منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره شاخص کیفی هوای اصفهان اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا اوایل مردادماه ۱۴۰۱، در کلان‌شهر اصفهان ۸۰ روز ناسالم و ۶۹ روز قابل قبول به ثبت رسیده، اما در پایش‌های ما هیچ روز پاکی در این مدت گزارش نشده است.

وی گفت: یکی از علت‌های اصلی نبود روزهای پاک در اصفهان، فعالیت کانون‌های گردوغباری است که در نقاط مختلف فعال شده‌اند، همچنین از ابتدای سال جاری میزان بارندگی‌ها کاهش و دمای هوا افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اعلام اینکه در حال حاضر سامانه‌های جوی که بر روی آسمان شهر اصفهان می‌آیند اغلب فاقد رطوبت هستند و انرژی خودشان را به‌صورت باد تخلیه می‌کنند، هشدار داد: بنابراین ما شاهد این بودیم که کم‌بارشی، گرمی هوا، افزایش دما و عدم بارش‌های مؤثر باعث شده که کانون‌های گردوغبار به‌صورت نقطه‌ای ایجاد شوند.

وی همچنین خشکی رودخانه زاینده‌رود را علت اصلی تشدید کانون‌های گردوغبار دانست و گفت: اراضی نزدیک به بستر زاینده‌رود تبدیل به کانون‌های نقطه‌ای گردوغبار شده‌اند و در این راستا کانون‌های گردوغبار با اندک وزش بادی خیزش پیدا می‌کنند و روزهای ناسالم را افزایش می‌دهند.