رتبه ممتاز استان اصفهان در بازگشت ارز حاصل از صادرات

به گزارش دنیای اقتصاد، ناهید دشتدار معاون دفتر خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه تجارت در این نشست با تشریح بخشنامه‌های مربوط به رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان اظهار‌کرد: استان اصفهان یکی از بهترین عملکردها را در ایفای تعهدات ارزی در کشور دارد و در بازگشت ارز حاصل از صادرات بسیار موفق بوده است. درواقع نسبت بازگشت ارز حاصل از صادرات استان به‌کل تعهدات سررسید شده آن ۹۶ درصد است، درحالی‌که میانگین کشوری ۸۷ درصد است.

او بابیان اینکه از سال ۹۷ تاکنون بسیاری از استان‌ها به دلیل مشکلاتی مانند تحریم و شیوع بیماری کرونا با کاهش صادرات مواجه شده‌اند، ادامه داد: این در حالی است که استان اصفهان پس از کاهش نامحسوس صادرات در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ در ادامه با جهش بسیار خوبی در صادرات مواجه شد که نشان‌دهنده فعالیت مناسب صادرکنندگان این استان است.

دشتدار بابیان اینکه ۶۲ درصد از ۱۱۸۸ بازرگان استان اصفهان از بخش تولیدی هستند، افزود: کل تعهدات ارزی استان از سال ۹۷ تاکنون ۷.۵ میلیارد یورو است که ۶.۸ میلیارد یورو آن سررسید شده و ۷۱۰ میلیون یورو هنوز سررسید نشده است. میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان استان اصفهان از سال ۹۷ تاکنون بیش از ۶.۵ میلیارد یورو و به میزان ۹۶ درصد بوده است.

معاون دفتر خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه تجارت درباره نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان استان اصفهان گفت: ۵۵ درصد بازگشت این ارز از طریق واردات، ۲۸ درصد از طریق فروش ارز در سامانه نیما و درصد جزئی‌تری نیز از سایر روش‌ها بوده است. در استان اصفهان صادرکنندگانی که برابر یا بیش از صد درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند، حدود ۴۱۳ میلیون یورو مازاد ایفای تعهد دارند که نشان از توجه صادرکنندگان اصفهان به این امر است.

دشتدار تصریح کرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان از ۲۲ فروردین‌ماه ۹۷ آغاز شد. در سال ۹۷ با مشکلات زیادی مواجه بودیم و بسیاری از صادرکنندگان تا پایان آن سال اطلاعی از این مصوبه نداشتند. صادرکنندگان سال ۹۷ تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰ برای رفع تعهدات ارزی مهلت داشتند و افرادی که این کار را انجام نداده‌اند با مشکل عدم ایفای تعهدات ارزی مواجه هستند. برای رفع این مشکل در کمیته اقدام ارزی پیشنهاد دادیم که میان صادرکننده و دولت مصالحه ریالی صورت گیرد و معادل یورویی مانده تعهدات ارزی صادرکنندگان متعهد سال ۹۷ به‌صورت ریالی تعیین و به خزانه دولت واریز شود که اجرایی شدن این مصوبه نیازمند مصوبه کمیته ماده ۲ است.

دشتدار بابیان اینکه مهلت رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۱ تمدید شد، اضافه کرد: این مهلت دیگر تمدید نمی‌شود و از صادرکنندگان درخواست می‌کنم حتماً تا پایان شهریورماه نسبت به ایفای تعهدات خود اقدام کنند.

او افزود: تمدید مهلت برای رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان سال ۱۴۰۰ با برخورداری از معافیت مالیاتی همراه بود که شامل سال‌های ۹۸ و ۹۹ نمی‌شود.

معاون دفتر خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه تجارت در ادامه به تشریح دستورالعمل‌های مالیاتی مربوط به رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان پرداخت.

کریم سلیمی رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان اصفهان نیز بابیان اینکه ایفای تعهدات صادرکنندگان از سال ۹۷ مطرح شد، بیان کرد: در این حوزه با مسائل و مشکلات زیادی مواجه هستیم و سازمان توسعه تجارت در جلسات متعدد با بانک مرکزی برای رفع این مشکلات تلاش کرده است.

وی افزود: اصفهان جزو استان‌هایی است که بیشترین رفع تعهد ارزی را داشته و تاکنون بیش از ۹۶ درصد تعهدات ارزی صادرات استان رفع تعهد ارزی شده و ۴ درصد باقیمانده نیز پس از رفع مشکلات صادرکنندگان انجام خواهد شد. وی افزود: در سازمان صمت استان اصفهان آماده کمک به رفع مشکلات صادرکنندگان استان هستیم.

زهرا زمانی مدیر پژوهش و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: پارلمان بخش خصوصی اصفهان در دوره نهم مساله محوری و شاخص مداری را به‌عنوان اولویت نخست اقدامات و فعالیت‌های خود انتخاب نمود که در همین راستا پیگیری و رفع مشکلات موردی فعالان اقتصادی به‌صورت ویژه در دستور کار بدنه اجرایی اتاق قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با اطلاعات اخذشده در طرح پایش محیط کسب‌وکار در سال ۱۳۹۸ مشکلات ارزی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های فعالان اقتصادی شناسایی شد که به‌منظور پیگیری و کمک به رفع مشکلات این حوزه، پیرو نشست با رئیس کل و معاونان بانک مرکزی میز اتاق بازرگانی در بانک مرکزی بر اساس مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان برای نخستین بار در کشور تشکیل شد که تاکنون که ۳ سال از فعالیت این میز می‌گذرد نزدیک به ۱۰۰۰ پرونده و درخواست در حوزه ارزی به این میز ارجاع شده است که خوشبختانه نزدیک به ۹۰ درصد پرونده‌ها با تحقق خواست فعالان اقتصادی به ثمر نشسته و مختومه شده است.

روح‌الله میرزا امیری مدیر امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: پیرو اوج‌گیری مشکلات فعالان اقتصادی در خصوص رفع تعهد ارزی در سال‌های ۹۷ و ۹۸، میز اتاق بازرگانی اصفهان در بانک مرکزی از سه سال گذشته ایجاد شد که با استقبال فعالان اقتصادی نیز مواجه گردید.

 وی ادامه داد: هم‌اکنون علاوه بر میز امور ارزی و گمرکی، میز اتاق بازرگانی اصفهان در وزارت صمت نیز فعال‌شده است و فعالان اقتصادی استان اگر در حوزه ثبت سفارش و واردات با مشکل مواجه هستند و یا درخواستی از هرکدام از معاونت‌های وزارت صمت دارند، می‌توانند از ظرفیت‌های میز اتاق بازرگانی اصفهان در وزارت صمت بهره ببرند.