پای حل مشکلات صنایع ایستاده‌ایم

صادرات باید به طور جدی دنبال شود

به گزارش دنیای اقتصاد معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در سال گذشته بیش از دو هزار واحد تولیدی راکد به عرصه تولید برگشت گفت: در استان اصفهان نیز به طور متوسط روزی دو واحد تولیدی راکد به چرخه تولید برگشته است و پیش بینی می شود تا ۱۸ ماه آینده یک هزار و ۵۰۰ واحد راکد به چرخه تولید برگردد.

محمد مهدی برادران بیان کرد: درمجموع از سال گذشته تاکنون مجوز بهره برداری برای یک هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی صادر شده است که این آمار در دو سال آینده ۴۰ هزار فرصت شغلی را ایجاد خواهد کرد.

به گفته این مسوول اختصاص اعتبارات به واحدهای صنعتی با اولویت واحدهای اشتغال زا است، ودر تلاش هستیم با پیاده سازی یک طرح منابع و اعتبارات را به یک زنجیره خاص از تولید اختصاص دهیم.

معاون وزیر صمت تصریح کرد :اقدامات انجام گرفته طی یک سال گذشته باعث شده ۱۵۸ هزار شغل در بخش صنعت و معدن کشور ایجاد شود، واز این رو نرخ بیکاری در کشور از ۱۲.۶ درصد به ۸.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی دربخشی دیگر افزود: اگر امروز وضع اقتصاد خوب نیست نباید در فرایند تولید و صادرات خلل ایجاد کنیم تولید و صادرات باید به طور جدی دنبال شود، چون این اقدام می‌تواند اوضاع اقتصادی کشور را بهبود دهد.

به گفته برادران در شرایط فعلی رشد اقتصادی تولیدات کشور، پنج درصد بوده که نسبت به سال های قبل بی نظیر بوده است و البته همچنان با اهداف  جهشی و توان فعالان اقتصادی کشور فاصله دارد.

درادامه این مسوول دررابطه با خام فروشی و مدیریت این بخش بیان کرد : ما ادعا داریم محصولات نیمه خام را صادر می‌کنیم اما برای ممنوعیت صادرات خام فروشی باید از شرکت‌های دولتی شروع کنیم چون این بخش تولیدکننده  وصادرکننده خوبی نیست.

او افزود: صادرات غیرنفتی ما می بایست با واردات برابری کند، و در این زمینه لازم است از صنایع و بخش خصوصی حمایت کرد.

بیش از دو هزار واحد به خط تولید بازگشته است

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور نیز در آئین تجلیل از صنایع برتر استان اصفهان گفت :ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور و در سطح استان‌ها بیش از ۲۰۰ نوع مسائل و مشکلات را شناسایی کرده است، وتاکید می کند :این صنایعی که امشب تجلیل می‌شوند با همه این چالش‌ها مبارزه کرده و توانسته‌اند روی پای خود بایستند.

صُدیف بیک زاده با بیان اینکه برنامه هایی در دستورکار برای احیای واحدهای تولیدی قرار دارد گفت:طی چند سال اخیر به دلیل مشکلات ایجاد شده از سوی تحریم‌های خارجی و مشکلات داخلی بیش از ۷۰ هزار واحد تولیدی در سطح کشور راکد بوده است که تلاش بر احیای آن هاست. واز بین واحدهای فعال در سطح کشور نیز بیش از ۱۶ هزار واحد تولیدی کمتر از ۵۰ درصد از ظرفیت خود را استفاده می‌کنند.

این مسوول ادامه داد: همچنین بیش از دو هزار واحد توسط بانک‌ها در سطح کشور تحت تملک قرار گرفته بودند و از صاحبان آنها سلب مالکیت شده بود.

به گفته دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در این بازه زمانی بیش از ۶۰ هزار طرح تولیدی در سطح کشور مطرح شده که راکد مانده است که از این تعداد پنج هزار واحد تا بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد : بیشتر از دو هزار واحد به خط تولید بازگشته است، که سهم استان اصفهان قابل توجه بوده است.۶۰ صنعت بزرگ در اصفهان توسط بانک‌ها تحت تملک قرار گرفته بود که به صاحبان اصلی آنها برگشت داده شده است.

او توضیح داد : در استان اصفهان بالغ بر ۹۰۰ پرونده انباشته در بخش واحدهای راکد داشتیم که با روی کار آمدن دولت جدید و عزم دولتمردان در حل مشکلات تولید این پرونده ها به روز شده است.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در رابطه با اعطای تسهیلات بانکی به واحدهای صنعتی یاد آور شد: شرط ایجاد معدل گردش حساب برای اعطای تسهیلات از برخی منابع حذف شده و اختیارات بانک های استان ها در اعطای سقف تسهیلات برای واحدهای تولیدی افزایش یافته است.

