رقابت درسایه خدمات دانش بنیانی

مدیریت بیمه پارسیان با تخصص فنی در بیمه‌گری، درحوزه‌های مالی و سرمایه‌گذاری نیز نیروهای توانمندی را درکنار خود دارد. نتایج این چیدمان، از بیمه پارسیان برند محبوب مصرف‌کنندگان را ساخت و آن را در بین شرکت‌های بیمه با نسبت توانگری یک مالی قرار داد.  هر چند توجه به دانش‌بنیان‌ها با آغاز کار دولت جدید عنوان شد و مورد توجه صنعت بیمه قرار گرفت اما شرکت بیمه پارسیان چند سالی است با تمرکز برارتقای سطح علمی کارکنان و توجه به، به‌روزرسانی دانش بیمه ، بهره‌مندی از دانش‌بنیان‌ها در طراحی بیمه‌نامه‌های جدید تا ارائه خدمات متمایزرا سرلوحه کار خود قرار داده است.  اگر بخواهیم اقدامات شرکت را دراین راستا بررسی کنیم می‌توانیم مثلث عرضه محصولات جدید، خدمات نوین و تعامل با سهامداران را ترسیم کنیم. مجموعه عملیات بیمه‌گری که درنهایت با توزیع درست ریسک‌ها  و تاسیس شرکت بیمه اتکایی آوای پارس تکمیل شد.   هادی اویار حسین مدیرعامل بیمه پارسیان به عنوان مدیری با تخصص مسائل فنی برشناسایی و مدیریت ریسک‌ها و سهم نگهداری تاکید دارد. به‌طوری‌که حتی واگذاری ریسک به شرکت بیمه اتکایی آوای پارس نیز با محدودیت و حرفه‌ای صورت می‌گیرد تا شرکت نوپا درگیر ریسک‌های سهامدار نباشد و اتفاقاً حلقه جدیدی برای انتقال ریسک‌های پذیرفته شده، بیمه‌گر مستقیم خود باشد.

  نگاه سهامداری :

بیمه پارسیان سهامداران بزرگی چون بانک پارسیان دارد. توجه به ارائه خدمات به حلقه سهامداری نیز در اهم برنامه‌هایش قرار گرفته است. بیمه‌های زندگی از طریق فروش به آحاد جامعه و مشتریان بانک پارسیان توسعه یافته و در طرح‌های مختلف و نوآورانه‌ای در دسترس مشتری قرار گرفته است.  در طرح نهال زندگی بیمه پارسیان به منابع خرد نزد بانک توجه دارد و از این مبالغ خرد برای تشکیل اندوخته بیشتر استفاده کرده است. دراین طرح آن دسته از مشتریان که نزد بانک پارسیان حساب داشته باشند با بهره‌گیری از مبالغ خرد مانده حساب خود می‌توانند به صورت روزانه حق بیمه را پرداخت کنند. دراین طرح ضمن استفاده از مزایای بیمه عمر و سرمایه‌گذاری می‌توانند از تخفیف ویژه برای هزینه‌های بیمه‌نامه بهره‌مند شوند.  تعامل بانک و بیمه دراین طرح این امکان را به مشتری می‌دهد با استفاده از تخفیف بتواند از حساب خود به طور مستقیم برداشت کند و مبالغ خرد را برای تشکیل اندوخته بیشتر اختصاص دهد.

بیمه پارسیان درجهت ارائه خدمات به مشتریان بانک پارسیان، طرح بیمه صندوق امانات را ارائه کرد. شنیده شده این طرح مورد استقبال قرار گرفته است. بانک‌های دیگری که خود سهامدار شرکت‌های بیمه بازرگانی هستند در دایره مشتریان قرار دارند.

بیمه نامه صندوق امانات، خدمت جدید بیمه پارسیان برای حفاظت از دارایی‌های با ارزش مشتریان بانک‌ها عرضه می‌شود، در مرحله اول آن دسته از مشتریان فعلی بانک پارسیان که صندوق امانات بانک را اجاره کرده‌اند و یا مشتریان حقیقی و حقوقی که یکی از انواع حساب‌های فعال نزد شعب بانک پارسیان داشتند از این پوشش بیمه‌ای استفاده می‌کنند اما کم‌کم این طرح مورد توجه مشتریان سایربانک‌ها قرار گرفت.

سهم بیمه شخص ثالث در پورتفوی کل بازار بیمه کشور بالاست و این بیمه اجباری همواره مورد توجه بیمه‌گران بوده است. به همین خاطر در کنار کنترل ضریب خسارت بیمه شخص ثالث و برنامه‌های توسعه‌ای برای بدنه. بیمه پارسیان به دنبال ارائه خدمات متنوع برای رضایت دارندگان خودرویی است که از بیمه‌نامه پارسیان استفاده می‌کنند.

واحدهای پرداخت خسارت درمراکز استانی و کاهش مدت زمان اخذ خسارات از اقدامات این شرکت در سال‌های گذشته است که به صورت حضوری ارائه می‌شود و با ورود آی‌تی به عملیات بیمه‌گری خرید بیمه شخص ثالث از طریق سایت این شرکت نیز امکان‌پذیر شده است.

