انتقاد از وضعیت بودجه و تعداد کارکنان دامپزشکی

محمد رضائی‌فرد_ نشست خبری اداره کل دامپزشکی استان اصفهان به مناسبت هفته دامپزشکی برگزار شد. در این نشست پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، شهرام موحدی، مدیرکل سازمان دامپزشکی استان اصفهان، اظهار کرد: ازآنجاکه حوزه دامپزشکی بر امنیت غذایی نظارت دارد، نمی‌توان فعالیت آن را نادیده گرفت یا تعطیل کرد. به دلیل همین لزوم نظارت مستمر، متأسفانه برخی از همکاران این سازمان در دوران کرونا جان خود را از دست دادند.

یک دنیا؛ یک سلامتی

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی در یک برنامه مشخص با عنوان «یک سلامتی» و شعار «یک دنیا؛ یک سلامتی» را به‌کاربرده است. این عبارت هوشمندانه با سلامت انسانی، اکوسیستم طبیعی و جانداران تحقق می‌یابد. این مساله اهمیت توجه به‌سلامت جانداران را بیش از پیش مشخص می‌سازد زیرا اگر این بخش با مشکل مواجه شود، نمی‌توان یک سلامت واحد را در دنیا ایجاد کرد که در نتیجه این ناتوانی، دنیا با مشکلات متعددی مواجه می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: سازمان دامپزشکی متولی سلامت حیوانات است که بی‌توجهی به آن سلامت جامعه انسانی را به خطر می‌اندازد. یکی از موارد مهم در این زمینه، امنیت غذایی است. ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی انسانی جزو بیماری‌های زئونوز (مشترک بین انسان و دام)، ۷۵ درصد بیماری‌های جدید در انسان منشأ حیوانی دارد و ۸۰ درصد بیماری‌های با قابلیت استفاده بیوتروریستی عامل حیوانی دارند.

موحدی افزود: پیشتر اعتقاد سازمان بهداشت جهانی در حوزه بهداشت انسانی این بود که انسان در سال‌های جدید از خطر بیماری‌های عفونی عبور کرده و بیشتر در خطر بیماری‌های ناشی از سبک زندگی قرار دارد اما بروز بیماری عفونی کرونا، خلاف این فرضیه را ثابت کرد. ازآنجاکه سیستم ایمنی بدن انسان با عوامل بیماری‌زای حیوانی ناشناخته است، بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های زئونوز قرار دارد.

وی با اشاره به بیماری کرونا تصریح کرد: جامعه انسانی از سال ۱۹۳۰ با خانواده کرونا ویروس‌ها آشنایی داشت. این خانواده هم‌اکنون نیز عامل بروز بیماری برونشیت تنفسی در طیور است. آنچه امروز به عنوان منشأ بیماری کرونا در جهان شناخته می‌شود، خفاش است. بیماری‌های مرس، سارس و کویید ۱۹ ناشی از ویروس‌های خانواده کرونا است. این مساله علاوه بر اینکه نشان می‌دهد انسان همچنان در خطر بیماری‌های مشترک انسان و حیوان قرار دارد، حکایت از روند سازگاری ویروس‌های حیوانی با جوامع انسانی دارد.

تزریق سالانه ۸۶۲ میلیون دوز واکسن در اصفهان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بابیان اینکه ۳۳۰ هزار واحد صنعتی و نیمه صنعتی پرورش دام در کنار ۱۶۰ هزار واحد روستایی در استان وجود دارد، گفت: در سال بیش از ۱۷ میلیون نوبت سر واکسیناسیون در استان اصفهان انجام می‌شود که ۲.۸۴ میلیون نوبت سر متعلق به بیماری PPR، ۶۶۰ هزار نوبت سر واکسیناسیون بروسلوز، ۱.۳۷ مربوط به شاربن و تب برفکی ۳.۵۴ میلیون نوبت سر بوده است.

موحدی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۸۷ هزار نوبت آزمون سل، ۱۹۰ هزار مورد نمونه‌گیری آزمون بروسلوز، ۲۷۵۰ مورد تست سرمی مشمشه و واکسیناسیون بیش از ۳۲ هزار قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری‌هاری انجام‌شده است. به طور میانگین در سال ۸۶۲ میلیون دوز در اصفهان تزریق می‌شود. ما در طول سال ۸۰ میلیون قطعه جوجه ریزی داریم که حدود ۶۵ میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌ها کشته می‌شود.

