جزئیات رشد تولید در گروه فولاد مبارکه

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه از تثبیت جایگاه دهم کشور ایران در رتبه‌بندی بین فولادسازان جهان بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد خبر داد و گفت: این موفقیت با اتکا به تداوم تولید در گروه فولاد مبارکه به‌رغم کاهش تولید فولاد در جهان و کاهش ۱۰.۸ درصدی تولید فولاد کشور به‌دست‌آمده است،  مشروح  گفت‌وگو با مدیرعامل فولاد مبارکه را در ادامه می خوانید:

در حال حاضر وضعیت تولید در فولاد مبارکه چگونه است؟

از ابتدای سال ۱۴۰۱ گروه فولاد مبارکه با رکوردشکنی‌های پی‌درپی به دستاوردهای درخشانی در همه خطوط تولید دست یافتند. به‌نحوی‌که در سه‌ماهه نخست سال با تولید ۲ میلیون و ۹۹۱ هزار تن فولاد خام رشد ۱۱.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل (۳۱۱ هزار تن بیشتر از مدت مشابه سال ۱۴۰۰) و در خردادماه نیز با تولید ۸۶۶ هزار تن، افزایش ۱۵ درصدی را محقق نمودند.

همچنین کارکنان بلندهمت گروه فولاد مبارکه در خردادماه سال جاری در تولید آهن اسفنجی با تولید یک‌میلیون و ۴ هزار تن رشد ۹.۹ درصدی را تجربه کردند و در حوزه کلاف گرم نیز با تولید ۵۹۳ هزار تن رشد ۳۱ درصدی را به ثبت رساندند.

از آنجائی که متأسفانه همه‌ساله فولاد مبارکه در فصل تابستان با محدودیت مصرف برق و در فصول سرد سال نیز با محدودیت مصارف گاز و برق مواجه می‌شود این امر باعث افت تولید در همه خطوط می‌شود. از سوی دیگر با توجه به اهمیت تداوم تولید در کشور به‌ویژه در حوزه تأمین انواع ورق‌های فولادی تخت که سهم عمده آن را فولاد مبارکه بر عهده دارد، انجام توقفات سالانه خطوط در بازه‌های زمانی مذکور برنامه‌ریزی گردید تا علاوه بر استفاده از زمان توقفات ناشی از محدودیت‌ها، آماده بکاری خطوط جهت ادامه روند روبه رشد تولید بعد از توقفات افزایش یابد.

رشد تولید در گروه فولاد مبارکه در چنین شرایطی چگونه محقق شده است؟

همان‌گونه که اشاره شد، استراتژی فولاد مبارکه همواره تولید انواع محصولات تأمین حداکثری نیاز بازارهای داخلی بوده است در همین راستا انجام مطالعه بر روی توسعه سبد محصولات موردنیاز بازار و دست‌یابی به دانش فنی تولید انواع گریدهای کیفی و خاص، بهینه‌سازی فرایند و خطوط تولید، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی لازم قبل از شروع سال و انجام تعمیرات سالانه خطوط در زمان محدودیت‌ها از مهم‌ترین اقدامات در این حوزه می‌باشد.

همچنین همدلی و مشارکت حداکثری کارکنان گروه که درنهایت به کسب رکوردهای متعدد در سه‌ماهه نخست سال جاری منجر شد، از مهم‌ترین دلایل تداوم روند روبه رشد تولید در گروه فولاد مبارکه می‌باشد.

از دیگر عوامل مؤثر در کسب این موفقیت‌ها در فولاد مبارکه می‌توان به وجود نیروگاه سیکل ترکیبی موجود در شرکت که بخشی از برق موردنیاز نواحی را تأمین می‌کند، افزایش انگیزه و بهره‌وری نیروی انسانی، کاهش زمان‌های تعمیرات و افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات، کامل بودن زنجیره تولید در گروه فولاد مبارکه و هماهنگی‌های بسیار خوب بین بخشی اشاره کرد.

قدری در خصوص وضعیت تولید فولاد در جهان توضیح دهید.

همان‌گونه که در جدیدترین گزارش انجمن جهانی فولاد آمده است، تولید فولاد ایران در ماه ژوئن ۲۰۲۲(خرداد ۱۴۰۴) نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۱۰.۸ درصدی مواجه بوده است. این در حالی است که گروه فولاد مبارکه توانست با ثبت موفقیت‌های سه‌ماهه نخست که پیش‌ازاین به آن‌ها اشاره شد، موجبات تثبیت جایگاه دهمی فولاد ایران در رتبه‌بندی جهانی فولاد را فراهم نماید.

باید به خاطر داشته باشیم در ۶ ماه نخست سال میلادی همه ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان به‌جز هند با کاهش تولید مواجه بوده‌اند که از دلایل عمده این کاهش تولید می‌توان به محدودیت‌های انرژی اشاره کرد و برای برخی از فولادسازان داخلی می‌توان علاوه بر قطعی برق به فقدان کامل بودن زنجیره تولید به‌ویژه در بین فولادسازان داخلی اشاره کرد. بااین‌وجود گروه فولاد مبارکه در دوره مذکور با رشد ۳.۶ تولید فولاد خام همراه بوده است.

برنامه فولاد مبارکه در ادامه راه چیست؟

این‌که محدودیت‌ها می‌تواند بعضاً موجب کند شدن حرکت شود، اجتناب‌ناپذیر است اما جای خوشبختی و خرسندی است که باهمت همه همکاران و با توکل بر خداوند متعال تلاش خواهیم کرد با کاسته شدن از گرمای هوا و کم شدن محدودیت‌های برق، به تحقق برنامه‌های گروه در سال جاری جامه عمل بپوشانیم.