توسعه صادرات ذوب آهن اصفهان؛ از شرق اروپا تا آلمان

 محمد صدری مدیر کیفیت فراگیر ذوب آهن اصفهان در این خصوص  گفت : با توجه به مطالعه بازار و نیازسنجی انجام شده جهت صادرات به کشور آلمان،محصولات میلگرد آجدار مطابق استاندارد DIN۴۸۸ در دستور تولید قرار گرفت، لذا با نماینده ممیزی و تایید کننده نهایی محصول مطابق این استاندارد،جهت انجام ممیزی و ارزیابی شرایط فنی و فرایندهای سازمان با الزامات استاندارد های ISO۹۰۰۱ و DIN۴۸۸ از انتهای سال ۹۹ هماهنگی های لازم به عمل آمد.   

مدیر کیفیت فراگیر ذوب آهن اصفهان تصریح کرد : بر این اساس کلیه فرایندها و دستورالعمل های مرتبط شرکت مطابق با الزامات سیستم مدیریت کیفیت (  (ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵مورد بررسی و ممیزی قرار گرفت که نهایتاً منجر به صدور گواهینامه جهت محصول میلگرد آجدار مطابق با استاندارد DIN۴۸۸  گردید.   

 سیاوش خواجوی مدیر بخش فولادسازی ذوب آهن اصفهان نیز در ادامه گفت : مطابق با گواهینامه همولوگیشن برای محصولات B۵۰۰B (نوعی میلگرد آجدار)،بر اساس دستور العمل موجود در فولادسازی برای این مارک، ذوب مطابق با شرایط خاص و با توجه به کلیه پارامترها آماده شد.  محمود پور شعبان مدیر آزمایشگاه مرکزی شرکت نیز گفت:  جهت انطباق با الزامات استاندارد DIN ۴۸۸ لازم بود تا پس از بررسی استاندارد توسط تیم کارشناسی آزمایشگاه مرکزی، تست ها، متد و تجهیزات مورد نیاز مشخص گردد. پس از انجام این مهم، کیفیت این محصولات با انجام تست های مذکور با صحت و دقت بالا و با بکارگیری تجهیزات پیشرفته توسط آزمایشگاههای این مدیریت صحه گذاری گردید.

 علیرضا مهرابی قائم مقام مدیر مهندسی نورد شرکت نیز با اشاره به اینکه ذوب آهن اصفهان اولین شرکت ایرانی است که موفق به دریافت گواهینامه همولوگیشن شد،بیان کرد : این گواهینامه،کیفیت مطلوب محصول میلگرد آجدار و خواص مکانیکی منحصر به فرد آن را نشان می دهد. قائم مقام مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان گفت : اخذ این گواهینامه مسیر را برای ورود محصولات ذوب آهن به بازار های کشور آلمان هموار می کند و ارزش آفرینی فراوانی را در پی دارد.

همچنین در رویدادی مشابه و هم راستا با گسترش بازارهای صادراتی ذوب آهن اصفهان اولین محموله میلگرد ذوب آهن اصفهان به اروپای شرقی صادر شد.

محمد نورانیان مدیر بازاریابی و صادرات شرکت با بیان این مطلب افزود: « طی یکسال اخیر شاهد چند اتفاق تاثیرگذار بر بازارفولاد در کشور های همسایه و منطقه بوده ایم که از آن جمله می توان به تغییر دولت حاکم در افغانستان به عنوان یکی از مهمترین بازارهای هدف صادراتی و محدودیت شدید صادرات فولاد به این کشور و همچنین جنگ در اوکراین و به دنبال آن سقوط شدید قیمت فولاد  اشاره کرد که این عوامل در کنار رقابت منفی قیمتی رقبا و ادامه شرایط ناشی از تحریم ها، فرآیند صادرات محصولات فولادی را  وارد فاز جدیدی نمود. در واکنش به این شرایط، استراتژی توسعه بازارهای صادراتی در دستور کار قرار گرفت و پس از مذاکرات فشرده قرارداد صادرات محموله میلگرد منعقد و محموله مذکور برای اولین بار توسط واگن های اروپایی به طور مستقیم از محل کارخانه تا اروپای شرقی حمل گردید. وی  در ادامه افزود: « امروزه  بیش از گذشته نیازمند تمایز در مقایسه با رقبا هستیم و در این راستا گسترش صادرات به کشورهای اروپایی به دلیل توانمندی های ذوب آهن در مقایسه با  سایر رقبا و از طرفی فرصت ایجاد شده برای جایگزینی در برخی بازارهای سنتی رقبای منطقه ای، از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد؛ بدین منظور پیگیری و تمدید گواهینامه CARES از کشور انگلستان و همچنین اخذ گواهینامه HOMOLOGATION  از کشور آلمان انجام گردیده است.»

لازم به توضیح است شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین و تنها دارنده گواهینامه های معتبر یاد شده در ایران، از این پس قادر به صادرات محصولات خود به کشورهای اروپایی خواهد بود.