فرصت طلایی دولت برای همکاری با بخش خصوصی

از سویی جوان بودن جمعیت کشور و از سوی دیگر موضوعات فرهنگی و اجتماعی که مردم و به‌خصوص جوانان را به سمت ورزش کشانده است باعث می‌شود استفاده مردم از اماکن ورزشی هرروز بیشتر از قبل باشد. البته دراین‌بین محدودیت تعداد اماکن تفریحی و هزینه‌های بالای تفریح در کشور و علاوه بر این از بین رفتن محدودیت‌های ناشی از کرونا نیز مزید بر علت شده تا مردم به‌سوی ورزش روی‌آورند که همه این موارد نشان از اهمیت موضوع اماکن ورزشی و توجه بیشتر به آن دارد.

در بسیاری از کشورها، ورزش، یکی از نقاط تمرکز دولت‌ها و بخش خصوصی است چراکه ورزش می‌تواند تأثیرات مختلفی را در بین مردم چه ازنظر اقتصادی و چه ازنظر اجتماعی و فرهنگی بگذارد. به همین خاطر است که هم ورزش همگانی و هم ورزش حرفه‌ای در کشورهایی نظیر کشورهای اروپایی از جایگاه خاصی برخوردار است.

اما در ایران این روزها، نه‌تنها سرانه اماکن ورزشی موجود کافی نیست بلکه مشکلاتی در زمینه آماده‌به‌کار بودن یا کیفیت تجهیزات این اماکن ورزشی نیز از سوی مردم احساس می‌شود. به‌طور مثال فضای ورزشی برای هر اصفهانی به حدود نیم مترمربع می‌رسد که این میزان در دنیا حدود ۶ متر است. در سال‌های گذشته عمر بسیاری از این اماکن بالا رفته و همین موضوع باعث شده تا اماکن ورزشی که به‌عنوان قلب تپنده سلامت شهرها هستند نیازمند توجه ویژه‌تری باشند. اگر بخواهیم دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم باید بگوییم که اداره اماکن ورزشی دارای پارامترهای مختلفی است.

هم ساختمان‌ و هم تجهیزات ورزشی این اماکن نیز به انجام عملیات نگهداری و تعمیرات جدی دارند که این موضوع بسیار برای دولت هزینه‌بر است. اما اداره این اماکن نیز یکی دیگر از نکاتی است که نباید مغفول بماند. این اماکن هم ازنظر نیروی انسانی متخصص موردنیاز برای رسیدگی به امور و هم ازنظر انتخاب مدیر متخصص در این زمینه برای برنامه‌ریزی همه امور از مسائل مربوط به نگهداری اماکن گرفته تا برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه مردم از این سرمایه‌های ملی نیاز به توجه دارد که این امر نیز بسیار برای دولت هزینه‌بر است.

چاره چیست؟

در بسیاری از عرصه‌ها که دولت با محدودیت‌ها و چالش‌هایی روبرو است این بخش خصوصی بوده که ناجی دولت و درنهایت مردم بوده است. هرچند دولت درمجموع دارای ثروت و امکانات عظیمی است اما به خاطر تنوع چالش‌ها و مأموریت‌هایش طبیعی است که اولویت‌های کاری خاصی را برای خود برگزیند. اما در بین بخش خصوصی که برآمده از مردم است با سرمایه‌ای درخور و فکری نو می‌تواند راهکار مناسبی برای از بین بردن خلأهای احتمالی باشد. این اتفاق به خاطر همین تفاوت ماهیت‌هاست؛ یعنی جایی که دولت در تلاش است با هزینه یک کار را به نتیجه برساند همان‌جا بخش خصوصی با ورودش می‌تواند کار را به نتیجه رسانده و آن را به درآمدزایی برساند.

تجارب موفق بخش خصوصی برای اداره اماکن ورزشی

در زمینه اماکن ورزشی نیز موضوع همین است: سرمایه‌گذاران یا به‌عبارت‌دیگر شرکت‌های مختلفی وجود دارند که علاقه دارند در زمینه نگهداری اماکن ورزشی و راه‌اندازی آن‌ها اقدام کنند که در این زمینه تجارب موفق زیادی وجود دارد که توجه ما را به خود جلب می‌کند. به‌طور مثال مجموعه‌های رویال آرنا در هتل کوثر اصفهان و اولترا آرنا در مجموعه باغ غدیر اصفهان دو مجموعه مهمی هستند که فعالیت آن‌ها می‌تواند نمونه‌ای برای عملکرد خوب بخش خصوصی در زمینه به‌کارگیری اماکن ورزشی و حفظ آن باشد.

 رسیدگی به این دو مجموعه و برنامه‌ریزی‌هایی که شرکت ورزشی آرنا پویا برای برگزاری رویدادهای ورزشی و فراهم نمودن فضایی مناسب برای استفاده مردم از این اماکن انجام داده است باعث شده تا این دو مجموعه به دو قطب ورزشی اصفهان تبدیل‌شده و نظر عموم مردم به‌خصوص علاقه‌مندان به ورزش و حتی ورزشکاران حرفه‌ای را به خود جلب کند.

تجربه نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در بخش ورزشی کشور نه‌تنها می‌تواند موجب رشد نشاط در جامعه باشد بلکه به افزایش سلامت عمومی مردم جامعه منجر می‌شود. علاوه براین باروی آوردن جدی مردم به ورزش می‌توانیم شاهد کم شدن بسیاری از معضلات اجتماعی ازجمله اعتیاد و... باشیم که این موضوع نشان از اهمیت بحث ورزش در جوامع است و دولت نیز باید به خاطر این اهمیت و نتایج آن در جامعه، باید به موضوع اماکن ورزشی اصفهان و نحوه اداره آن نگاهی جدی‌تر داشته باشد.

بخش-خصوصی-دولت