برند جهانی با مدیریتی جهادی شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان؛ بر مدار توسعه

از جمله محصولات شناخته شده مجتمع جهان فولاد سیرجان، میلگرد است که با نام میلگرد جهان فولاد سیرجان در بازار به فروش می‌رسد. این مجتمع از ابتدای وجودی خود، تا کنون توانسته عصای دست دولت و بخش خصوصی برای قوام و دوام حوزه صنایع معدنی باشد؛ این مجتمع از دهه ۸۰ تاکنون، مدیریت‌ها و افراد متفاوتی را در رأس هرم خود در هیأت‌مدیره و مدیریت اجرایی به خود دیده که هرکدام به نوبه خود برای اعتلای این نهاد کارآمد و ارزشمند تلاش کرده ‎اند. اما یکی از موفق‌ترین این مدیریت‌ها در دوره اخیر اتفاق افتاده که توانستند با توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور با برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های صحیح و منطقی، تحولات بسیاری را در بهبود و ارتقای خدمات‌دهی این مجتمع رقم بزنند.

متن زیر ضمن آشنایی با ساختار‌های این مجتمع، در گفت‌و‌گو با علی عباسلو مدیر عامل به برخی اقدامات انجام شده و چالش‌ها و انتظاراتی که از این مجتمع وجود دارد پرداخته‌ایم.

برای سؤال اول کلیاتی از این مجتمع بیان کنید و بفرمایید ظرفیت تولیدی کنونی این شرکت به چه میزان است؟

شرکت از نظر موقعیت مکانی با توجه به نزدیکی به مجتمع سنگ آهن گل‌گهر، قرار داشتن در مرکز اتصال شاهراه‌های ارتباطی جاده‌ای چهار استان، نزدیک بودن به آب‌های آزاد خلیج‌فارس و همچنین وجود راه‌آهن سراسری شرایط خوبی دارد که دسترسی به بازار‌های داخلی و خارجی چه از نظر تأمین مواد اولیه و چه از نظر فروش را فراهم کرده است. سرمایه ثبتی این شرکت ۹۶۰ میلیارد ریال بوده که پس از چند مرحله افزایش سرمایه به ۴۰‌هزار میلیارد ریال رسیده است و در حال حاضر این شرکت ظرفیت تولید ۹۰۰ هزار تنی آهن اسفنجی، یک‌میلیون تنی شمش فولادی و ۳۳۰ هزار تنی میلگرد را دارد که در حال حاضر همه خطوط تولیدی آن با ظرفیت کامل در حال فعالیت است.

از ابتدای وجودی این شرکت مأموریت اصلی آن چه بوده است؟

از ابتدای تأسیس این مجتمع به دنبال تولیــد انــواع مقاطــع فــولادی طویــل ســاختمانی بــا اســتفاده از تکنولوژی‌هــای نویــن، ســرمایه انســانی توانمنــد و بــا رعایــت الزامــات زیســت محیطــی در جهــت خلــق ارزش افــزوده بــرای ذینفعــان و توســعه اقتصــادی و صنعتــی منطقــه و کشــور بود ه‌ایم و در این راستا توانسته‌ایم اقدامات و موفقیت‌های قابل توجهی داشته باشیم. به طور مثال سال قبل توانسته‌ایم سهام شرکت را در بازار اول فرابورس ایران عرضه کنیم و پیشــرفت ۵۱ درصــدی در پــروژه احیــا شـمارۀ ۲ بـه ظرفیـت ۰۰۰/ ۰۵۰/ ۱ تـن آهـن اســفنجی در ســاال را داشته باشیم. از دیگر اقدامات قابل توجه این مجتمع در سال گذشته پیشـرفت ۶۹/ ۲۶ درصـدی در پـروژه احیای مســتقیم مگامــدول بــه ظرفیــت تولیــد ۰۰۰/ ۷۶۰/ ۱ تــن آهــن اســفنجی در ســال، پیشـرفت ۲۱ درصـدی در پـروژه خـط کلاف بــه ظرفیــت اســمی تولیــد ۳۰۰ هــزار تــن تولیــد کلاف میلگــرد در ســال، پیشــرفت ۷ درصــدی در پــروژه افزایــش ظرفیــت ذوب و ریختــه گــری شــماره ۲ بــه ظرفیــت اســمی تولیــد ۵/ ۱ میلیــون تــن تولیــد اســلب در ســال بوده است.

چشم انداز افق ۱۴۰۵ این مجتمع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به دنبال تبدیــل شــرکت بــه یکــی از بزرگتریــن شــرکت‌های فــولادی منطقــه و تکمیــل کننــده زنجیــره فــولاد در منطقــه گل گهــر بــا تولیــد ۶/ ۳ میلیــون تــن آهــن اســفنجی، ۵/ ۲ میلیــون تــن شــمش فــولادی و ۳/ ۱ میلیــون تــن محصــولات نــوردی، کلاف و آلیــاژی هستیم و از اهداف این شرکت می‌توان به ایجـاد اشـتغال و بکارگیـری نیروهـای بومـی بــاتوجــه بــه اســتفاده از ذخایــر خــام منطقــه، پیشــرفت در پروژه‌هــای در دســت تکمیــل فعلــی وافزایــش تولیــد محصــولات شــرکت، افزایش فروش و صادرات، افزایش سودآوری شرکت، افزایــش ســودآوری از شــرکت‌های زیــر مجموعــه و راه‌انــــدازی واحــد زیــر مجموعــه (ســیم بکســل ) اشاره کرد.

مدیریت کاردان و کاربلد در حصول افتخار ملی مجتمع جهان فولاد سیرجان چه جایگاهی داشته است؟

تلاش منسجم همه همکاران در دو بخش عملکرد و تکمیل زنجیره تولید منجر به افزایش سرمایه بیش از ۶۲ درصدی از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران و سود انباشته شده است. بنابراین اگر این انسجام نبود این مجتمع نمی‌توانست از چالش‌ها و دغدغه‌ها عبور کرده و به موفقیت‌های شایانی دست یابد.

این شرکت توانست در اوج تحریم‌ها و نبود کارشناسان خارجی که به دلیل تحریم و به رغم داشتن تعهدات در هیچ پروژه‌ای در ایران حضور پیدا نمی‌کردند و حاضر به هیج گونه همکاری در زمینه راه‌اندازی کارخانه ذوب و شمش فولادی نبودند تنها با خود باوری و تلاش مجاهدگونه با کمک توان و تخصص متخصصان داخلی توانست به دستاورد‌های قابل توجه برسد. و در اندک زمان ظرفیت افزون بر ۹۰ درصدی را برای یک ملت ارمغان آورد.