جواد براتی اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در گردشگری، تحریم‌ها و روابط بین‌المللی است. اگر این مسائل حل شود بسیاری از مشکلات در این زمینه حل خواهد شد. در گردشگری از هر سو که می‌رویم به تحریم می‌خوریم. تبدیل پول، ورود و خروج گردشگر و صدور ویزا همه به تحریم‌ها مرتبط است. حتی به راحتی نمی‌شود برای گردشگر اینترنت فراهم کرد که این نیز از ریشه به تحریم‌ها مربوط می‌شود.

وی افزود: نتیجه اعتراضات و ماجراهایی که این مدت پیش آمده در موضوع گردشگری همین امروز خودش را نشان داده است. تعدادی از کشورها به شهروندان خود اجازه سفر به ایران را ندادند و گردشگرانی را که در ایران بودند به کشور باز گرداندند. در گردشگری، تاثیرات، بلندمدت نیست و از همین امروز نتیجه اتفاقات اخیر قابل مشاهده است. حتی پیش از وقوع هر اتفاقی احتمال وقوع آن روی گردشگری اثرگذار است.

براتی ادامه داد: عراقی‌ها بیشترین گردشگرانی هستند که به مشهد می‌آیند. طبق گفته‌های مدیر یک آژانس گردشگری در این مدت بسیاری از این گردشگران عراقی تماس می‌گیرند تا از امنیتشان در شهر و هنگام زیارت امام رضا (ع) مطمئن شوند.

وی تصریح کرد: اخباری که این روزها در رسانه‌ها از اعتراضات منتشر می‌شوند باعث ایجاد ترس میان گردشگران شده و ما از همین امروز در این حوزه ضربه می‌خوریم. هر تحولی که رخ دهد گردشگری از آن بخش‌هایی است که سریع واکنش نشان می‌دهد؛ ممکن است ناگهان شرایط بهبود پیدا کند یا ناگهان بد شود. برای مثال پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۶ گردشگری ناگهان رشد کرد زیرا برخی از مشکلات ما که بر اثر تحریم‌ها ایجاد شده بود، رفع شد.