قصه «هفت داستان»

سلیمانی فرد، بنیان‌گذار مجموعه هفت داستان در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: من و همسرم، آزاده فردوسی هردو تحصیل‌کرده‌ رشته‌های فنی هستیم و سال‌های عمر کاری خود را در صنعت گذرانده‌ایم، اما ازآنجایی‌که علاقه‌ شخصی‌مان همیشه به سمت امور فرهنگی بود، تصمیم به تغییر حوزه فعالیتمان گرفتیم و قصه «هفت داستان» که به هفت بخش مختلف مجموعه اشاره دارد را آغاز کردیم.

او افزود: ایده ایجاد هفت داستان در شهریور ۹۷شکل گرفت. ما تا زمان شروع فعالیت این مجموعه، تحقیقات زیادی کردیم. در اسفند ۹۷ مکان این مجموعه را خریداری و شروع به بازسازی آن کردیم و نهایتاً در تیرماه سال ۹۹ یعنی در بحبوحه کرونا، این مجموعه باهدف ایجاد ذائقه بهتر در شهروندان، شروع به فعالیت کرد. طبیعتاً در کنار یک امر فرهنگی این مجموعه یک مجموعه اقتصادی نیز هست، پس انتظار خودگردانی از آن می‌رود، اما توقع اصلی ما از این مجموعه، دریافت حس و حال خوبی است که از دیدن همشهری‌هایمان کسب می‌کنیم. دو سال از افتتاح این مجموعه گذشته است و حسی که من و خانواده‌ام از این مجموعه کسب کرده‌ایم قابل قیمت‌گذاری با هیچ‌چیز دیگری نیست. لبخند رضایت مخاطبانمان، ارزش زیادی برای ما دارد. می‌دانیم که اگر این سرمایه را در حوزه‌های دیگری گذاشته بودیم، می‌توانستیم سود اقتصادی بیشتری کسب کنیم اما هیچ‌چیز را با حس خوبی که هفت داستان به ما می‌دهد عوض نمی‌کنیم.

سلیمانی فرد ادامه داد: سعی و تلاش ما این بوده که بتوانیم برای تمام اعضای یک خانواده خوراک ایجاد کنیم. بخش کودک در میانه مجموعه قرار دارد، جایی که مخاطبی که وارد مجموعه می‌شود از همه طرف به آن اشراف داشته باشد. با این تعبیر که انسان کودک را در آغوش می‌گیرد، این مجموعه هم بخش کودک را در آغوش گرفته و از طرف دیگر این احساس امنیت را برای کودک و خانواده‌اش ایجاد کرده است. بخش کتاب بزرگ‌سال نیز در طبقه دوم قرار دارد. جایگذاری این بخش در طبقه دوم به این دلیل است که کتاب‌خوان‌ها معمولاً به گوشه‌های دنج علاقه دارند. این بخش مخاطبان ویژه خود را دارد و هیچ‌کس در این بخش یک رهگذر ساده نیست. مخاطبان این بخش می‌دانند که چیزی که ذهنشان را از کتاب دور کند در این بخش وجود ندارد. همین ویژگی‌ها را می‌توانیم برای بخش موسیقی نیز بیان کنیم. در بخش صنایع‌دستی سعی شده از کالاهای نفیس که ساخته دست انسان هستند استفاده شود. بخش لوازم‌التحریر نیز یک بخش تکمیلی است که در کنار صنایع‌دستی گنجانده‌شده و در طبقه اول قرار دارد. کافه نیز صرفاً یک بخش برای جمع‌کردن کسانی است که باهم وارد مجموعه شده‌اند. در اصل ما در کافه سعی کرده‌ایم سلایق مختلف را زیر یک سقف جمع کنیم. اما بهترین بخش مجموعه ازنظر من سالن بام است که برای نشست‌ها و رویدادها از آن استفاده می‌کنیم. این بخش، آخرین بخشی است که به مجموعه اضافه‌شده است و در حقیقت روح مجموعه در این بخش شکل‌گرفته است و بقیه مجموعه از بام ایده می‌گیرد.

سلیمانی فرد با اشاره به رویدادهای مجموعه «هفت داستان» گفت: رویدادهای این مجموعه باهدف ایجاد ذائقه در شهروندان برگزار می‌شوند. در اصل قصد داریم با دعوت از هنرمندان، نویسنده‌ها، سینماگرها و دیگر کارشناسان حوزه فرهنگ و هنر در رویدادها، برای شهروندان ذائقه ایجاد کنیم و احساس نیاز فرهنگی در آن‌ها به وجود آوریم. در کنار آن، نیازهایشان را تامین کرده‌ایم تا به آن دسترسی داشته باشند. با این دیدگاه از سوپرمارکت بودن دوری می‌کنیم تا بتوانیم وظیفه‌ فرهنگی خود را به‌خوبی انجام دهیم. در این رویدادها از نویسندگانی مثل فرهاد کشوری، علی خدایی، مرتضی بخردی، دکتر فرزاد گلی و محمد طلوعی دعوت کرده‌ایم و با استقبال خوبی هم روبرو شده‌ایم. در آینده نیز قصد داریم از شخصیت‌های شناخته‌شده در حوزه هنر و فرهنگ دعوت کنیم تا در رویدادها حضورداشته باشند و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

در ادامه آزاده فردوسی، دیگر بنیان‎گذار این مجموعه گفت: از روزهای آغازین فعالیت مجموعه تقریبا هر دو هفته یک‌بار یکی از پرسنل بخش کودک برای این قشر از مخاطبانمان کتاب‌خوانی می‌کرد. بعد از راه‌اندازی سالن بام مجموعه، این رویدادها شکل تخصصی‌تر به خود گرفت‌ و در حال حاضر با افرادی مثل آذر اخوت، حمزه خوشبخت و بهاره بیشه که همگی متخصصان حوزه کودک هستند در برگزاری رویدادهای کودک و نوجوان همکاری داریم. رویدادهای این بخش نیز راه خودش را پیداکرده و به بهترین نحو برگزار می‌شوند.

