارت کمک کنید بلکه حیوان بی‌سرپرست باید کمک کنید یا در فضا مجازی به هر دلیل حیوان بخرید به این صنعت کمک کرده اید و دشمن حیوانات هستید.

بزرگ‌ترین چالش میان فعالان حقوق حیوانات با فعالان تجاری حیوانات چیست؟

بزرگ‌ترین مشکل همین خریدوفروش حیوان است وقتی خریدوفروش صورت می‌گیرد حیوانات مولد در بدترین شرایط نگهداری می‌شوند سگ‌های نر و ماده در بدترین شرایط نگهداری می‌شوند تا با کم‌ترین پول حیوانات جدیدی زاییده شوند و فروخته شوند.

وقتی در این صنعت به دنبال سود بیشتر باشید دنبال حقوق حیوان نیستند مثل فروشنده یک ماشین که فقط دنبال فروش ماشین است و اصلا به فکر ایمنی مردم نیستند و بیشتر آسیب می‌زنند و فکر نمی‌کنند که این حیوان به چه کسی فروخته می‌شود؟در دیگر کشورها بر خلاف ایران به هرکسی اجازه نمی‌دهند حیوان بخرد و شرایط زیستی افراد برای خرید بررسی می‌شوند و حتی بررسی می‌کنند چقدر می‌توانند برای حیوان مراقبتی وقت بگذارند یا چقدر می‌توانند شرایط بهداشتی و غذایی را تامین کنند.البته در کشورهای مختلف پت ها تماما وضعیت جالبی ندارند اما ایران کلا قاعده‌ای ندارد و حیوان‌ها ایمن نیستند.ضمن اینکه دیگر مشکل به نژادی است که خیلی از اعمال جراحی روی حیوان انجام می‌دهند و سگ‌ها را عمل می‌کنند تا صدا نکند و...که تخلف است. حیوانات باید به سرپرستی گرفته شوند نه اینکه خریده شوند

نکته آخر

شاید تصور به وجود بیاید که مسائل مالی و مافیایی و تجاری باعث شود پت شاپ ها تعطیل شوند اما راه چاره نیست چون اقتصاد غیرقانونی و زیرزمینی شکل می‌گیرد و افراد وسایل استاندارد نخرند. بلکه باید قانون‌مند شدن و فرهنگی سازی صورت بگیرد تا مردم برای داشتن یک حیوان آموزش ببیند و قانون در این بین وجود داشته باشد و هم مالیات پرداخت شود و نظارت شود که غذا تقلبی تولید نشود.

ما چندین میلیون حیوان خانگی داریم و اگر استفاده از آن ممنوع شود این حیوانات چه می‌شوند؟ممکن است چند میلیون حیوان بمیرند و مشکلات بهداشتی فراوان گریبان جامعه را بگیرد و عده زیادی نیز بیکار می‌شوند.ما باید تجربه جهانی را جدی بگیریم تا کمترین آسیب وارد شود.