شهر رنگی، شهر ماشین های کلاسیک

اما خودروهای کلاسیک صرفا خودروهایی برای ذوق شخصی و خریدوفروش مالی نیستند بلکه توانایی‌های پنهانی درون خوددارند که در پیوند با فضای شهری می‌توانند به یک رویداد مهم فرهنگی و قابل‌توجه تبدیل شوند.ازجمله همایش خودروهای کلاسیک ه در اصفهان از سابقه قابل‌توجهی برخوردار است و کمیته کلاسیک استان با همکاری کلوپ مرسدس بنز و دیگر ماشین‌های کلاسیک توانسته است رویدادهای باکیفیتی در سطح شهر برگزار کند.این‌گونه رویدادها که بدون هیچ‌گونه هزینه دولتی و دردسرهای مرسوم دیگر همایش‌ها برگزار می‌شود یک موضوع مهم را به مسوولین یادآوری می‌کند و آن اعتماد به توانایی‌های مردم در اداره فرهنگی شهر خودشان است.مردم اصفهان بدون هیچ‌گونه چشم‌داشت خاصی و با اندک امکانات توانایی برگزار رویدادی‌های مفصل این‌چنینی رادارند که می‌تواند چهره‌ای زیبا از اصفهان را به‌کل کشور و حتی جهان معرفی کند.به‌نوعی می‌توان ادعا کرد اصفهان بهشت کلاسیک باز هاست!مجموعه‌ای از افراد باذوق که توانسته‌اند خودروهای قدیمی بالا سی سال را به‌سلامت به امروز برسانند و ضمن حضور در شهر از روند موزه‌ای شدن و غیرکاربردی کردن خودروها جلوگیری کنند.زیرا خودروها بخشی از رنگ شهر را تشکیل می‌دهند که خودروهای کلاسیک می‌توانند در کنار دیگر خودروهای به‌روز صحنه‌ای قابل‌توجهی را در خیابان‌ها ایجاد کنند. روز جمعه نیز چهارباغ عباسی شاهد همایش خودروهای کلاسیک بود که نزدیک ۳۰۰خودرو از مدل‌های مختلف گرد هم آمدند و جمعیت کثیری نیز از آن‌ها در ساعت ۱۰ صبح تا ۱ظهر دیدن کردند.

به جهت بررسی موضوع فوق و نگاهی به همایش خودروهای کلاسیک در چهارباغ اصفهان گفت‌وگو کردیم با محمد عشقی نژاد،از فعالان عرصه ماشین‌های کلاسیک و دبیر کمیته کلاسیک استان اصفهان،که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

همایش روز جمعه خودروهای کلاسیک توسط چه مجموعه‌ای برگزار شد و چه تعداد خودرو در آن شرکت داشتند؟

این همایش از سوی کمیته کلاسیک استان اصفهان که زیرمجموعه هیات اتومبیل‌رانی است صورت گرفته است.کمیته کلاسیک با قدمت ۱۵سال این همایش‌ها را برگزار کرده و در سال ۱۴۰۱ این اولین همایش برگزارشده در اصفهان بود.به دلیل شرایط کرونایی و مشکلات درون هیات اتومبیلرانی این برنامه‌ها دو سال بود که به این گستردگی اجرانشده بود.با حمایت کمیته کلاسیک و هیات اتومبیلرانی و همکاری مجموعه چهارباغ عباسی،استانداری و فرمانداری این همایش در روز جمعه برگزار شد که نزدیک ۳۰۰ماشین کلاسیک در آن حضور داشتند البته این تعداد حدود یک‌پنجم ماشین‌های کلاسیک موجود در اصفهان است ولی به علت محدودیت جا توسط مجموعه چهارباغ ناچار شدیم تعدادی ماشین را به‌صورت گلچین بیاوریم و از دروازه دولت تا میدان انقلاب ماشین چیده شده بود.

آیا برنامه‌های کمیته کلاسیک از پشتوانه مالی و یا فواید مالی نیز برای این مجموعه برخوردار است؟

خیر این برنامه نه پشتوانه مالی دارد نه درآمد یعنی نه هزینه‌ای به بچه‌های گرداننده پرداخت می‌کند نه درآمدی برای شخصی دارد.این‌یک برنامه عام‌المنفعه است که دوستان ماشین‌هایشان را آماده می‌کنند و برای نمایش ارائه می‌دهند.

