ال کثیر

کنترل بیولوژیک کرم ساقه‌خوار نیشکر

همچنین کنترل بیولوژیک کرم ساقه‌خوار نیشکر نیز از دیگر ویژگی‌های قابل توجه است. به همت محققان با استفاده از شیوه‌ای نوین، تولید زنبور پارازیت‌کننده تخم آفت کاهش یافته است. تولید و رهاسازی این زنبور، گامی در راستای حفاظت از محیط زیست است و با این روش، استفاده از سموم در مزارع نیشکر برای مبارزه با کرم ساقه‌خوار به صفر رسیده است.

ایستگاه تحقیقاتی نیشکر در بندر چابهار

همچنین ایجاد یک ایستگاه تحقیقاتی نیشکر در بندر چابهار از دیگر دستاوردها بوده است. این ایستگاه تحقیقاتی به منظور استفاده از شرایط مناسب آب‌و‌هوایی این منطقه برای گل‌دهی نیشکر و تولید واریته‌های سازگار با شرایط آب‌و‌هوایی خوزستان با عملکرد کمی و کیفی بالا ایجاد شده است.

نوآوری در صنعت نیشکر، از دیگر اقدامات موسسه تحقیقات و آموزش نیشکر است. در بخش مکانیزاسیون محققان موسسه، دستگاه هشداردهنده ورود ذرات آلاینده به موتور، طراحی و تولید شده است. دستگاه هشداردهنده ورود ذرات آلاینده به موتور، هیچ نمونه داخلی و خارجی ندارد و برای اولین‌بار به وسیله یکی از پژوهشگران موسسه تحقیقات و آموزش نیشکر اختراع شده و پس از تقاضای کشت و صنعت‌ها، ساخت ۱۱۰ دستگاه از این نوع، در دستور کار بخش تحقیقات مکانیزاسیون قرار گرفته است. در بخش تحقیقات صنعتی پژوهشگران این حوزه موفق به طراحی و ساخت روبات جوشکار شده‌اند که می‌تواند جوشکاری‌های خاص به ویژه قسمت آسیاب‌های کارخانه‌های شکر را با دقت و با راندمان و سرعت بالا انجام دهد.

اجرای طرح‌های دانش‌بنیان

اجرای طرح دانش‌بنیان آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در موسسه از دیگر اقدامات مهم موسسه مذکور است. با روش نوین آبیاری قطره‌ای زیرسطحی، هم میزان مصرف آب در مزارع نیشکر کاهش می‌یابد و هم موجب افزایش تولید در سطح خواهد شد. به عبارتی بهره‌وری آب افزایش می‌یابد و به عنوان یک راهکار موثر برای غلبه بر بحران آبی و پایداری تولید، مورد تاکید مدیرعامل محترم شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است. موسسه تحقیقات توسعه نیشکر یکی از دپارتمان‌های علمی و تحقیقاتی مهم کشور است که در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی، نظیر تحقیقات کشاورزی، شامل تحقیقات به‌نژادی و بیوتکنولوژی، تحقیقات گیاه‌پزشکی، تحقیقات آبیاری و زهکشی، تحقیقات به‌زراعی و تحقیقات مکانیزاسیون و ماشین‌آلات کشاورزی فعالیت دارد. همچنین در بخش تحقیقات صنعتی شامل تحقیقات فرآیند تولید، تحقیقات مکانیک و تحقیقات اتوماسیون و ابزار دقیق فعالیت دارد. علاوه بر موارد ذکرشده، پایش عملکرد کشاورزی و صنعت در کشت و صنعت با استفاده از روش‌های نوین و از فعالیت‌های دیگر این موسسه است. آزمایشگاه‌های تخصصی و استاندارد، تحقیقات محیط زیست، آموزش پودمانی و دانشگاهی و انتشارات تخصصی از دیگر بخش‌های فعال است که بیانگر پژوهش‌محور بودن این دپارتمان علمی است که ثمره فعالیت آن، اجرای صدها پروژه تحقیقاتی کاربردی است.