با توجه به چالش ها و مشکلاتی که این استان با آن دست به گریبان است مانند بیکاری بویژه در بین نیروهای تحصیل‌رده و مسائل محیط زیست، افزایش سرمایه گذاری در بخش تولید و صنعت یکی از راهکارهای اساسی برای حمایت از تولید و اشتغال در این خطه محسوب می شود که در این پیوند، احیای واحدهای راکد و نیمه فعال یکی از راهبردهای مورد تاکید است.

برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی در این استان با مشکلاتی مانند تامین سرمایه ثابت و در گردش، کمبود مواد اولیه، مشکلات زیرساختی، مالیات، بیمه، مسائل حقوقی، کمبود نقدینگی و فرسوده و قدیمی بودن ماشین آلات مواجه هستند که استفاده از ابزارهای مختلف مانند ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و ارائه بسته‌های حمایتی و تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط از جمله برنامه های در پیش رو برای رفع مسائل و موانع پیش روی آنهاست.

استاندار اصفهان چند ماه گذشته در مراسم بازگشایی یک مجموعه صنعتی در این استان گفت: عده‌ای خواسته یا ناخواسته موافق بازگشایی فعالیت‌های تولیدی نیستند، اما باید مانع این اتفاق شویم و نگذاریم آنچه برای این مجموعه اتفاق افتاد تکرار شود.

سیدرضا مرتضوی احیای این مجموعه را احیای توجه به فعالیت‌های اقتصادی دانست و افزود: درهای تولید و اشتغال که باز شود، درهای بسیاری از مشکلات و مسائل اجتماعی بسته می‌شود، خوشبختانه هم اکنون این نگاه در کشور و استان حاکم است که هیچ واحد صنعتی تعطیل نشود و واحدهای تعطیل نیز احیا شوند.

مرتضوی با تأکید بر ایجاد اعتماد و ظرفیت برای واحدهای تولیدی، گفت: توجه به این مجموعه توجه به کار، تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری است و امیدواریم در ادامه مسیر مابقی واحدهای دچار مشکل را نیز به چرخه تولید برگردانیم.

فعال سازی واحدهای راکد از اولویت های اصفهان است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز با اشاره به اینکه بیش از ۴۵ درصد از واحدهای تولیدی استان با ظرفیت کمتر از ۶۰ درصد فعالیت می‌کنند، تاکید کرد: فعال‌ سازی این واحدها از جمله اولویت‌های استان است و از همه ظرفیت های حمایتی، قانونی و اجرایی در این زمینه استفاده می شود.

امیر رضا نقش با اشاره به اینکه بسیاری از مصوبات کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان به راه‌اندازی مجدد خطوط تولید متوقف شده در شهرک‌های صنعتی منجر شده است، افزود: شرایط اقتصادی چند سال گذشته مشکلات زیادی را برای واحدهای تولیدی ایجاد کرد که تلاش‌های شبانه‌روزی در جهت رفع مشکلات این واحدها و برگشت آنها به وضعیت مطلوب انجام می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به مشکلات برخی از واحدهای تولیدی تعطیل شده، خاطرنشان کرد: در ماه های گذشته تلاش‌های زیادی در جهت رفع مشکلات عدیده این واحدها و استفاده از ظرفیت‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در استان انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین اقداماتی بمنظور تداوم تولید، انجام صادرات، حفظ اشتغال و پرداخت معوقات کارگران معطوف شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، اردیبهشت امسال در مراسم راه‌اندازی مجدد خط تولید اکریلیک ۲ در کارخانه پلی اکریل اصفهان گفت که ۱۸۰ واحد تولیدی راکد و نیمه فعال در استان اصفهان در ۶ ماه گذشته به چرخه تولید بازگشتند.

فعال شدن ۵۹۸ واحد راکد در سال ۱۴۰۰

با توجه به پیگیری های خبرنگار ایرنا از معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان و اطلاعاتی که درباره احیای واحدهای راکد در اختیار این خبرگزاری قرار گرفت، در سال گذشته در مجموع ۵۹۸ واحد راکد در استان، فعال شده که شامل ۳۵۱ واحد صنعت و معدن، ۹۴ واحد کشاورزی و ۱۵۳ واحد خدماتی است.

مجموع اشتغال ایجاد یا حفظ شده با احیای این واحدها در سال گذشته ۶ هزار و ۵۰۱ اشتغال بوده که شامل پنج هزار و ۹۹۴ نفر در صنعت و معدن، ۱۱۳ نفر در کشاورزی و ۴۰۲ نفر در بخش خدمات است.

با توجه به اینکه عمده واحدهای صنعتی کوچک و متوسط استان اصفهان در شهرک ها و نواحی صنعتی مستقر هستند و اصفهان از نظر تعداد شهرک های صنعتی، رتبه نخست را در کشور دارد خبرنگار ایرنا چگونگی احیای واحدهای راکد در شهرک های صنعتی و برنامه های جدید در این مجموعه برای حمایت از واحدهای زیر ظرفیت تولید را جویا شد.

مدیر تامین مالی و توسعه بازار شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان در این زمینه به ایرنا گفت: شرکت شهرک های صنعتی هر استان، متولی ایجاد شهرک ها و نواحی صنعتی و حمایت از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در حوزه صنعت است.