وی اظهار می کند: بانکها ملزم شده اند که سرمایه ثابت و سرمایه در گردش صاحبان صنایع را تامین کنند، و امکان پرداخت تسهیلات برای ماشین آلات دسته دوم توسط بانکها نیز با تایید وزارت صمت مهیا شده است.

بیک زاده گفت:برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی پیشتر تسهیلاتی از بانکها اخذ گرفته بودند که امکان بازپرداخت آن را نداشتند و با پیگیری های انجام شده و با تصویب شورای پول و اعتبار این دسته از واحدهای تولیدی می توانند این تسهیلات را با پرداخت ۷.۵ درصد و تنفس شش ماهه و در پنج سال پرداخت کنند.

فشارهای وارد آمده  به صنعت و معدن عادلانه نیست

رئیس خانه صنعت ، معدن وتجارت ایران از دیگر سخنرانان این مراسم تجلیل ،ضمن قدردانی از همه صنعتگران گفت: جامعه صنعتی رزمندگان جنگ اقتصادی هستند و در شرایط بسیار سخت برای کشور افتخار آفرین بوده‌اند.

سیدعبدالوهاب سهل آبادی تاکید کرد :کارگران انسان‌هایی شریف هستند و نباید اجازه داد تا آن‌ها تحت تأثیر شرایط دشوار اقتصادی قرار بگیرند، وی افزود :پیش‌بینی شده بود با افزایش حقوقی که وزارت کار مصوب کرده است بسیاری از کسب و کارها ریزش نیرو داشته باشند. این در حالی است که رشد قابل توجهی از نظر نیروی انسانی در استان رقم خورده است.

به گفته این مسوول امروز بعد از سه سال صنعتگران استان اصفهان دور هم جمع شده‌اند، ما وظیفه پررنگ‌تر کردن سفره کارگران را داریم  علاه بر آنکه انتظار همکاری بیشتر با صنعتگران را داریم.

سهل آبادی تصریح کرد : اگر دولت امکان تأمین بودجه مورد نیازش را ندارد دلیل نمی‌شود که از محل صنایع همه نیاز خود را برطرف کند، زیرا فشارهایی به صنعت و معدن وارد می‌شود که عادلانه نیست.

وی اظهار می کند :صنایع برای هر گونه توسعه دچار مشکل می شوند و انتظار این است که در این راستا نیز همکاری بیشتری با صنایع استان اصفهان صورت گیرد.

درپایان رئیس خانه صنعت و معدن ایران یاد‌آور شد :نمایندگان مجلس باید در استیضاح وزیر صمت تأمل داشته باشند، چرا که نمی توان فرمانده ارشد صنعت را پس از یک سال  تعویض و یا استیضاح کرد ای بسا  در این شرایط جامعه صنعتی آسیب ببیند.

نرخ بیکاری اصفهان از ۱۲.۶ به ۱۰.۶ درصد رسیده است

سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان نیز در این رویداد گفت :استان اصفهان استانی صنعتی و دارای ظرفیت‌های استثنایی است؛ اما متأسفانه در یک دهه اخیر آنگونه  که باید به اصفهان توجه نشده است.

وی با اشاره رویکرد استان در فعالیت و توسعه در حوزه دانش بنیان افزود: ضرورت دارد صنعتگران استان ،سرمایه‌گذاری جدید خود را به سمت فعالیت های دانش بنیان سوق دهند، چرا که شرایط تولید بهتر می‌تواند امکان ارزش افزوده را فراهم کند.

به گفته این مسوول هر صنعتی به سمت دانش بنیان شدن رفت پایدار شد و از اینرو به همه صنایع این پیشنهاد را داریم.

وی کرد :چشم انداز ما این است که اختیارات استان‌ را برای حل مشکلات صنایع افزایش دهیم، با این امر مشقت کمتری را تحمل خواهند کرد.

به گفته مرتضوی برخی از فعالان اقتصادی برای پیوستن به پیمان شانگهای با استان‌های مختلف کشورهای خارجی برای توسعه ارتباطات اقتصادی دعوت شده‌اند، باید از پیله رقابت درون کشوری خارج شویم و در بازارهای جهانی به رقابت بپردازیم.

وی افزود: در یک سال گذشته ۲۱۹ واحد صنعتی را احیا کردیم و در برخی موارد از ظرفیت‌های شورای تأمین استان برای احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال استفاده کردیم. همچنین احیای ۴۸۰ واحد صنعتی در استان تا پایان سال را در دستور کار داریم.

او گفت: نرخ بیکاری در استان اصفهان از ۱۲.۶ به ۱۰.۶ درصد رسیده است، که نشان دهنده توسعه فضا برای اشتغال است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد:نگاه عدالت محور به استان اصفهان ضروری است وتلاش ما این است که اصفهان متفاوت‌تر دیده شود. برای حل کردن مشکلات واحدهای صنعتی استان سرپرست شعب برخی بانک ها را تغییر داده‌ایم و پای حل مشکلات صنایع ایستاده‌ایم.