صحبت‌های قابل اتکایی دربازار بیمه کشور شنیده می‌شود  که ترسیم کروکی و پرداخت خسارت الکترونیکی از خدمات جدید بیمه پارسیان با بهره‌مندی از دانش‌بنیان‌هاست که به زودی رونمایی می‌شود.  البته امکان صدور اینترنتی بیمه‌نامه پیش ازاین هم فراهم بود که با توجه به تغییرات در سیستم صدور، مدتی از روی وب‌سایت شرکت برداشته شده بود اکنون با راه‌اندازی سیستم‌های صدور جدید، بیمه‌گذاران با دسترسی آسان‌تر می‌توانند نسبت به صدور بیمه‌نامه شخص ثالث و یا تمدید بیمه‌نامه قبلی خود اقدام نمایند.

به عبارتی بیمه پارسیان ضمن توجه به رشد تولید حق بیمه و انعطاف در تعیین نرخ و شرایط  از زاویه ارائه خدمات و محصولات متفاوت وارد رقابت با سایرشرکت‌های بیمه شد.  به عنوان مثال با هدف ایجاد منافع و ترغیب مشتریان، پوشش‌های متنوع و متفاوتی با بیمه جامع آرامش زندگی به بازار عرضه کرد. این بیمه‌نامه علاوه بر مزایای فعلی بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری، متناسب با نیاز بازار، مزایا و پوشش‌های بیمه‌ای جدید به آن اضافه شده است که شاخص‌ترین آنها سود روزشمار، ارائه پوشش‌هایی برای بیمه‌گذار در صورتی که بیمه‌گذار و بیمه‌شده دو شخص متفاوت باشند، افزایش سقف پوشش فوت به هرعلت و افزایش سقف و تعداد پوشش‌های امراض خاص هستند .»

بیمه پارسیان در اقدام دیگری با برگزاری جشنواره نوبهار زندگی، جوایز ویژه‌ای به بیمه‌گذاران خوش‌حساب خود اهدا کرد. این شرکت به پاس همراهی و قدردانی از بیمه‌گذاران خوش‌حساب بیمه‌های زندگی و همچنین تکریم مشتریان و رعایت اصل مشتری‌مداری، جشنواره نوبهار زندگی پارسیان را با جوایز ویژه برگزارکرد. بیمه پارسیان علاوه بر برگزاری جشنواره‌های متعدد در رشته بیمه‌های آتش‌سوزی، مسوولیت، خودرو و برخورداری بیمه‌گذاران از مزایای این طرح‌ها، بیمه‌نامه‌های جدیدی به بازار عرضه کرد. همچنین در بخش مشتری‌مداری و خدمات به مشتریان اقدام به راه‌اندازی سیستم CRM یا همان ارتباط مستمر با بیمه‌گذاران و پاسخگویی سریع  و همچنین باشگاه مشتریان را افتتاح کرد. باشگاه مشتریان بیمه پارسیان، بسیار پیشرفته و نوآور است و در حوزه نرم‌افزار نیز اقدام به معرفی اپلیکیشن چتر همراه کرد که توان ارائه خدمات متنوعی بر روی تلفن همراه بیمه‌گذاران این شرکت از قبیل صدور بیمه‌نامه، پرداخت حق بیمه، پرداخت اقساط بیمه عمر، ارسال تصاویر صحنه تصادف برای کارشناسان خسارت به منظور تشکیل پرونده، آدرس و تلفن شعب و نمایندگان و نقشه آدرس‌ها را دارد.  ارائه و طراحی محصولات جدید و متنوع بیمه‌ای خود می‌تواند راهی برای جذب بیمه‌گذاران جدید و همچنین گسترش امر فرهنگ بیمه در جامعه است که بیمه پارسیان همواره تلاش داشته تا با محصولات متنوع و قابل خرید برای تمام اقشار جامعه در راه گسترش فرهنگ بیمه نیز گام‌های مهمی بردارد.

  درخاتمه  

این شرکت بیمه با ارتقای سطح علمی کارکنان خود، امروز رشته‌های بیمه متفاوت  نیروهای متخصصی دارد. نیروهایی که هرکدام در حوزه بیمه‌های اموال، زندگی و مسوولیت حرفی برای گفتن دارند. ریسک‌ها به درستی شناسایی و مدیریت می‌شوند و سهم نگهداری متناسب با توان فنی و مالی شرکت است. همانطور که اشاره شد، بیمه پارسیان هم رسالت اصلی خود درقبال پورتفوی سهامداری را فراموش نکرد و هم خدمات نوآورانه‌ای را به مشتریان و زیان دیدگان عرضه کرده است. اینها بخشی از فعالیت شرکت بیمه‌ای است که همواره از زوایای مختلف به بازار موجود سهامداری و بازار بکر بیمه‌ای نگاه کرده و همواره یک گام جلوتر ازسایر رقباست.

بعد از حادثه بانک ملی ایران و سرقت صندوق‌های امانات بیمه پارسیان بیمه جامعی را به بازار عرضه کرده بود که مورد توجه قرار گرفت و در دوران رونق استارت‌آپ‌ها به دنبال ارائه خدمات بیمه‌های خودرو از طریق وب‌سایت خود شرکت است.