محمد سعادت جو با بیان اینکه این حمایت ها در قالب برنامه های حمایتی معاونت صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی و در بخش های توسعه بازار، تامین مالی، خوشه های صنعتی، فناوری و فن بازار است، افزود: در استان حدود ۸۰ شهرک و ناحیه صنعتی تصویب شده که از بین آنها ۷۵ شهرک و ناحیه صنعتی در حال واگذاری و فعال است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار، ۱۱ هزار و ۹۰۰ قرارداد واگذاری در این شرکت منعقد شده که ۶ هزار و ۷۰۰ واحد به بهره برداری رسیده و فعال و در حال تولید است.

وی با بیان اینکه شناسایی و پایش واحدهای صنعتی و پیگیری حل مشکلات آنها در حوزه صنعت از ماموریت های معاونت صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی است، اظهار‌کرد: بخش عمده مشکلات شرکت های صنعتی مرتبط با مسائل و مشکلات مالی، فقدان بازار، فرسودگی و به روز نبودن ماشین آلات و نداشتن فناوری کافی و به‌روز است.

سعادت جو اضافه کرد: برخی از آنها توسط کارگروه های استان مانند “رونق تولید” و “تسهیل و رفع موانع تولید” پیگیری و برخی مسائل و مشکلات چون تامین زیرساخت های مورد نیاز مانند آب و برق و محوطه سازی در شهرک های صنعتی توسط شرکت های شهرک های صنعتی پیگیری و رفع می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۹۰۰ واحد راکد در شهرک های صنعتی استان اصفهان شناسایی شد، تصریح کرد: بنا به اقدامات صورت گرفته توسط مدیران واحدهای صنعتی و پیگیری های این شرکت، حدود ۲۱۹ واحد به چرخه تولید بازگشت.

مدیر تامین مالی و توسعه بازار شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان از جمله اقدامات انجام شده توسط این شرکت را معرفی واحدهای دارای مشکل به مشاوران کسب و کار و معرفی به کارگروه های استان عنوان کرد.

لزوم بازنگری در قانون درباره واحدهایی که خودخواسته تعطیل هستند

سعادت جو درباره واحدهایی که به خواسته خود و برای سال ها تعطیل هستند، توضیح داد: در فرایند واگذاری زمین های صنعتی در شهرک های صنعتی بنا به قرارداد منعقد شده بین متقاضیان و شرکت شهرک های صنعتی، متقاضی متعهد می شود بنا به مقاد قرارداد نسبت به آماده سازی و بهره برداری واحد صنعتی در مدت معین اقدام کند که در صورت عدم ایفای تعهد، بنا به قوانین موجود شرکت نسبت به خلع ید واحد صنعتی و واگذاری مجدد آن اقدام می کند.

وی افزود: در شهرک های صنعتی بخصوص شهرک های برخوردار، شاهد غیر فعال بودن برخی از واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری هستیم که امکان راه اندازی آنها بدون موافقت مالکان و مدیران واحدها مقدور نیست و باعث تضییع و از بین رفتن منابع و عدم استفاده بهینه از ظرفیت های موجود در شهرک ها در حوزه صنعت می شود.

وی تاکید کرد: رفع بسیاری از این مشکلات و مسائل مستلزم بازنگری در قانون توسط نمایندگان مجلس و قانونگذاران است.

اقدام مثبت دولت برای حمایت از واحدهای صنعتی با زیر ظرفیت تولید

سعادت جو با اشاره به دستورالعمل ابلاغی جدید در سال ۱۴۰۱ درباره حمایت از واحدهای زیر ظرفیت تولید گفت: امسال بنا به ماموریت ابلاغی به شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان تکلیف شد که تعداد ۴۵۰ واحد فعال زیر ظرفیت ۵۰ درصد تولید، پایش و شناسایی و در مراحل بعدی نسبت به بررسی و حل مشکلات واحدها (عارضه یابی و بهبود ) با کمک مشاوران اقدام لازم انجام شود.

وی اضافه کرد: با توجه به رویکرد جدید دولت در حمایت از واحدهای زیر ظرفیت تولید بنظر می آید این روند علمی، اصولی و موثرتر در حمایت از واحدها و کمک به افزایش تولید در کمترین زمان و با کمترین هزینه است.

وی همچنین پیشنهاد کرد که سامانه یکپارچه ای با مشارکت دستگاه های مختلف ایجاد شود که امکان رصد واحدها و گزارش های آنی برای تشخیص واحدهای راکد و غیر راکد وجود داشته باشد.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و سهم آن در صنعت کشور  ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی هشت درصد و رتبه اصفهان در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن اول و از نظر ذخایر معدنی دوم است.

این استان با حدود ۹ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در ۷۶ شهرک و ناحیه صنعتی استان اصفهان، ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است و ۴۵ درصد فولاد، ۵۵ درصد مصنوعات طلا، ۲۰ درصد فراورده های نفتی، ۴۵ درصد مصالح ساختمانی و سنگ، ۷۰ درصد فرش و بافت فرش، ۴۵ درصد نساجی و ۲۵ درصد تشکیلات پزشکی و دارویی کشور در این خطه تولید می شود و سهم ۱۱.۷ درصدی در حمل و نقل کالا دارد.