رضا حمزه‌‌‌ای استاد ایرانی دانشگاه ایالتی میزوری غربی آمریکاست. او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس از افزایش مصرف و تولید نفت و از سوی دیگر کاهش قیمت نفت خام برنت طی سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ خبر می‌دهد. این اقتصاددان همچنین با اشاره به پیش‌بینی‌‌‌ها از قیمت جهانی طلا در سال ۲۰۲۲ با تمرکز بر یک روند خطی در پیرامون۱۸۰۰ دلار در اونس یاد می‌کند. حمزه‌ای معتقد است، لازمه خلاصی از مشکلات اقتصادی موجود؛ مدیریت اقتصادی صحیح و اتکا به برداشتن تحریم‌ها و نمای امیدوارکننده رشد اقتصادی جهان است. او همچنین در مورد بازار رمزارز چنین خبر می‌دهد: بنا بر پیش‌بینی برخی از تحلیل‌گران بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ بازار رمزارزها با نرخ مرکب، سالانه رشدی معادل ۴/ ۵۶‌درصد نشان خواهد داد. در ادامه بخش‌هایی از این مصاحبه آمده است.

حمزه‌ای گفت: در سال ۲۰۲۱ فقر شدید در کشورهای کم‌درآمد رشد کرد، به طوری که سیر بهبود مورد انتظار را ۸ تا ۹ سال عقب انداخت و این تاخیر برای کشورهای با درآمد بالای متوسط حدود ۵ تا ۶ سال گزارش شده است. درآمد خانوارها در این کشورها نسبت به سال قبل از دامن‌گیری کووید-۱۹ به ۰۵/ ۷ دلار در روز رسید که ۵‌درصد تنزل را نشان می‌دهد. او ادامه داد: طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۲۰، حدود ۶۸۹‌میلیون نفر معادل ۲/ ۹‌درصد کل جمعیت دنیا با درآمدی کمتر از ۹/ ۱ دلار در روز در فقر شدید به سر می‌‌‌برند. حدود ۱۳۲‌میلیون نفر از فقرای دنیا در مناطقی زندگی می‌کنند که خطر بالای سیل وجود دارد. بسیاری از افرادی که به‌‌‌سختی از فقر شدید بیرون آمده‌‌‌اند، دوباره تحت‌تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا، جنگ و تغییرات جوی وارد آن محدوده شده‌اند. او در ادامه گفت: بر اساس آمارها، فقرای جدید احتمالا بیشتر از مناطق شهری خواهند بود، بیشتر درگیر خدمات غیررسمی و تولیدصنعتی خواهند بود و کمتر کشاورز هستند، در مناطق شهری پرجمعیت و متراکم زندگی می‌کنند و در بخش‌‌‌هایی کار می‌کنند که بیشترین ضربه را از قرنطینه‌‌‌های کرونا و محدودیت‌های رفت‌‌‌وآمد خورده‌اند. احتمالا ۸۰‌درصد از فقرای جدید دنیا در کشورهای هند و نیجریه زندگی می‌کنند. او در ادامه گفت: حتی در آمریکا ۵/ ۱۰‌درصد از کل جمعیت، یعنی حدود ۳۴‌میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ در فقر به سر می‌‌‌بردند. در آمریکا خط فقر در سال ۲۰۱۹ درآمد سالانه ۱۲هزار و ۸۸۰ دلار یا روزانه حدود ۲۸/ ۳۵ دلار بود. حمزه‌ای در ادامه گفت: طبق گزارش ۳۰ نوامبر ۲۰۲۱ مرکز سیاست‌های متمرکز بر فقر و مسائل اجتماعی دانشگاه کلمبیا، با برنامه‌های رفاهی دولت به خانوارها و با تمرکز بر پرداخت‌های پولی در مبارزه با اثرات منفی کووید-۱۹، ۳/ ۶ میلیون بچه از فقر نجات یافتند. در گزارش دیگری که در ۲۲ دسامبر ۲۰۲۱ توسط همان مرکز منتشر شد، فقر به سطح بالای ۳/ ۱۴در ماه فوریه ۲۰۲۱ رسید و قبل از پایان سال به پایین‌ترین سطح همان سال یعنی ۳/ ۹درصد تنزل پیدا کرد. او در ادامه با بیان اینکه نابرابری‌ها در جهان رو به افزایش است، گفت:بر اساس آمارها ۵۰‌درصد جمعیت کل جهان که در پایین‌ترین سطح میزان درآمد و ثروت طبقه‌بندی شده‌اند، تنها از ۸‌درصد کل درآمد جهانی برخوردار هستند و نیز صرفا ۲‌درصد کل ثروت جهانی را دراختیار دارند. در مجموع این گروه که نصف جهان هستند تنها ۴۲‌درصد درآمد یک‌درصد بالای جمعیت را و کمتر از ۵۳/ ۰ درصد (یعنی تقریبا نیم‌درصد) ثروت آنها را اخذ کرده‌اند.

برخی پیش‌بینی‌ها از جنس رمزارزی در سال ۲۰۲۲

حمزه‌ای در بخش دیگری از مصاحبه گفت: اینترنت و وب به درستی جایگاه ویژه‌ای در عظیم‌ترین دستاوردهای تاریخ بشری دارند. رشد و تکامل این تکنولوژی در سه مرحله شگفت انگیز به بُعد پیشرفت و ذکاوت بشری عمقی ژرف و نامحدود بخشیده است که شامل وب۱، وب ۲ و وب ۳ است. برای دسترسی به تکنولوژی بلاک‌چین، هوش مصنوعی و نیز رهایی از محدودیت مرکزی وب جهانی، پیشگامان متاورس، اینترنت و کریپتوکارنسی و مشتریان تجاری آنها، کمپانی‌های عظیم و برخی از دولت‌ها بر سومین تکوین وب چشم دوخته و با اهتمام سرمایه‌گذاری‌های خود به سال ۲۰۲۲ با هیجان بیشتری نگاه می‌کنند. سرمایه‌گذاری روی رمزارزها می‌تواند بازدهی بیشتری داشته باشد. در دوره زمانی ۹ ساله بین ۲۰۱۲ و ۲۰۲۱ ، قیمت بیت‌کوین بیش از ۵۴۰‌هزار درصد افزایش داشت و جهان ناظر یک رشد سالانه ۲۷۴‌درصدی در سال ۲۰۲۰بود. بنا بر پیش‌بینی برخی از تحلیلگران، بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ بازار رمزارزها با نرخ مرکب سالانه رشدی معادل ۴/ ۵۶‌درصد نشان خواهد داد. گسترش خرید و فروش دارایی‌های ثابت از قبیل املاک مسکونی بین ایرانیان خارج و داخل کشور توسط ارز سوم که همان رمزارزها است؛ نشان می‌دهد رمزارزها می‌توانند به هر دو پول خارجی و داخلی تبدیل شوند. نظر به اینکه سرمایه‌گذاری روی رمزارزها می‌تواند پتانسیل بازدهی بیشتری داشته باشد دولت هم مثل افراد عادی می‌تواند از تغییرات ارزش رمزارزها استفاده بیشتری برده و ذخایر خود را در فراهم کردن بودجه جهت مخارج خود تسهیل کند. گسترش خرید و فروش دارایی‌های ثابت از قبیل املاک تجاری و مسکونی توسط رمزارزها می‌تواند به پیشرفت اقتصادی بیشتری منجر شود و دولت‌ها مجبور به انجام فعالیت‌های مبتکرانه برای قانون‌گذاری‌‌‌های مناسب و هوشیارانه برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های ضربه آفرین بر سیستم  اقتصادی خواهند بود.