غول صنعت نساجی منطقه را بیدار کنید

همین موضوع باعث می‌شود که فعالین اقتصادی، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به فعالیت در این عرصه روی‌آورند؛ عرصه‌ای که می‌توان گفت به یکی از نیازها و علایق مردم دنیا در هزاره سوم تبدیل‌شده و جایگاه قابل‌توجهی را در برنامه روزانه مردم بازکرده است.

نگاهی به اقتصاد ورزش از دریچه تولید

قسمتی از درآمدهای ورزشی مربوط به استفاده مردم از اماکن ورزشی مانند باشگاه‌ها، استخرها و... است و بخش دیگری از اقتصاد ورزش مبتنی بر فروش دستگاه‌ها و امکانات ورزشی است. اما یکی از اقلامی که هم ورزشکاران برای حضور در اماکن ورزشی و علاقه‌مندان به ورزش برای حمایت از تیم‌های خود از آن استفاده می‌کنند پوشاک ورزشی است. پوشاک ورزشی در دنیای امروز به یکی از ارکان مهم ورزش تبدیل‌شده است. اهمیت پوشاک ورزشی وقتی مشخص می‌شود که در بسیاری از باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال و لیگ‌های سطح اول اروپا ازجمله لیگ برتر انگلیس، لالیگای اسپانیا و... بخش مهمی از درامد آن‌ها از طریق فروش پیراهن‌های ورزشی و دیگر لباس‌های تیم به دست می‌آید.

تولید اقلام ورزشی، ستون اقتصاد کشورها

به همین خاطر تولید این اقلام ورزشی از پیراهن گرفته تا گرم‌کن، کفش و... نیز یکی از کارهایی است که در ابعاد مختلف اقتصادی نیز بسیار می‌تواند دارای اهمیت باشد. این اهمیت به حدی است که حتی برخی از کشورها با بسترسازی برای تولید این اقلام درامدهای قابل‌توجهی را کسب می‌کنند. به‌طور مثال کشور ویتنام یکی از کشورهایی است که در این زمینه در دنیا سرآمد بوده و برندهای مختلف پوشاک ورزشی بین‌المللی در آن فعالیت می‌کنند. برند آدیداس یکی از این برندها است که البته کار خود را از دهه ۴۰ میلادی آغاز کرده است و به خاطر طراحی و رنگ‌های جذاب و کیفیت توانسته بسیاری از مشتریان ازجمله باشگاه‌های ورزشی، ورزشکاران حرفه‌ای و حتی ورزشکاران غیرحرفه‌ای را به خود جذب کند.

یکی از پرطرفدارترین شعبه‌های آدیداس در ویتنام فعالیت می‌کند که این شعبه حجم قابل‌توجهی از تولیدات این شرکت را به خود اختصاص داده است. به‌طورکلی ویتنام در سال گذشته میلادی توانست در جایگاه دومین تولیدکننده لباس‌های ورزشی در دنیا قرار بگیرد و  بنگلادش اولین کشور در این زمینه است. در سال ۲۰۲۱ طبق داده‌های اداره کل آمار و صادرات،  پوشاک ویتنام به ارزش ۳۲.۷۵ میلیارد دلار درآمد داشته است که البته به خاطر شرایطی که فراگیری بیماری کرونا در دنیا به وجود آورد و کسب‌وکار این کشور نیز از آن مستثنا نبوده و کاهش درامدها در از این صنعت مواجه بود.

در این کشور به خاطر تسهیلگری و زمینه‌سازی‌های دولت، نیروی کار ارزان زیادی نیز وارد بازار کار در این عرصه شده‌اند که درنهایت موجب تولید کفش، لباس، ساک ورزشی، ساعت، هدبند و... تبدیل‌شده است.

به خاطر مشکلاتی که این کشور در حوزه کشاورزی داشت صنعت تولید لباس با جایگزین شدن درامدهایش توانسته به ستون محکمی برای اقتصاد این کشور تبدیل شود که این موضوع می‌تواند به الگوی خوبی برای کشورها تبدیل شود.

ایران و نگاهی به فرصت بازار داخلی و منطقه

ایران به‌عنوان یکی از کشورهای جوان دنیا نیز فرصت‌های بسیار خوبی را در این زمینه دارد. بازار ۸۰ میلیونی داخلی و بازارهای منطقه به‌خصوص بازار کشورهای عربی که گردش مالی خوبی دارند می‌تواند در رشد اقتصادی و رونق این کسب‌وکار تأثیر بسزایی بگذارد. با توجه به اینکه نیروی کار در ایران هم کارآزموده و بااستعداد بوده و هم به نسبت بسیاری از کشورها ارزان‌تر است، اشتغال با استفاده از این صنعت می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای ورود کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به این عرصه باشد؛ عرصه‌ای که دولت با تسهیلگری در آن می‌تواند رشد اقتصاد خوبی را برای مردم کشور رقم بزند و تا حدی مشکلات معیشتی مردم را مرتفع کند.

هرچند تحریم‌ها مانع ورود بسیاری از برندهای مهم و نام‌آشنا به کشور بوده و از سوی دیگر مواد اولیه تولیدشده با تکنولوژی روز و ماشین‌آلاتی که با فناوری روز دنیا ساخته‌شده‌اند به‌سختی می‌توانند وارد کشور شوند ولی فعال کردن ظرفیت‌های موجود و استفاده حداکثری از آن با بهره‌گیری از نیروی کار جوان می‌تواند دوباره صنعت نساجی ایران که روزگاری قطب این صنعت در منطقه بوده است را فعال کند.

 دراین‌بین استان اصفهان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنعتی کشور از گذشته تاکنون توانسته خدمت زیادی را به صنعت کشور کند و می‌تواند در این عرصه نقش‌آفرینی کند. از سوی دیگر کارآفرینان و سرمایه‌گذاران زیادی نیز در این استان وجود دارند که در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های کلانی را انجام داده یا حاضر به ورود در این عرصه‌های جذاب هستند تا بتوانیم با همکاری دولت و بخش خصوصی شاهد تحول اقتصادی در این عرصه با استفاده از همه استعدادهای موجود باشیم.

N81730439-70113176