حسین‌علی نریمانی اظهار کرد: در روش‌های جهانی یا ابداعی مناطق مختلف مبارزه با بیابان‌زایی، تنوع زیادی از راهکارها وجود دارد که ما از روش‌های نهال‌کاری، بذرکاری، بادشکن، بادشکن زنده و غیرزنده، تله رسوب‌گیر و مالچ پاشی استفاده کرده‌ایم.

وی در مورد روش‌های اجرای برنامه‌های بیابان‌زدایی، افزود: ملاک انتخاب شیوه فعالیت بیابان‌زدایی در هر منطقه با توجه به جنس زمین، نزدیکی و دوری از باغ‌های کشاورزی و اراضی مسکونی روستایی و مناطق بادخیز، بوده است.

 معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، تصریح کرد: فعالیت‌های بیابان‌زدایی در دشت کاشان از سال ۱۳۴۹ شروع‌شده و تاکنون حدود ۹۷ هزار هکتار جنگل‌کاری داشته‌ایم که این حجم جنگل‌کاری در بیابان باوجود محدودیت بارش‌های سالانه و آبیاری دستی، برنامه‌ای ارزشمند و قابل‌قبول است. نریمانی تاکید کرد: شهروندان وظیفه‌شناس می‌توانند برای حفظ انفال و جنگل‌های دست کاشت، نگهداری از  مراتع، کاهش قاچاق چوب و محصولات فرعی مراتع مشارکت داشته باشند و هرگونه تخلف و تصرف در عرصه‌های منابع طبیعی را با شماره ۱۵۰۴ اطلاع‌رسانی کنند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، تصریح کرد: هرچقدر جنگل‌های تاغ و دست کاشت دشت کاشان بیشتر قاچاق و نابود شود، ریز گردها و بادهای سهمگین بیشتر خواهد شد، بنابراین از همه شهروندان دعوت می‌کنم با پیوستن به طرح‌ «همیار طبیعت» در حفاظت از انفال، مراتع و جنگل‌ها مشارکت کنند.

نریمانی افزود:  شهروندانی که در سایت همیاران طبیعت به نشانی https:/ / hamyartabiat.frw.ir/ account/ register ثبت‌نام کنند، پس از کسب آموزش‌های لازم، صاحب همیار طبیعت محافظ یا آموزشی شده و  می‌توانند برای دفاع از سلامتی و صحت عملکرد منابع زیستی منابع طبیعی کشور همکاری کنند