برگزاری یک همایش ایده‌آل برای خودروهای کلاسیک ازنظر شما چگونه است؟مطالبات شما از ارگان‌های دولتی برای این کار چیست؟

دو مورد در برگزاری یک همایش خوب مهم است.اول فضا اجرا همایش و دو ماشین‌هایی که می‌آیند. ما ازنظر ماشین غنی هستیم و ماشین‌ها مالکین خوبی دارند و چندین سال است که در مجموعه فعالیت می‌کنند. مطالبه ما این است که ارگان‌های مختلف از ما حمایت کنند و فضاهای خوب را در اختیار ما قرار دهند.خدا را شکر این بار، یکی از فضاهای خوب شهر در اختیار ما قرار گرفت و زیر درختان چهارباغ به‌خوبی همایش برگزار شد.ما این مطالبه راداریم که بتوانیم تبلیغات گسترده‌تری کنیم و حمایت مالی صورت بگیرد چون به هر صورت این برنامه‌ها هزینه نیز دارد اما هزینه‌های آن فعلا از سوی خود دوستان صورت می‌گیرد.

 این سبک برنامه‌های برای شهر چه خصوصیات و امتیازاتی به همراه دارد؟

این برنامه‌ها حالت تفریحی دارد صبح جمعه به‌جای اینکه مردم در خانه باشند یا مکررا به پارک‌ها بروند یا در کنار رودخانه بی‌آب تفریح کنند به برنامه این‌چنینی بیایند.بیشتر هدف ما یک دورهمی سالم و مردمی و فرهنگی است.

برنامه‌های بعدی شما به چه شکل و چه زمان خواهد بود؟

زمان برنامه بعدی هنوز مشخص نیست اما احتمالا آخر تیرماه یک برنامه هست که تلفیقی از خودرو و موتورهای کلاسیک به مناسبت روز جهانی اتومبیلرانی برگزار می‌شود. ما بالغ‌بر ۳۰۰موتور کلاسیک نیز در اصفهان داریم. البته هنوز جزئیات آن مشخص نیست احتمالا در این هفته مشخص می‌شود.

گویا اختلافاتی نیز میان کمیته کلاسیک و کانون جهانگردی در زمینه خودروهای کلاسیک وجود دارد؛دراین‌باره توضیحاتی بفرمایید

سیستم خودروهای کلاسیک نزدیک ۱۵سال است که تحت پوشش هیات اتومبیل‌سواری است.در دو سال اخیر که کرونا وجود داشت نتوانستیم مجوز همایش بگیریم و برنامه‌های این‌چنینی برگزار نمی‌شد که مثلا ۳۰۰ماشین یکجا جمع شوند و جمعیت کثیری به نمایش بیایند.متاسفانه در این شرایط کانون جهان گردی از آب گل‌آلود ماهی گرفت و کسانی که قبلا در همین سیستم بودند متاسفانه رفتند و خودشان را به کانون جهانگردی وصل کردند کانون نیز فقط متولی ماشین‌های پلاک تاریخی بوده است.

باعث تاسف است که عده‌ای در سیستم هیات دودستگی ایجاد کردند و ماشین‌های خود را فقط برای منافع مالی به کانون معرفی کردند و به‌مرور شروع ایجاد پلاک تاریخی کردند و با این عنوان پول‌های بسیاری از عده‌ای گرفتند.پلاک تاریخی نیز اصلا جزئیات مشخصی ندارد و فقط عده‌ای پول از مردم گرفتند و پلاک تاریخی داده‌اند.نتیجتاً یک کشمکش ایجاد شد البته خوشبختانه دوستان آگاه بودند و کمتر از ده درصد دوستان به آن سمت رفتند اما چون کانون جهان گردی توان مالی دارد و زیرمجموعه میراث فرهنگی است آن‌ها می‌خواهند ماشین‌ها را به آن‌طرف بکشند.

 ما خبرداریم حتی برای همایش روز جمعه کارشکنی کردند و مدام در ادارات مختلف کارشکنی می‌کردند تا برنامه برگزار نشود اما به لطف خدا نتوانستند کاری انجام دهند.چون کار ما کاملا قانونی بود و همه دوستان هم خبردارند که عده‌ای آدم تازه‌کار که جدیدا وارد سیستم اتومبیل‌رانی آمده‌اند جذب آن‌ها شدند و امیدوارم آن‌ها نیز متوجه شوند که وارد چه دامی شده‌اند.