امکان تولید فولادهای ویژه در شرکت فولاد مبارکه

وی گفت: با توجه به افتتاح ایستگاه گاززدایی امکان تولید فولادهای الکتریکی یا سیلیکونی که در هسته موتورهای الکتریکی و ژنراتورها مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین ورق موردنیاز صنایع خودروسازی و نفت و گاز نیز فراهم می‌گردد.

وی افزود: تولید محصولات ویژه علاوه بر سودآوری بیشتر برای شرکت فولاد مبارکه، کشور را نیز به سمت خودکفایی و ارزآوری سوق می‌دهند در کشور سالانه نیاز به ۱۵۰ هزار تن فولاد الکتریکی وجود دارد و شرکت فولاد مبارکه ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن از فولادهای ویژه را دارد که تولید بر اساس سفارش‌ها و نیاز کشور صورت می‌گیرد. امکان رفع صددرصدی نیاز کشور در حوزه فولادهای سیلیکونی تا مرحله تولید ورق گرم در فولاد مبارکه وجود دارد.

وی ادامه داد: ورق‌های با استحکام بالا و فولادهای زنگ‌نزن نیز با توجه به افتتاح ایستگاه گاززدایی در فولاد مبارکه تولید خواهد شد. صنایع خودروسازی در دنیا به فولاد پراستحکام با وزن کمتر روی آوردند که مصرف سوخت را کاهش و ایمنی سرنشین را افزایش می‌دهد. در حال حاضر با این واحد گاززدایی شرایط برای تولید محصولات پراستحکام فراهم است.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه از سال گذشته وارد تولید فولادهای موردنیاز در صنایع نفت و گاز پتروشیمی شده و نزدیک ۵۰۰ هزار تن از این فولادها را تولید و با موفقیت تست کرده است و یکی از خط‌های انتقال مهم کشور یعنی خط گوره به جاسک، با محصولات فولاد مبارکه انجام گرفت. تولید این نوع فولاد سطح دانش بالایی را می‌طلبد، ضمن اینکه به دلیل تحریم‌ها واردات آن غیرممکن بود؛ ازاین‌رو با تولید این فولاد در شرکت فولاد مبارکه علاوه بر بی‌نیاز کردن کشور، سطح دانش ملی نیز ارتقا یافت.

وی افزود: با تلاش همکاران در گروه فولاد مبارکه رکوردهای به‌یادماندنی در تولید به ثبت رسید. درمجموع محصولاتی که در گروه فولاد مبارکه تولید شد، جهش حدودا ۱۱ درصدی داشت و نزدیک ۲۵۰ هزار تن کلاف گرم، ۳۰۰ هزار تن تختال، ۲۵۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۲۵۰ هزار تن گندله نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر تولید شد که امیدواریم بتوانیم در پایان سال جاری این افزایش تولید نسبت به سال قبل را حفظ کنیم.

وی همچنین گفت: متأسفانه امسال هم مثل سال قبل محدودیت انرژی برقرار است و باعث از دست رفتن بخشی از ظرفیت تولید از اواسط خردادماه شده و تا پایان تابستان این روند ادامه خواهد داشت، اما سعی شده برنامه تعمیرات اساسی خطوط تولید در زمان محدودیت رخ دهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: یکی از این پروژه‌های در دست اجرا در فولاد مبارکه نیروگاه‌های حرارتی و خورشیدی با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات است. این پروژه در ایران بی‌نظیر بوده و تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم تا پیش از محدودیت‌های سال آینده وارد مدار شود تا علاوه بر رفع مشکلات انرژی فولاد مبارکه به شبکه برق ملی نیز کمک کند. همچنین احداث نورد گرم ۲، واحدهای نورد گرم و آهن اسفنجی در هرمزگان و نورد سرد در فولاد امیرکبیر کاشان ازجمله این پروژه‌ها هستند.