تحلیل بنیادین شرکت‌های بازار سرمایه

 در بخش هزینه تمام‌شده، مواد مستقیم بیشترین وزن را به خود تخصیص داده که حدود ۷۳ درصد است. حاشیه سود ناخالص تاریخی شرکت اعداد پایین‌تری بوده و بنابراین انتظار می‌رود با آزادسازی قیمت‌ها حاشیه سود ناخالص هم کاهش پیدا کند. یکی از موضوعات مهم شرکت‌های دارویی، هزینه مالی است که در صورت حذف ارز ترجیحی احتمال زیاد مشکل نقدینگی خواهند داشت ولی باسابقه سهم موردنظر به نظر می‌رسد که این شرکت در این بخش مشکل چندانی نخواهد داشت. سود هر سهم شرکت برای سال ۱۴۰۰ برابر حدود ۳۵۰ تومان بود و باقیمت روز سهمP/ e در محدوده ۸.۵ قرار دارد.

 سود سنوات آتی شرکت به دلیل دو طرح توسعه که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسند، بالاتر است. طبق فایل گزارش ارزشیابی شرکت، سود هر سهم از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۴ به ترتیب برابر با ۱۱۸۳،۳۸۸،۵۸۰،۸۲۷تومان است. بنابراین با توجه به قیمت فعلی و سود سنوات آتی سهم مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

شلرد

شلرد تولیدکننده اوره و آمونیاک با ظرفیت به ترتیب ۱،۰۷۲،۵۰۰ تن و ۶۷۰،۰۰۰ تن است. شرکت در انتهای سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری و تولید رسید ولی همچنان آخرین صورت مالی فروش، بهای تمام‌شده و غیره صفر در نظر گرفته‌شده که علت آن طبق گزارش حسابرس، شرکت به ۲۰ درصد درآمد برنامه‌ریزی‌شده خود نرسیده است. طبق اصلاحیه شرکت برآورد اولیه پروژه تغییراتی داشته به این صورت که از ۷۵۴ میلیون یورو به ۸۱۶ میلیون یورو و از ۱۱،۲۳۰ میلیارد ریال به ۲۶،۳۲۸ میلیارد ریال افزایش‌یافته است.

 در مورد ارزش‌گذاری و افق شرکت باید به این مساله توجه کرد که شلرد در کنار افزایش تولید و فروش، هزینه مالی بالایی دارد که باید پرداخت کند. این موضوع در اصلاحیه شرکت رشد نیز مشاهده می‌شود. در کنار این موارد شرکت از چندین منظر دیگر پتانسیل و یا ریسک‌هایی دارد؛ به‌عنوان‌مثال درصد بهره‌برداری و تولید یکی از متغیرهای اساسی است که با توجه به بهره‌برداری جدید شرکت، می‌تواند نوسان زیادی داشته باشد. ضمن اینکه نرخ اوره در حال حاضر نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته است. نرخ اوره نوسانات زیادی را بابت جنگ سوریه و اوکراین، افزایش نرخ گاز، کاهش دمای هوا و ... تجربه کرده است. درنهایت می‌توان گفت شرکت پتانسیل رشد و سودآوری دارد ولی ریسک بالایی هم دارد.

آسیاتک

 شرکت موردنظر در حوزه اطلاعات و ارتباطات فعال است. با توجه به ماهیت صنعت، درآمد شرکت طی چند سال اخیر افزایشی بوده به‌طوری‌که درآمد سالانه شرکت از ۱۹۸ میلیارد تومان در سال ۹۵ به ۸۳۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است. البته درآمد مذکور بیشتر ناشی از رشد حجم فعالیت‌ها بوده و افزایش در تعرفه‌ها برای صنعت موردنظر دور از انتظار نیست. درآمد شرکت در سه بخش درآمد حاصل از خدمات اینترنتی، درآمد حاصل از خدمات IT و فروش کالا است ولی شرکت بیشتر از بخش اول درآمد کسب می‌کند؛ ضمن اینکه درآمد خدمت اینترنتی بیشتر شامل اینترنت ADSL است. حاشیه سود ناخالص شرکت باثبات بوده است و در محدوده ۳۳ تا ۳۸ درصد بوده است. در بخش بهای تمام‌شده نیز اقلامی ازجمله هزینه پهنای باند، هزینه‌های لینک و انتقال، هزینه استهلاک، هزینه ترافیک و هزینه آبونمان مخابرات مهم‌ترین بخش بهای تمام‌شده هستند. هزینه عمومی اداری و فروش نیز وزن زیادی در صورت سود و زیان دارد و نسبت به سطح بازار بالا است. این موضوع به دلیل هزینه‌های حقوق و دستمزد و حق‌العمل فروش است.

 متوسط درآمد ماهانه شرکت برای سال ۱۳۹۹ حدود ۷۰ میلیارد تومان بود. درآمد شرکت نیز برای فروردین و اردیبهشت سال جاری به ترتیب برابر با ۸۳ و ۹۵ میلیارد تومان ثبت شد.

شرکت طرح‌های توسعه دارد که می‌تواند درآمد شرکت را بیشتر کند. برای سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ سود آن به ترتیب برابر با ۱۶۵ و ۲۲۳ میلیارد تومان ارزشیابی شده که با توجه به سرمایه اسمی شرکت سود هر سهم به ترتیب برابر با ۸۲ و ۱۱۱ تومان است. با در نظر گرفتن قیمت روز سهم،P/ e سهم بالای ۱۰ واحد محاسبه می‌شود.

تولید شیشه رازی

 شرکت در صنعت تولید انواع بطری‌های شیشه دارویی و غیر دارویی فعالیت می‌کند. شرکت کارخانه‌های تولیدی شیشه دارویی رازی در بین شرکت‌های فعال در صنعت شیشه دارویی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. ظرفیت اسمی تولیدی آن شامل دو خط تولیدی ۳۰ هزار تنی است که در سه سال گذشته میانگین ۶۴ هزار تن محصول تولید کرده است.

 این شرکت برنامه توسعه خطوط تولید ۴۲۰ تنی تولید روزانه دارد که هزینه برآورد موردنیاز برای بهره‌برداری در حدود ۴۰ میلیون یورو تخمین زده‌شده است که برآورد می‌شود در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

 پیش‌بینی می‌شود میزان فروش شرکت در سال جاری حدود ۸۴۸ میلیارد تومان باشد که درنهایت با سرمایه ۱.٦ هزار میلیارد تومانی توانایی تحقق سود ۲۳ تومانی دارد.