او افزود: پرسنل این مجموعه با وسواس زیادی انتخاب‌شده‌اند. تقریباً تمام پرسنل مجموعه، تحصیلات مرتبط با این حوزه یعنی فرهنگ و هنر دارند. ما آن‌ها را فروشنده نمی‌دانیم، آن‌ها کارشناسان مجموعه هفت داستان هستند. اینجا نیاز به فروشنده ندارد، این مجموعه کارشناس‌هایی دارد که به مخاطبان در انتخاب بهتر محصول موردنظرشان کمک می‌کنند. ما اینجا نه فروشنده داریم و نه خریدار، همه اینجا یا کارشناس هستند و یا مخاطب.  

فردوسی ادامه داد: حساسیت بخش کتاب برای ما بسیار زیاد است. بخش کتاب، مخاطبان خاص خودش را دارد. کارشناس بخش کتاب باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. این کارشناس باید آن‌قدر هوش هیجانی داشته باشد تا بتواند به‌سرعت متوجه شود که کسی که برای خرید کتاب به این بخش آمده، با نویسنده‌ها آشنایی دارد یا نه. معمولا مخاطبان این بخش می‌دانند که قصد خرید چه کتابی را دارند. اما عده‌ای هم هستند که دوست دارند مشورت بگیرند یا اینکه یک نفر به‌عنوان کارشناس آن‌ها را با کتاب‌های حوزه‌های مختلف آشنا کند و حتی اگر توصیه‌ای دارد به آن‌ها بگوید. کسی که ناشرها و نویسنده‌ها را بشناسد و هم‌زمان با ارتباطی که با مخاطب برقرار می‌کند بتواند تشخیص دهد که مخاطب چه سلیقه‌ای دارد و بیشتر می‌تواند با کدام کتاب ارتباط برقرار کند. تمام این‌ها دلیل حساسیتی است که برای کارشناس بخش کتاب به خرج داده‌ایم.

او به بخش کودک و نوجوان مجموعه اشاره کرد و گفت: در انتخاب کارشناس برای بخش کودک نیز حساسیت زیادی به خرج داده‌ایم و خوشبختانه تا الان توانستیم در این بخش بسیار قوی عمل کنیم. این روزها شاهد پیشرفت کتاب کودک و نوجوان بوده‌ایم و کتاب‌هایی متناسب با خصوصیات مختلف این قشر در کتاب‌فروشی‌ها وجود دارد. سه نفر از پرسنل این مجموعه نیز به‌صورت تخصصی در حوزه کودکان و نوجوانان تحصیل‌کرده و فعالیت می‌کنند و می‌توانند به خانواده‌ها کمک کنند تا کتاب مناسب شخصیت فرزندشان را تامین کنند.

فردوسی با اشاره به کتاب‌های اورجینال انگلیسی‌زبان این مجموعه، افزود: یکی از کسانی که درراه اندازی این مجموعه راهنمایی‌های زیادی به ما کرد معتقد بود هر کتابی که خوانده شود تاثیر خودش را دارد. به همین منظور یکی از اهداف ما تهیه کتاب‌های اورجینال برای مجموعه بود. به جرات می‌توانم بگویم مجموعه هفت داستان یکی از اولین مجموعه‌هایی است که کتاب‌های اورجینال را در قفسه‌های فروشگاهش قرار داده است. مادر ابتدا با کتاب‌هایی مثل کتاب نقاشی‌های داوینچی و کتاب‌هایی مربوط به حوزه معماری که همگی به زبان انگلیسی بودند آغاز به کارکردیم و بعد از مدتی، پس از بازخوردهایی که از این دسته از کتاب‌ها گرفتیم، کتاب‌های دیگری مثل کتاب دوستان (FRIENDS) که مربوط به سریالی با همین نام است، و کتاب خواننده‌هایی مثل الویس پریسلی در قفسه‌ها قراردادیم. با این دیدگاه که شاید این کتاب‌ها مسیر خوبی برای کتاب‌خوان کردن نوجوان‌ها باشند.

بنیان‌گذار و موسس مجموعه «هفت داستان» گفت: نسل امروز نیازمند جذابیت‌هایی است که آن‌ها را به کتاب و کتاب‌خوانی ترغیب کند. بخش صنایع‌دستی نیز به همین منظور به این مجموعه اضافه‌شده است. ما برای تهیه صنایع‌دستی مجموعه مستقیماً با هنرمندان ارتباط برقرار می‌کنیم. در بعضی از این صنایع‌دستی می‌توانیم امضای هنرمند را ببینیم. در کنار این مورد، اگر هنرمند صفحه‌ای در فضای مجازی برای فروش هنر دستی‌اش داشته باشد، این صفحه را به مخاطبان هفت داستان معرفی می‌کنیم.

او در پایان به چیدمان مجموعه اشاره کرد و گفت: یکی از ایده‌هایی که برای چیدمان مجموعه در نظر گرفته‌ایم، معرفی قسمت‌هایی از هنر در قالب یک مجموعه است. مثلاً پوستر یک هنرمند را در کنار زندگی‌نامه‌اش روی یک میز قرار داده‌ایم تا مخاطب علاوه بر آشنایی با چهره‌ این هنرمند، ترغیب شود که کتاب این هنرمند را هم بخوانند تا بیشتر بازندگی او آشنا شود. فکر می‌کنم این اتفاق، روش خوبی برای ترغیب مخاطبمان ما به خواندن کتاب باشد.