وی با اشاره به روند رو به رشد واحدهای مرغ تخم‌گذار گفت: علی‌رغم مشکلاتی که واحدهای تولیدی فعال در این حوزه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، هیچ واحد تولیدی در حوزه دام و طیور تعطیل نشده است. مردادماه امسال با یک‌روند کوتاه مدت کاهش جوجه ریزی مواجه شدیم که در ماه‌های بعد این مساله نیز حل شد.

آمار ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک در اصفهان صفر است

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ادامه داد: در حوزه طاعون نشخوارکنندگان کوچک هیچ گزارشی در یک سال گذشته نداشتیم. کاهش ۳۰ درصدی کانون و ۱۰۰ درصدی تلفات بیماری تب برفکی، کاهش ۳۵‌ درصدی رآکتورهای سلی کاهش ۳۰ درصدی راکتورهای بروسلوزی، افزایش ۵۰ درصدی گزارش کانون‌های بیماری هاری، عدم گزارش کانون بیماری لامی اسکین در سال جاری و کاهش ۷۷ درصدی بیماری آبله گوسفند و بز طی یک سال گذاشته به دست آمده است.

۴ سال بدون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

وی اظهار کرد: در حوزه طیور بیشترین تعداد واحدهای پرورش طیور کشور در اصفهان وجود دارد که شامل بیش از دو هزار واحد پرورش مرغ گوشتی و ۲۲۴ واحد پرورش مرغ تخم‌گذار در استان اصفهان است. در حدود ۴ سال گذشته نیز خوشبختانه موردی از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نداشتیم اما این به معنی نبود این ویروس نیست. ازآنجایی‌که در نیمه دوم سال قرار و مهاجرت پرندگان از روسیه از به سمت جنوب را در پیش روداریم، اقدامات لازم برای پیشگیری یا برخورد لازم در صورت شیوع انجام‌شده است. موحدی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در کشور گفت: اگرچه سلامت متولیان مختلفی دارد که یکی از آن‌ها سازمان دامپزشکی است اما یک ریال نیز از بودجه این طرح به این سازمان تعلق نگرفته است.

وی با انتقاد شدید از حقوق شاغل اداره کل دامپزشکی استان اصفهان نیز گفت: اکنون حقوق یک کارکنان با ۲۰ سال سابقه حدود ۷ میلیون تومان است که بسیار ناچیز است‌ و باید مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر بودجه اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ۱۰ میلیارد تومان است که نسبت به نیاز استان اندک است. این بودجه برای ارائه خدمات مطلوب به مردم باید ۳۵ میلیارد تومان باشد. به علاوه ۵۰ درصد پست‌های سازمانی در استان اصفهان خالی است که ارائه خدمات مطلوب به مردم را با چالش مواجه می‌کند. البته افرادی که در سازمان دامپزشکی مشغول به کار می‌شوند، عاشق این حرفه و فعالیت هستند در غیر این صورت از ابتدا وارد کار نمی‌شوند.

صادرات ۳۴ میلیون دلاری فرآورده‌های خام دامی

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: بر اساس قانون تجارت جهانی هرگونه فرآورده خام دامی که قرار است از یک کشور به کشور دیگری منتقل شود باید گواهی دامپزشکی داشته باشد. بر این اساس از مهر ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱، ۲۹۴۵ گواهی صادرات به ارزش ۳۴ میلیون دلار و مقصد ۳۳ کشور صادرشده است که نسبت به مدت مشابه دوره قبل افزایش ۱۵ درصدی نشان می‌دهد.

در بخش دیگری از این نشست احمدرضا کیانی، مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، با اشاره به تصویب قانون ذبح شرعی در سال ۱۳۸۷ در مجلس شورای اسلامی گفت: ناظران روحانیونی هستند که در حوزه علمیه تحصیل‌کرده و بر روند حلیت و کشتار حلال دام نظارت دارند. وظیفه دیگر این دفتر نظارت بر آبزیان حلال است. در حال حاضر ۷۰ ناظر شرعی ذبح دام در استان اصفهان وجود دارد.