به گزارش ایسنا علیرضا طاهری در میزگرد طرح ویژه تامین آب مشهد( تامین آب از منابع آب غیرمتعارف) انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به کریدور شرق که با حضور مدیران آب استانی برگزار شد، با اشاره به بحران منابع آب زیرزمینی و تجدیدناپذیر در استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: از سال ۱۳۴۰ تا به امروز بیش از ۳۰ میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی مصرف کردیم. وی افزود: اجرای طرح انتقال آب از سواحل چابهار به سه استان شرقی ایران جهش بزرگ در صنعت آب کشور به شمار می‌رود که رونق، اشتغالزایی و تامین آب پایدار مورد نیاز را در بر دارد.

طاهری با بیان اینکه طرح انتقال آب از دریا از حدود ١١ سال قبل مطرح بوده است، اما بسیاری آن را اقدامی متوهمانه و غیرقابل تحقق می‌دانستند، که خوشبختانه در اواخر دهه ٩٠ وزارت نیرو به این تقاضای ساکنان شرق کشور پاسخ مثبت داد، ادامه داد: اگر از شهر سرخس که در شمال شرقی ایران واقع شده خطی فرضی به خرمشهر در جنوب غرب ایران کشیده شود زیر این خط ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب برای کمبود آب صنعت و معدن و شرب نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه طلایه دار اجرا و به بهره برداری رساندن این طرح آبرسانی با عمر دائمی هستیم، تصریح کرد: بحران آب در خراسان رضوی ما را به سمتی برد که از بخش مصرف بخواهیم با ما همراهی کنند تا تخصیص آنها را مورد ارزیابی و بازتخصیص قرار دهیم با این الزام که هیچگونه وقفه‌ای بر بخش‌های مصرف و صنعت وارد نشود.

طاهری با اشاره به اینکه خوشبختانه تابستان سال جاری را بدون تنش آبی گذراندیم، اظهارکرد: در حال حاضر در استان ۹۰۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود که این مشکل به زودی حل خواهد شد و با اجرای طرح آبرسانی کمبود آب صنعت و خدمات و بخشی از آب شرب شرق کشور جبران خواهد شد.

نیاز آب صنایع در مشهد و حاشیه این شهر بیش از ۹۰ میلیون مترمکعب است

در ادامه علی عبدالهی، مجری مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور، اظهار کرد: در افق ۱۴۲۰ نیاز آبی خراسان رضوی در بخش صنعت و شرب ۳۳۰ میلیون مترمکعب بوده که سهم این استان در بخش صنعت ۱۲۰ میلیون مترمکعب و این ظرفیت در اختیار بخش خصوصی است که بیش از ۹۰ میلیون مترمکعب در مشهد و حاشیه این شهر بارگزاری صنعتی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پایداری تامین آب صنعت و شرب یکی از اهداف اصلی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی است، افزود: یکی از راهکارهای تامین آب (انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور) به منصه ظهور رسیده و امروز چگونگی تخصیص و عملیاتی شدن این ظرفیت را در اختیار صاحبان صنایع استان قرار دادیم.

عبدالهی افزود: طی مدت ۴ الی ۵ سال این آبرسانی به مشهد خواهد رسید که با همراهی بخش دولتی به عنوان متولی آب، بخش خصوصی به عنوان تامین آب صنعت در خارج از حوزه و صنعتگران به مدلی رسیدیم که به صورت کوتاه مدت و میان مدت پایداری آب در بخش صنعتی سرمایه گذاری، توسعه و اجرا خواهد شد.

مجری مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور ادامه داد: با بهره گیری از ظرفیت انتقال آب عمان، بازچرخانی پساب و استفاده از قانون بخشنامه ای به نام بازتخصیص این فرصت به وجود آمده تا در قرارداد تفاهم‌های بعدی مطابق نیاز صنایع و تامین موارد مربوطه، مدل های مشابه پایه گذاری شود.

عبدالهی همچنین در خصوص آخرین وضعیت این طرح اظهار کرد: خط یک انتقال آب از خلیج فارس به سمت هرمزگان، کرمان و یزد تعریف شده است که این خط با تخصیص آب به بخش صنعت در حال بهره برداری است و خط شماره ۲ نیز برای استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی تعریف شده است که این طرح نیز اکنون با تخصیص صنعتی در حال اجرا است.