دایملر به دنبال افزایش ارزش‌ سهام

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از اروپا اتو نیوز، مدیرعامل دایملر، اولا کالنیوس، به دنبال ارزش‌گذاری بالاتری برای این سازنده خودروهای لوکس است، زیرا این خودروساز قصد دارد به سمت تولید خودروهای الکتریکی مملو از گجت‌های دیجیتال گام بردارد. پس از اسپین آف واحد کامیون دایملر در ماه دسامبر، این خودروساز در اول فوریه نام خود را به مرسدس بنز تغییر داد تا نشان دهد که یک واحد مستقل خوش فکر برای مواجهه با تحولات صنعت خودرو است.

مرسدس قصد دارد در سال جاری برای رقابت با تسلا، خودروهای مدل باتری‌دار را در تمام بخش‌های خود داشته باشد. کالنیوس در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: ما یک شانس واقعی برای افزایش ارزش‌گذاری خود داریم. وی اشاره‌ای به هدف مشخص برای ارزش‌گذاری این شرکت نکرد، در حالی که ارزش آن در ۱۲ماه گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافته و از ۷۴ میلیارد دلار به ارزش فعلی ۴/ ۸۲ میلیارد یورو رسیده است. کالنیوس به ارزش‌گذاری‌های بالاتر مربوط به سهام سایر شرکت‌های سازنده خودروهای لوکس و فناوری اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه پتانسیل بسیاری در سهام مرسدس بنز نهفته است ، امیدواریم بتوانیم جریان نقدی و ارزش سهام خود را بیش از پیش افزایش دهیم. خودروسازان سنتی از جمله فولکس واگن با وجود اینکه شروع به تولید خودروهای برقی کرده‌اند، در تلاش هستند تا از ارزش‌گذاری سهام پایین خارج شوند. این در حالی است که فقدان اعتبار از سوی بازارهای سرمایه، همواره خودروسازان را برای رقابت با رقبای جدیدی مانند اپل و تسلا که قدرت مالی برتری دارند، در مضیقه قرار می‌دهد.

تعقیب تسلا

تام نارایان، تحلیلگر بازار خودروی اروپا در RBC Capital Markets در این خصوص اظهار کرد: سرمایه‌گذاران در ابتدا ممکن است به مرسدس بنز مانند لوسید موتورز یا تسلا نگاه کنند و ارزش سهام آن را مانند یک خودروساز برقی بدانند. این در حالی است که لوسید و تسلا با تولید ۱۰۰ درصد خودروهای برقی کار خود را شروع کردند، اما مرسدس بنز، باید تجارت فعلی خود یعنی تولید خودروهای ICE (موتور احتراق داخلی) را به خودروهای برقی تبدیل کند.

دانیل شوارتز، مدیر شرکت سرمایه‌گذاری استیفل، گفت که روند ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها این دیدگاه را منعکس می‌کند که برندهای آلمانی در حالت تدافعی قرار دارند و مجبور به محافظت از سهم خود در بازار هستند. او در ادامه افزود: ارزش‌گذاری تسلا همواره بر این فرض استوار است که تسلا سهم بازار تولیدکنندگان آلمانی را که پتانسیل رشد درآمد قابل قیاسی با این شرکت ندارند تصاحب کرده است.  

کالنیوس در حال تغییر ساختار مرسدس برای تمرکز بر مدل‌های سطح بالا مجهز به فناوری رانندگی خودران با هدف افزایش درآمد است، این در شرایطی است که این شرکت در حال حاضر میلیاردها دلار روی فناوری جدید سرمایه‌گذاری می‌کند. بخش تولیدی اصلی مرسدس بنز- دایملر در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به دلیل کمبود تراشه، فشار گسترده‌ای را تحمل کرد. با این حال فروش این شرکت در سه ماه پایانی سال تا حدودی بهبود یافت، اما این خودروساز برای اولین بار از سال ۲۰۱۵ رتبه نخست خود در فروش خودروهای لوکس را به رقیب سنتی خود شرکت BMW واگذار کرد.

جداسازی دایملر از بخش تولید کامیون‌های خود و قراردادن آن در فهرستی جداگانه به بیش از یک قرن فعالیت تولید کامیون و خودرو در زیر یک سقف پایان داد. این تحولات جدیدترین تغییرات این شرکت در یک رشته از تغییرات ساختاری در بخش خودروسازی آن است که زندگی خود را به عنوان برند دایملر-بنز در سال ۱۹۲۶ آغاز کرد. نام تجاری مرسدس که به نام دختر یک کارآفرین خودرو نام‌گذاری شده بود، به طور رسمی‌توسط دایملر در سال ۱۹۰۲ پذیرفته شد.